Cestná doprava

MDPT začína zvažovať výstavbu R1 aj inou formou ako prostredníctvom PPP

Ministerstvo dopravy zvažuje, že v prípade, ak nedôjde k finančnému uzatvoreniu výstavby rýchlostnej cesty R1 prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), prijme iné riešenie.

"Stále zostáva významnou prioritou ministerstva dopravy a samozrejme aj vlády SR dobudovať R1 formou PPP. Kríza spôsobila, že finančné uzatvorenie nie je v tých časových reláciách, ako sme si predstavovali," konštatoval dnes minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny po rokovaní kabinetu. "Zadefinovali sme termín, ku ktorému, ak nedôjde k finančnému uzatvoreniu, budeme musieť pristúpiť k inému scenáru," avizoval s tým, že na finančné uzatvorenie bude čakať zhruba do konca júna. Šéf rezortu dopravy dodal, že zatiaľ bolo vydané predbežné oznámenie a keď bude vydané tzv. ostré, zmení sa forma obstarávania z formy PPP na klasické. Výstavba R1 by tak mala byť financovaná buď zo štátneho rozpočtu, alebo formou spolufinancovania s fondmi Európskej únie. "Budeme hľadať optimálne riešenie," ubezpečil Vážny s tým, že dúfa, že sa scenár PPP naplní a nedôjde k vyhláseniu klasického verejného obstarávania na výstavbu rýchlostnej cesty R1, teda tzv. druhého balíka PPP. V prípade, že by PPP projekty zlyhali, minister financií Ján Počiatek upozornil, že bude potrebné prehodnodiť celý pohľad na financovanie výstavby diaľnic. "Musíme hľadať alternatívne schémy, ktoré by priamo nezaťažovali deficit verejných financií. Ak sa situácia na finančných trhoch nezlepší a konzorciá nebudú schopné dosiahnuť finančné uzatvorenie, budeme musieť náhľad na financovanie diaľnic prehodnotiť," priznal minister financií. Vážny tiež pripomenul, že programové vyhlásenie vlády SR ohľadne dĺžky odovzdaných úsekov sa podarilo splniť. Vláda sa zaviazala odovzdať úseky s dĺžkou 100 kilometrov, malo by to však byť približne 164 km. "To, k čomu sme sa zaviazali v programovom vyhlásení vlády, prekročíme o 60 %," zdôraznil minister dopravy s tým, že predvolebný záväzok naplnený bude. Prostredníctvom PPP projektov by sa mala na Slovensku financovať výstavba približne 150 kilometrov nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry a náklady by mali predstavovať 4,17 miliardy eur (125,7 miliardy Sk). Vláda SR rozdelila úseky do troch balíkov. Tzv. prvý balík zahŕňa úseky diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a úsek Fričovce – Svinia. Druhý balík úsekov realizovaných formou projektov PPP predstavuje úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice. V treťom balíku je obsiahnutý úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Višňové – Dubná Skala a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button