Cestná doprava

Freightliner SuperTruck II

Freightliner SuperTruck II. Vyššia úroveň efektivity. Daimler Truck North Amerika, dcérska spoločnosť Daimler Truck, v Las Vegas predstavil nový, modernizovaný Freightliner SuperTruck II, ktorý využíva množstvo technických inovácií na preukázanie potenciálu efektívnosti v nákladnej doprave.

Koncepčné vozidlo Freightliner SuperTruck II bolo vyvinuté v rámci programu SuperTruck, spolufinancovaného Ministerstvom energetiky USA, ktorého cieľom je znížiť emisie v cestnej nákladnej doprave. V rámci programu SuperTruck inžinieri Daimler Truck North Amerika (DTNA) skúmajú technológie ťažkých úžitkových nákladných vozidiel novej generácie, technické spôsoby ich vývoja a spôsoby ich integrácie do sériovej výroby.

DTNA sa zameriava na vývoj nových technológií základných komponentov a systémov, ktoré zlepšia prevádzkovú efektívnosť nákladných vozidiel v reálnom svete, zvýšia rentabilitu zákazníkov a efektivitu v prevádzke autoparku. Vylepšená aerodynamika ťahača, pneumatiky s nízkym valivým odporom, vylepšenia hnacieho ústrojenstva a riadenie energie s pokročilými technológiami boli identifikované ako oblasti pre technologické inovácie, ktoré by mohli v budúcnosti potenciálne vstúpiť do výroby pre zákazníkov.

Dizajn na kabíne z Cascady upravili na maximálne zníženie odporu vzduch

Dvojnásobná efektivita

Nadväzujúc na úspech vozidla SuperTruck I, ktoré DTNA predstavil už v roku 2015, SuperTruck II prekonal očakávania v oblasti aerodynamiky, pneumatík, hnacieho ústrojenstva a energetického manažmentu, pričom od začiatku programu SuperTruck zdvojnásobil efektívnosť nákladnej dopravy základného vozidla. Nový koncept Freightliner SuperTruck II má najlepšie výsledky aerodynamiky, aké kedy Freightliner dosiahol. Inžinieri spoločnosti Freightliner dokázali prekonať aerodynamické vylepšenia a znížiť aerodynamický odpor modelu SuperTruck II o viac ako 12 % oproti modelu SuperTruck I.

Namiesto radikálnej zmeny konštrukcie nákladného vozidla bolo cieľom dizajnu pre SuperTruck II predefinovať existujúci tvar popredného modelu Cascadia, aby sa maximalizovala aerodynamická účinnosť a súčasne využíval pokročilý dizajnový profil na dosiahnutie tejto účinnosti. Prepracovaná kapota, nárazník a kapotáž podvozka dobre spolupracujú s existujúcou konštrukciou kabíny a teraz umožňujú nerušené prúdenie vzduchu okolo nákladného vozidla.

Mriežka chladiča, prívody vzduchu a dvere boli prepracované tak, aby boli čo najhladšie a tvarovo najčistejšie. Aktívne bočné nadstavce a systém strešného spojlera zmenšujú medzeru medzi prívesom až o 4 palce pri diaľničných rýchlostiach a vylepšená aerodynamická kontrola výšky znižuje nákladný automobil len o niekoľko centimetrov nad zemou pre ďalšie aerodynamické vylepšenia.

Špeciálne pneumatiky Michelin s nízkym valivým odporom a opotrebovaním

Freightliner SuperTruck II

Odstránením vonkajších spätných zrkadiel a integráciou bezzrkadlového kamerového systému sa výrazne znížil aerodynamický odpor vozidla. SuperTruck II je vybavený najefektívnejším hnacím ústrojenstvom, aké kedy Freightliner do nákladného vozidla integroval. Efektívnejší 13-litrový motor s dvojitým turbom a medzistupňovým chladením poskytuje efektívnejšiu kompresiu vzduchu. Ďalšiu úsporu dosahuje s EcoSail, pri zjazde z kopca sa motor automaticky vypne. Všetko ostatné je napájané z batérie. Pridaný 13. prevodový stupeň Overdrive umožňuje znižovať rýchlosť a prináša vyššiu úsporu paliva.

Vysokoúčinné hnacie ústrojenstvo zaistí zníženie spotreby paliva o 5,7 % oproti vozidlu SuperTruck I. Inovatívny 48-voltový elektrický systém využívajúci lítiovo-iónové batérie umožňuje zníženie spotreby paliva a zvýšenie komfortu vodiča, napríklad nový elektrický systém klimatizácie, ktorý spotrebuje o 50 % menej energie ako SuperTruck I a pokračuje v bezproblémovej prevádzke aj pri vypnutom motore.

Úplne nové, špeciálne navrhnuté pneumatiky Michelin nielenže znižujú spotrebu energie vozidla, ale vďaka minimalizovanému opotrebovaniu súčasne skracujú prestoje pri údržbe. Pneumatiky zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri dosahovaní cieľov v oblasti efektívnosti tým, že znižujú trenie na ceste, a preto je na udržanie rýchlosti nákladného vozidla potrebné menšie množstvo paliva. Koncept SuperTruck II má adaptívne tandemové nápravy, pri diaľničnej rýchlosti sa nápravy automaticky preraďujú zo 6×4 na 6×2, čím sa predlžuje životnosť pneumatík.

Úpravy na spodku súpravy a zadnej časti návesu priniesli ďalšie úspory na spotrebe
Freightliner SuperTruck II je vybavený 13-litrovým dieselovým motorom
Zdroj
transport.sk
Editor
red
Back to top button