Mesto Bratislava vypracovalo návrh pravidiel pre operátorov zdieľanej mobility
Mesto Bratislava vypracovalo návrh pravidiel pre operátorov zdieľanej mobility, ktorí požičiavajú elektrické kolobežky, elektrické mopedy, motorky či bicykle. Primátor hlavného mesta Matúš Vallo tvrdí, že zdieľané dopravné prostriedky je potrebné využívať rozumne a ohľaduplne.
V návrhu pravidiel zvažuje mesto napríklad obmedzenia rýchlosti a parkovania pre jednotlivé špecifické zóny, napríklad v pešej zóne či v parkoch. Mesto odporúča rýchlosť desať kilometrov za hodinu v pešej zóne, maximálne však 15 kilometrov za hodinu.
„Aby sme predišli chaosu, prevádzkovateľom služieb zdieľanej mobility poskytujeme základné pravidlá a odporúčania,“ uviedol na sociálnej sieti Vallo. V Bratislave je podľa primátora čoraz viac zdieľaných bicyklov, áut či kolobežiek. „A je to dobre. Služby takzvanej zdieľanej mobility rozširujú možnosti pohybu po meste, pomáhajú odľahčiť dopravu a prirodzene tak prispievajú k tomu, aby sa nám v našom meste lepšie žilo. Preto sme radi, že je týchto služieb v Bratislave stále viac,“ skonštatoval.
Zároveň podotkol, že zdieľané dopravné prostriedky je potrebné využívať rozumne a ohľaduplne. Prevádzkovatelia sú podľa primátora otvorení implementácii pravidiel a tiež spolupráci na zlepšovaní poskytovaných služieb. „Napríklad na základe anonymných dát o cestách používateľov spoločne navrhneme „parkoviská“ pre tieto vozidlá, ktoré budú najlepšie zodpovedať potrebám Bratislavčanov. Ďalším krokom k lepšiemu a bezpečnejšiemu využívaniu týchto služieb bude príprava všeobecne záväzného nariadenia (VZN), na ktorom aktuálne pracujeme,“ spresnil Vallo.
V návrhu pravidiel odporúča hlavné mesto miesta, kde by dopravné prostriedky mali byť zaparkované, napríklad paralelne s chodníkom, pri stojanoch na bicykle, nie však obmedzujúce iné zdieľané služby a blokujúce stanice Slovnaft Bajk. Dopravné prostriedky nesmú byť podľa magistrátu zaparkované na zástavkách MHD. „Mesto odporúča informovať a vzdelávať užívateľov o nesprávnom parkovaní, napríklad v strede úzkych chodníkov, kde blokujú chodcov, prípadne na iných miestach, kde môžu pôsobiť ako prekážka,“ píše sa v návrhu. Ak operátor nespĺňa podmienky mesta a opakovane porušuje pravidlá a odporúčania, napríklad parkovaním na nevhodných miestach, zle umiestnené dopravné prostriedky môžu byť odstránené mestskou políciou.
Operátori zdieľanej mobility musia podľa návrhu mesta napríklad zabezpečiť, aby užívatelia nejazdili na chodníkoch, ale využívali existujúce cyklotrasy a cestu. Rovnako, aby užívatelia neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov a cyklistov. Zabezpečiť taktiež musia, aby užívatelia, ktorí pravidelne porušujú pravidlá, najmä nesprávne parkovanie či jazdu po chodníku, boli informovaní o ich porušovaní a potenciálnom pokutovaní. Návrh pravidiel je dostupný na webe bratislava.sk/sk/zdielana-mobilita.