J. Figeľ: PPP projekty treba využívať tam, kde sa nedajú využiť eurofondy
Prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) mal stáť v priebehu 30 rokov približne 9 miliárd eur, tretí balík PPP takmer 8,5 miliardy eur.
Minister upozornil, že projekty PPP by sa mali využívať najmä v prípadoch, keď sa nedajú využiť peniaze z eurofondov. Podľa Figeľa je toho dôkazom napríklad najťažší úsek z tretieho balíka PPP tunel Višňové, ktorý sa bude nakoniec stavať z eurofondov so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu. Na tento úsek pôjde z európskych peňazí 400 miliónov eur. Zvyšná časť takmer 30-kilometrového úseku sa postaví cez PPP alebo klasické verejné obstarávanie.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) Figeľovi v rozprave vyčítal aj malý objem peňazí alokovaných na výstavbu ciest. „Rozpočet ide nahor o 24 %,“ zdôraznil minister s tým, že v budúcom roku sa navyšuje zo 761 miliónov eur na viac ako 900 miliónov eur. „Chceme stavať diaľnice v plnom rozsahu podľa ambície, ktorá tu bola, ale iným spôsobom,“ podotkol.
Vážny kritizoval Figeľa aj z dôvodu, že náklady na výstavbu ciest budú v budúcnosti drahšie. „Samozrejme, ceny sa menia hlavne na medzinárodných trhoch a potom aj na Slovensku, ale môžu ísť aj dole,“ upozornil Figeľ. Ako dodal, jeho rezort už stihol urobiť dve rozhodnutia a dohody, ktoré cenu za výstavbu znížili.