MAN Truck & Bus – číslo 1 na Slovensku
MAN Truck & Bus – číslo 1 na Slovensku. MAN Truck & Bus pripravil pre svojich zákazníkov k 25. výročiu pôsobenia na slovenskom trhu limitovanú edíciu 25 ťahačov TGX. My sme si krátko vyskúšali ten s poradovým číslom jeden.
Keď sme na našom Facebooku zverejnili prvé fotky tohto krásavca, jedna z prvých reakcií bola, ,Škoda, že ich nie je 250, ale len 25, na nás už sa nedostalo.‘ Lenže to by zase nebola limitovaná edícia, keby ju mal každý. Pre český trh ich vzniklo len o päť viac. Dôvod asi nemusíme vysvetľovať, väčšie získané výrobné kvóty to ale nie sú… Pre obe krajiny ale platí, že všetky autá už majú svojich majiteľov.
Česko-slovenská spolupráca
Obe limitované edície síce vznikli v spolupráci oboch zastúpení, avšak každá krajina si tú svoju našpecifikovala pre potreby svojich zákazníkov. Preto sa v niektorých detailoch výbavy, ale aj vizuálnej podoby trochu líšia. „Vyberali sme z pätnástich rôznych grafických návrhov. Pôvodne sme uvažovali o tom, že by sme obe verzie od seba viac odlíšili motívmi typickými pre obe krajiny,“ približuje vznik vizuálnej podoby Diana Vavříková, Head of Marketing & Communications CZ & SK. „Nakoniec sme sa ale zhodli na tom, že základné grafické motívy budú mať obe verzie rovnaké a vynechali národnú symboliku,“ dopĺňa.
Šedý krásavec
A bola to správna voľba, pretože či už ste priaznivci značky MAN, resp. modelu TGX, alebo nie, aj nezaujatý pozorovateľ musí uznať, že táto limitka vyzerá naozaj parádne. Kombinácia šedostriebornej kabíny so sýto čiernymi kolesami, maskou chladiča, krytmi vonkajších spätných zrkadiel a ďalšími detailmi v rovnakej farbe, chrómovými doplnkami a čierno-červeným pruhom tiahnucim sa prostriedkom prednej časti budila pozornosť všade, kde sme sa s autami objavili.
Na dverách sú ďalšie polepy s číslovkou 25 a na oboch bokoch pochopiteľne nechýba ani „revúci lev“, charakteristický znak značky MAN. Hneď na troch miestach kabíny nájdete aj emblém limitovanej edície s číslom. My sme na ňom mali jednotku. Vydarený celok už iba podčiarkol čierny plachtový náves Schwarzmüller, ktorý zapožičal výhradný dovozca tejto značky na Slovensko, firma Reylon SM.
Dva varianty
Základom pre limitovanú edíciu je ťahač TGX vo variantoch Vario s klasickou výškou sedla 1130 mm a nami testovaná Ultra pre prívesy typu low-deck. Zatiaľ čo na Slovensku skôr prevládajú štandardy, v Česku zase low-decky. Tie sú osadené palivovými nádržami s objemom 2x 480 l, Ultra má nádrže o sto litrov objemnejšie. Zatiaľ čo v Česku si mohol zákazník objednať aj bočné spojlery medzi nápravami s rázvorom 3600 mm, na Slovensku ich žiadny ťahač nedostal. Tunajší dopravcovia totiž uprednostňujú veľkosť nádrží, ktoré majú so spojlermi menší objem.
To najlepšie
Keď špeciálna edícia, tak pochopiteľne s tou najväčšou GX kabínou ponúkajúcou vodičovi aj spolujazdcovi ten najlepší komfort. Objektívny pocit veľkého vnútorného priestoru ešte umocňuje farebné prevedenie Desert Beige. Zákazníci mohli voliť medzi dvoma stupňami vybavenosti kabíny, avšak aj u tej základnej je zoznam položiek veľmi dlhý. Obe majú napríklad vynikajúce vyhrievané sedadlá čalúnené kombináciou kože a látky.
Na dotyk príjemnou kožou je potiahnutý aj volant s optimálnou hrúbkou venca, ktorá skvele padne do rúk. Spolu s digitálnym prístrojovým štítom je tu aj druhý veľký displej s uhlopriečkou 12,3“ patriaci najlepšiemu ponúkanému infotainment systému Professional, v ktorého menu sa parádne pohybuje pomocou dvojitého kolieska MAN EasyControl. Len jedno sa dá tomuto inak skvelému systému vytknúť – vedia totiž zrkadliť len telefóny Apple (platforma Apple Car Play), a to dokonca aj bezdrôtovo. Lenže tie nie sú medzi vodičmi až také rozšírené. Dúfajme, že v rámci nejakej skorej softvérovej úpravy dôjde k nahradeniu dávno prekonanej ponúkanej platformy MirrorLink službou Android Auto.
Veľmi chválim vynikajúci zvuk audia MAN Advanced s prídavným subwooferom, veľké množstvo USB zástrčiek rozosiatych po celej kabíne. Hlavne v lete príde vhod nezávislá elektrická klimatizácia, v zime potom „bufík“ a zvýšená tepelná izolácia kabíny. Počas páuz je možné využiť vysúvací stolík v priehradke pred spolujazdcom, v jednom z držiakov na nápoj na prístrojovej doske sme našli aj vyhrievanú termofľašu. Pri ležaní na komfortných matracoch sa zase hodia dve nastaviteľné čítacie lampičky a za jazdy sme ocenili elektricky ovládanú slnečnú roletku. A čo má navyše tá lepšia výbava? Napríklad televíziu alebo kávovar.
Vysoká úroveň bezpečnosti
Popri bohatej komfortnej výbave ale MAN nešetril ani tou bezpečnostnou. Vozidlá sú osadené väčšinou z dostupných asistenčných a jazdných systémov. Nechýba ESP, adaptívny tempomat s funkciou Stop and Go, prediktívny tempomat EfficientCruise, pomocník zmeny jazdného pruhu LCS s výstrahou pri odbočovaní (niekedy ale reaguje až príliš citlivo) či systém monitorovania únavy vodiča AttentionGuard.
510 koní
U tak exkluzívneho vozidla by mal štítok motora začínať päťkou. Voľba preto padla na vrcholnú verziu 12,4 l šesťvalca D2676, ktorý má za ňou ešte desiatku (510 k/375 kW). Zatiaľ čo slovenský ťahač sme počas krátkej jazdy z Bratislavy do Dunajskej Stredy príliš nepreverili, pretože sme išli prázdni, o týždeň neskôr sme strávili za volantom českej verzie cez 500 km s 24 tonami nákladu (cesta tam cementodrevené dosky, späť oceľový zvitok) Krumlova do rakúskeho Linca a späť.
Väčšina cesty viedla po pomalých cestách, a to veľmi úzkych a kopcovitých, takže sme motoru dali poriadne do tela. Stratégia radenia 12-stupňovej prevodovky TipMatic, vedomá si sily motora – 2600 Nm v pásme od 930 do 1350 otáčok – ho necháva v tiahlych kopcoch zdanlivo dusiť, pokiaľ možno na čo najvyšší rýchlostný stupeň napríklad aj v 1100 otáčkach. Človek má chuť motoru pomôcť podradením. Lenže práve v tejto oblasti s maximálnym zaťažením má najvyššiu účinnosť aj efektivitu. Keby to urobil, zvýšila by sa síce rýchlosť, zároveň ale výrazne aj spotreba.
Na rovinkách aj s takou záťažou ale motor veľmi ochotne zaťahuje. Zatiaľ čo prvých sedem rýchlostí z dvanástich motorov vytáča pokojne až nad 1500 ot./min, to aby sa súprava rýchlo rozbehla, ďalšie rýchlosti už tam „padajú“ výhradne v zelenom poli končiacom na 1400 ot./min. Poriadne sa zapotil aj štandardný päťstupňový retardér (má ešte šiestu maximálnu úroveň, ktorú je možné nastaviť okamžite), ktorý má síce optimálne odstupňovanie účinku, ale ten by mohol nabiehať o niečo rýchlejšie.
Služby a zážitok v cene
Spolu s týmto exkluzívnym vozidlom ale zákazník získal aj zvýhodnené služby, ako servisný a digitálny balíček na 3 roky pri nájazde 130 000 km ročne za 99 eur mesačne. Ten zahŕňa rozšírenie záručných podmienok na 3 roky alebo 450 000 km, telematické služby, servisnú zmluvu ComfortSuper a trojtýždňový koučing ekonomickej jazdy MAN ConnectedCoDriver. A ako bonus majiteľ vozidla vyrazí do Mníchova na prehliadku závodu MAN spojenú aj s návštevou tradičného Oktoberfestu.
Vozidlo | MAN TGX 18.510 4×2 LLS |
Motor | R6/vznetový (D2676) |
Zdvihový objem | 12 419 cm3 |
Max. výkon | 375 kW (510 k)/1800 min-1 |
Max. krúticiaci moment | 2600 Nm/930-1350 min-1 |
Prevodovka | A12 (TipMatic 14.27) |
Stály prevod zadnej nápravy | 2,31 |
Hmotnosť súpravy | 39 850 kg |
Kabína (šxd) | 2440 x 2280 mm |
Rozmery (dxšxv) | 6007 x 2981 x 3915 mm |
Rázvor | 3600 mm |
Palivová nádrž | 580 + 580 l |
Nádrž na AdBlue | 80 l |