MAN LIGA má prvých víťazov
Premiéra súťaže v efektívnosti jazdy s ťahačmi MAN TGX novej generácie zožala úspech u dopravcov aj u vodičov. Nový projekt „MAN LIGA“ sa začal 16. októbra, trval sedem týždňov a 11. decembra boli najúspešnejším účastníkom odovzdané ceny.
Nová MAN LIGA je inovatívna forma predstavenia nastupujúcej generácie truckov MAN v každodennej praxi. Na rozdiel od klasického súťaženia o najnižšiu spotrebu paliva toto podujatie je zacielené na hospodárny spôsob jazdy vodičov a na využívanie sofistikovaných technológií, ktorými sú nové ťahače vybavené. „Dali sme do obehu štyri predvádzacie ťahače MAN TGX a požičiavali sme ich vybraným zákazníkom vždy na dobu desať dní. Na začiatku testovacieho cyklu bola každá nastupujúca štvorica vodičov zaškolená – náš inštruktor MAN ProfiDrive ich oboznámil s novým vozidlom. Pre zjednodušenie organizácie všetky vozidlá sme šoférom odovzdávali v bratislavskom MAN Truck & Bus Centre vždy v piatok a vracali nám ich o 10 dní v pondelok,“ vysvetľuje Ing. Michal Jedlička, manažér pre marketing a komunikáciu v MAN Truck & Bus Slovakia.
Trucky MAN TGX 18.470, ktoré preverila MAN LIGA, majú kabínu GM, pričom dve vozidlá sú vo verzii Mega a dve Vario. Identická výbava zahŕňa okrem iného automatizovanú prevodovku MAN TipMatic so softvérom preraďovania Efficiency+, adaptívny tempomat a funkcie EfficientCruise, EffcientRoll aj systém Stop & Go. Výkony za volantom sa analyzovali prostredníctvom digitálnej platformy RIO a každému vyšlo individuálne hodnotenie vyjadrené v percentách. Na základe týchto výsledkov boli vyhlásení traja najlepší vodiči.
Výborné výsledky väčšiny súťažiacich
Súťaž MAN LIGA odštartovala v polovici októbra a skončila začiatkom decembra. Premiéry sa zúčastnilo 14 dopravcov a keďže v niektorých firmách vozidlo otestovali aj dvaja vodiči, o víťazstvo súperilo celkove 19 súťažiacich. Vyhlásenie výsledkov a ocenenie troch najlepších vodičov prebehlo 11. decembra 2020 v bratislavskom MAN Truck & Bus Centre. A kto vyhral? Údaje z telematického systému RIO spracoval Andrej Rakyta – tu je jeho komentár: „Výsledky sú mimoriadne dobré – až 13 šoférov dosiahlo v hodnotení našej telematiky RIO vyše 90 % percent. Pritom vodiči, ktorí sa umiestnili na prvých troch priečkach, získali 100 %, 100 % a 98 %. Takže o víťazovi museli rozhodnúť ďalšie kritériá – okrem iného aj priemerná spotreba paliva pri zohľadnení priemernej celkovej hmotnosti súpravy. Prvenstvo si vyjazdil Imrich Uj zo spoločnosti in-CARGO, ktorý dosiahol 100-percentné hodnotenie, 2. miesto získal jeho kolega Peter Brinzik (100 %) a na 3. priečke sa umiestnil Jiří Műller z firmy ROAD-EU (98 %).“
Títo vodiči jazdili najefektívnejšie, pretože najlepšie využívali potenciál vozidla a dôsledne dodržiavali zásady hospodárnej jazdy. Ako prebieha „známkovanie“ v reálnej prevádzke? „Telematika systému RIO sleduje a vyhodnocuje nasledujúce činnosti šoféra: dojazdy zotrvačnosťou – teda predvídavú jazdu; používanie pedála akcelerácie a hlavne kick-down; penalizuje „šliapanie na plyn“ pri zapnutom tempomate, čo je z hľadiska spotreby nežiadúce; sleduje využívanie motorovej brzdy a retardéra, aby sa čo najmenej používali prevádzkové brzdy, a teda sa menej opotrebúvali; ďalší hodnotený parameter je zapínanie tempomatu – RIO monitoruje jeho používanie v rozsahu rýchlostí od 60 do 90 km/h a ak ho vodič neaktivuje, automaticky si tým znižuje hodnotenie. Tempomat bol nastavený na 85 km/h, rýchlejšie sa dalo ísť iba po zošliapnutí pedále akcelerátora, čo sa však klasifikovalo ako nehospodárny štýl jazdy a vodičovi rapídne kleslo jeho skóre,“ vysvetlil Andrej Rakyta princíp hodnotenia vodičov v súťaži MAN LIGA.
Pozitívne ohlasy na súťaž
Reakcie vodičov a ich komentáre na adresu ťahačov TGX novej generácie sú veľmi priaznivé. Účastníci testu v dotazníkoch známkovali interiér, exteriér, asistenčné systémy a pohonný reťazec a v štvorstupňovej klasifikácii jednoznačne dominovali hodnotenia „výborný“ alebo „najlepší na trhu“. V novej kabíne chválili nové riešenie prístrojového panelu, ovládanie prevodovky integrované v páčke pod volantom, ale i chladničku a vysúvací odkladací priestor pod spodným lôžkom. Zapôsobil tiež podstatne lepší výhľad z kabíny – výsledok zdokonalenej pozície spätných zrkadiel, vďaka čomu sa teraz aj ľahšie manévruje pri cúvaní. Automatické tlmenie diaľkových svetiel ako voliteľný prvok zasa prispieva ku komfortu jazdy za tmy.
Superlatívmi nešetrili ani manažéri firiem. „Interiér je absolútne super, rovnako ovládanie vozidla a pochvalu si zaslúži aj komfortná posteľ. Dvaja moji vodiči, ktorí súťažili, jazdia na inej značke ťahača. Ale keď si na webe pozreli MAN novej generácie a potom ho otestovali, boli nadšení a sľúbil som im, že tento predvádzací ťahač odkúpim,“ povedal po vyhlásení výsledkov Ing. Róbert Nogell, majiteľ spoločosti in-CARGO s.r.o. Svoje dojmy zo súťaže zosumarizoval aj Ronald Müller, majiteľ firmy ROAD-EU z Trnavy: „Bola to príležitosť vyskúšať si nové vozidlo i otestovať sa v hospodárnom štýle jazdy. Prekvapený som bol hlavne z motora a prevodovky, ktorá preraďuje rýchlejšie a vždy zaradí správny prevodový stupeň. Často sme používali EfficientCruise a páčilo sa mi napríklad, že tento systém už kilometer vopred „vidí“ kruhový objazd, takže v ideálnej vzdialenosti od neho vypne tempomat a nechá vozidlo ísť zotrvačnosťou. Vlastne všetko spraví za vodiča. Spokojní sme boli aj so spotrebou paliva – na našej pravidelnej linke zo Slovenska do Francúzska a späť bola až o tri a viac litrov nižšia, než dosahujeme bežne.“
Pozitívna spätná väzba je pre nás, samozrejme, veľké povzbudenie a vodičom aj ich zamestnávateľom patrí naša vďaka za perfektnú spoluprácu. Premiéru súťaže zbilancoval Ing. Radoslav Jurča, konateľ MAN Truck & Bus Slovakia: „MAN LIGA je trocha iný projekt než iba porovnávanie spotrieb paliva. My sme súťaž vyhlásili s cieľom ukázať v praxi, že naše nové vozidlá sú absolútna špička z hľadiska efektívnosti jazdy. Ale chceli sme to spraviť tak, aby sa porovnávali výkony vodičov sofistikovanejšie. A to sa aj podarilo. Takže musím povedať, že s priebehom som spokojný a už teraz môžem avizovať, že budeme pokračovať. Pretože nech je situácia na trhu alebo cena nafty akákoľvek, efektívnosť vozidiel a náklady dopravcov na prevádzku vždy budú rozhodujúce. Toto úvodné kolo bolo pre nás testom, či nový typ súťaže splní očakávania a ukázalo sa, že áno. Čiže na budúci rok hodláme nadviazať na prvý ročník, možno v rozšírenom formáte aj s vozidlami z iných segmentov, nielen s ťahačmi. Samozrejme, okrem hodnotenia efektívnosti jazdy jednotlivých súťažiacich sme sledovali i spotrebu paliva. A tam chlapi tiež dosiahli skvelé výsledky, keď s vyše 37-tonovou súpravou jazdili aj pod 26,5 l/100 km. Ešte pred pár rokmi bola takáto spotreba iba snom… Takže dnes sme sa dostali aj z pohľadu ekológie na úplne inú úroveň.“