Cestná doprava

Mercedes-Benz Trucks elektrifikuje stavebný sektor

Mercedes-Benz Trucks elektrifikuje stavebný sektor. Krátko po jesennej premiére modelu eActros LongHaul pre diaľkovú kamiónovú dopravu predstavil Mercedes-Benz Trucks už aj stavebné vozidlá s batériovým elektrickým pohonom.

Na sklonku minulého roka uzrelo svetlo sveta niekoľko plne elektrických vozidiel Mercedes-Benz vyvíjaných pre stavebný priemysel. Výrobca predstavil napríklad koncepčný prototyp eActros LongHaul s elektrickým pomocným pohonom na vyklápanie návesov. Okrem toho Mercedes-Benz Trucks spolu s partnermi po prvý raz prezentoval prototyp e-trucku Arocs vo verzii domiešavača, ktorý sa vyznačuje potrebnou svetlou výškou aj mobilitou v teréne.

Trojnápravový eActros 300 pre stavebný sektor

Paleta e-truckov rastie

Približne každý piaty truck značky Mercedes-Benz, predaný v Európe, smeruje do stavebného sektora, ktorý je pre výrobcu druhým najdôležitejším trhovým segmentom – hneď po diaľkovej doprave. V elektrifikácii nákladných automobilov hrá teda dôležitú úlohu.

Karin Rådström, generálna riaditeľka Mercedes-Benz Trucks, k akcelerovaniu elektrifikácie povedala: „Pracujeme na portfóliu, ktoré je z hľadiska emisií CO2 úplne neutrálne – vrátane náročného segmentu pre stavebníctvo, v ktorom sú žiadané všestranné, robustné a výkonné nákladné vozidlá. Keďže z dôvodu širokej škály aplikácií ide o veľmi zložitú oblasť elektrifikácie, kľúčové sú partnerstvá medzi výrobcami vozidiel a výrobcami nadstavieb – aby sme našim zákazníkom ponúkli správne riešenia.“ Stavebné vozidlá ako domiešavače betónu patria medzi energeticky najnáročnejšie aplikácie – v dôsledku špecifického prepravovaného materiálu a pohonu nadstavieb. Úplnou elektrifikáciou sa dá ušetriť množstvo CO2. Elektrické nákladné vozidlá môžu zároveň výrazne prispieť k zníženiu hluku, a to najmä na staveniskách v mestských oblastiach.

eActros LongHaul pre stavebníctvo

V spolupráci s mníchovským výrobcom sklápačov MEILLER vyvinul Mercedes-Benz Trucks elektrický pomocný pohon pre rôzne typy prípojných vozidiel. To umožňuje efektívne elektrifikovať hydraulické sklápacie návesy alebo prívesy s posúvacou podlahou. Systém, vyvinutý pre eActros LongHaul a predstavený ako prototyp na vlaňajšej výstave Bauma, má trvalý výkon 58 kW. Pri sériovej verzii je však plánovaný elektrický pomocný pohon s podstatne vyšším výkonom. Krútiaci moment prototypu je 300 Nm.

Elektrický pohon prídavných agregátov premieňa jednosmerný prúd z batérií ťahača eActros LongHaul na striedavý prúd prostredníctvom meniča, ktorý je nainštalovaný pri zadnej časti kabíny. Prídavný elektromotor poháňa čerpadlo hydraulického systému na ovládanie návesu. Výhodami tohto riešenia sú CO2 neutrálna prevádzka a výrazne zredukovaná hlučnosť. Čo je obzvlášť dôležité pre použitie v mestách a obytných oblastiach. Kompaktnosť systému umožňuje za ťahač eActros LongHaul pripojiť štandardný náves, čo je veľká výhoda pre dopravcov, ktorí používajú vozidlo na širokú škálu aplikácií.

Prototyp elektrického domiešavača Arocs

Prototyp elektrického domiešavača Arocs

Aj robustný a odolný stavebný model Arocs bude v budúcnosti dostupný s batériovým elektrickým pohonom. V prvom kroku sa elektrifikácia realizuje v spolupráci medzi Mercedes-Benz Trucks a Paul Group. Prototyp „Battery-Electric Arocs“ má centrálny elektromotor. Takže osvedčené planétové nápravy modelu Arocs naďalej garantujú svetlú výšku a mobilitu v teréne potrebnú pre použitie na stavenisku.

Domiešavač betónových zmesí od Liebherr-Mischtechnik má bubon s objemom 9 m3, elektrický pohon pre nadstavbu čerpá energiu z batérií vozidla. Paul Group uvádza pri elektrickom pohone vozidla trvalý výkon vyše 300 kW a špičkový výkon vyše 400 kW. Elektrický Arocs možno nakonfigurovať so šiestimi alebo siedmimi batériami, pričom každá má kapacitu 60 kWh.

Deklarovaný dojazd výrazne presahuje 200 kilometrov. Vozidlo s 800-voltovým palubným elektrickým systémom sa dá nabiť z 20 % na 80 % za cca 1,5 hodiny (verzia so šiestimi batériami). Od konca roku 2023 budú v malých sériách k dispozícii domiešavače Liebherr, valníky i sklápače v konfigurácii so štyrmi alebo s tromi nápravami. Predaj aj kompletný servis a údržbu stavebných e-truckov Mercedes-Benz bude zabezpečovať primárne Paul Group.

Čerpadlo hydraulického systému poháňa pomocný elektromotor

Zdroj
transport.sk
Editor
PH

Prečítajte si aj

Back to top button