Cestná doprava

J. Figeľ: PPP projekty treba využívať tam, kde sa nedajú využiť eurofondy

Prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) mal stáť v priebehu 30 rokov približne 9 miliárd eur, tretí balík PPP takmer 8,5 miliardy eur.

Balíky na výstavbu časti diaľnice D1 sa však touto formou stavať nebudú. „Musíme mať zodpovednosť aj za nás, aj naše deti, aj deti našich detí,“ konštatoval počas dnešnej rozpravy v parlamente šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). 

Minister upozornil, že projekty PPP by sa mali využívať najmä v prípadoch, keď sa nedajú využiť peniaze z eurofondov. Podľa Figeľa je toho dôkazom napríklad najťažší úsek z tretieho balíka PPP tunel Višňové, ktorý sa bude nakoniec stavať z eurofondov so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu. Na tento úsek pôjde z európskych peňazí 400 miliónov eur. Zvyšná časť takmer 30-kilometrového úseku sa postaví cez PPP alebo klasické verejné obstarávanie.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) Figeľovi v rozprave vyčítal aj malý objem peňazí alokovaných na výstavbu ciest. „Rozpočet ide nahor o 24 %,“ zdôraznil minister s tým, že v budúcom roku sa navyšuje zo 761 miliónov eur na viac ako 900 miliónov eur. „Chceme stavať diaľnice v plnom rozsahu podľa ambície, ktorá tu bola, ale iným spôsobom,“ podotkol.

Vážny kritizoval Figeľa aj z dôvodu, že náklady na výstavbu ciest budú v budúcnosti drahšie. „Samozrejme, ceny sa menia hlavne na medzinárodných trhoch a potom aj na Slovensku, ale môžu ísť aj dole,“ upozornil Figeľ. Ako dodal, jeho rezort už stihol urobiť dve rozhodnutia a dohody, ktoré cenu za výstavbu znížili.
 

Prečítajte si aj

Back to top button