Cestná doprava

Mercedes-Benz eActros a Mercedes-Benz GenH2 získali ocenenie 2021 Truck Innovation Award

Najinovatívnejšími nákladnými vozidlami pre rok 2021 sa stali vozidlá Mercedes-Benz eActros a koncept s palivovými článkami Mercedes-Benz GenH2. Rozhodla o tom medzinárodná porota International Truck of the Year (IToY), ktorá im udelila prestížne ocenenie „2021 Truck Innovation Award“. Porota IToY pozostávajúca z 25 redaktorov a skúsených novinárov v oblasti úžitkových vozidiel zastupujúca hlavné medzinárodné magazíny o nákladných motorových vozidlách vyzdvihla najmä komplexný prístup k e-mobilite založený na jasnej a dlhodobej stratégii.

Ocenenie bolo digitálne odovzdané Martinovi Daumovi, predsedovi predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG a členovi predstavenstva Daimler AG, a Svenovi Ennerstovi, členovi predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG zodpovednému za vývoj, obstarávanie a región Číny. Divízia Daimler Trucks bola prvým výrobcom na svete, ktorý v roku 2016 predstavil elektrické ťažké nákladné motorové vozidlo s koncepciou pre mestskú distribúciu.

V roku 2018 oslávil svoju premiéru prototyp vozidla eActros a v tom istom roku začali intenzívne testovania zákazníkmi. Sériová podoba vozidla eActros naplánovaná na rok 2021 bude mať dojazd výrazne presahujúci 200 kilometrov. V septembri 2020 predstavila divízia Daimler Trucks vozidlo Mercedes-Benz GenH2, koncept nákladného motorového vozidla s palivovými článkami a dojazdom až 1 000 kilometrov a viac v prípade sériovej verzie pre náročnú diaľkovú prepravu. Testovania zákazníkmi sú naplánované na rok 2023 a spustenie sériovej výroby je naplánované na druhú polovicu tohto desaťročia.

„Sme poctení a hrdí na to, že renomovaná porota Truck of the Year udelila svoje prestížne ocenenie „2021 Truck Innovation Award“ našim nákladným motorovým vozidlám eActros a GenH2. Je to dôrazné potvrdenie toho, že sme na správnej ceste pokiaľ ide o našu stratégiu, v rámci ktorej sa jasne zameriavame na skutočne lokálne CO2 neutrálne technológie: energiu z akumulátorov a palivové články na báze vodíka. Vďaka tejto kombinácii môžeme našim zákazníkom ponúknuť tie najlepšie možnosti pri výbere vozidla v závislosti od využitia. S nákladným motorovým vozidlom eActros sme v posledných rokoch preukázali, že lokálne CO2 neutrálna mestská distribúcia je možná už dnes. S naším nákladným motorovým vozidlom GenH2 sme zároveň predstavili svoju špecifickú koncepciu ťažkých nákladných vozidiel s palivovými článkami vhodnými na flexibilnú a náročnú diaľkovú prepravu,“ povedal Martin Daum.

V septembri tohto roka divízia Daimler Trucks zároveň prestavila svoju technologickú stratégiu na elektrifikáciu svojich vozidiel od mestskej distribúcie až po medzinárodnú diaľkovú prepravu, čím potvrdila svoj záväzok k cieľom Parížskej dohody o zmene klímy. V rámci tohto komplexného prístupu predstavila po prvýkrát svoju novú celosvetovú architektúru modulárnej platformy, takzvanú ePowertrain, ktorú si tiež získala priazeň poroty.

eActros: lokálne CO2 neutrálna alternatíva pre mestskú distribučnú prepravu

Zistenia z testovaní vozidla Mercedes-Benz eActros zákazníkmi boli využité v ďalšom vývoji prototypu, z ktorého postupne vzniká sériové vozidlo. Doteraz preukázali, že čisto akumulátorový elektrický eActros je vhodný na trvalo udržateľnú ťažkú distribučnú prepravu. Z hľadiska dostupnosti a výkonu nezaostáva za konvenčným dieselovým nákladným motorovým vozidlom. V sériovej podobe však bude eActros v istých bodoch, ako dojazd, sila pohonu a bezpečnosť, výrazne lepší ako súčasný prototyp.

Sériová podoba vozidla eActros bude na jednej úrovni s konvenčným vozidlom Actros aj pokiaľ ide o užitočné zaťaženie. eActros bude uvedený ako nákladné motorové vozidlo s dvoma a troma nápravami. Divízia Daimler Trucks implementuje vozidlo do holistického ekosystému, ktorý zahŕňa poradenské služby pre elektrickú mobilitu, ako je analýza trás, kontrola možných dotácií, podpora integrácie prevádzkového autoparku a vývoj vhodných riešení nabíjacej infraštruktúry.

V roku 2020 Daimler Trucks predbežne predstavila aj akumulátorové elektrické nákladné motorové vozidlo na dlhé vzdialenosti, Mercedes-Benz eActros LongHaul, ktoré je navrhnuté tak, aby energeticky efektívnym spôsobom pokrylo pravidelné cesty po plánovaných trasách. Podľa plánov divízie bude model eActros LongHaul pripravený na sériovú výrobu v roku 2024. Na jedno nabitie prejde zhruba 500 kilometrov.

Koncept nákladného vozidla s palivovými článkami: GenH2

Vývojoví inžinieri divízie Daimler Trucks založili nákladné motorové vozidlo Mercedes-Benz GenH2 na schopnostiach konvenčného vozidla Mercedes-Benz Actros určeného na diaľkovú prepravu z hľadiska ťažnej sily, dojazdu a výkonu. Napríklad celková hmotnosť sériovej verzie nákladného motorového vozidla GenH2 má byť 40 ton, pričom užitočná hmotnosť má byť na úrovni 25 ton. Túto vysokú užitočnú hmotnosť a veľký dojazd umožňujú dve nádrže na kvapalný vodík a mimoriadne výkonný systém palivových článkov, ktoré práve preto tvoria základ konceptu nákladného motorového vozidla GenH2.

Divízia Daimler Trucks uprednostňuje kvapalný vodík (LH2), pretože v tomto skupenstve disponuje nosič energie oveľa vyššou hustotou energie vzhľadom na objem v porovnaní s plynným vodíkom. Preto sú nádrže na kvapalný vodík oveľa menšie a vďaka menšiemu tlaku aj výrazne ľahšie. Nákladné motorové vozidlá tak majú viac miesta na náklad a vyššiu užitočnú hmotnosť. Zároveň možno prepravovať väčšie množstvo vodíka, vďaka čomu má vozidlo väčší dojazd. Sériové nákladné motorové vozidlo GenH2 preto bude vhodné na každodenné diaľkové prepravy s vysokou dennou energetickou potrebou, ktoré sa ťažko plánujú, podobne ako je v súčasnosti dieselové nákladné vozidlo.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button