Cestná doprava

Integrovaný dopravný systém na Slovensku nefunguje ani čiastočne

Na Slovensku nefunguje integrovaný dopravný systém (IDS), nie je tak vôbec riešená otázka harmonizácie železničnej dopravy s cestnou.

Upozorňuje na to analýza fungovania železničných spoločností rezortu dopravy, ktorú ministerstvo predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.

„Nie je aspoň čiastočne funkčný žiadny IDS,“ konštatuje sa v materiáli na margo fungovania Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Základným problémom verejnej osobnej dopravy je tak podľa rezortu nezadefinovanie obslužnosti územia, teda presných liniek či počtov párových spojov.

Chýbajúcou harmonizáciou sa nedostatočne následne využívajú prepravné kapacity, ktorými železnice disponujú. „Priemerná obsadenosť štátom objednaných železničných spojov spôsobuje optický nepomer medzi reálnymi výkonmi osobnej železničnej dopravy a jej nákladmi,“ vysvetľuje rezort. Priemerná obsadenosť pritom nedosahuje ani 25 %.

Súvisiacimi problémami ZSSK sú podľa ministerstva nedostatočná obmena vozidlového parku s dôsledkom vysokého podielu prestarnutých vozidiel s vysokou spotrebou paliva a nákladmi na údržbu a opravy. „Nízky výkon na jednotlivých tratiach vedie k neefektívnemu využitiu vozidiel a personálu,“ uvádza sa v materiáli.
„V neposlednom rade je potrebné vyriešiť otázku podmienok predaja železničných preukazov, oprávňujúcich ich držiteľov na bezplatnú prepravu,“ píše sa v materiáli. K objektivizácii nákladov na vykonávanie tejto dopravy výrazne napomôže aj otvorenie priestoru pre vstup alternatívnych železničných dopravcov.

Prečítajte si aj

Back to top button