Cestná doprava

Figeľ chystá masívnu obnovu ciest 1. triedy, opraví sa 570 km

Na budúci rok by sa malo na Slovensku zrekonštruovať zhruba 570 km ciest 1. triedy.

Počíta s tým Program prípravy a výstavby ciest 1. triedy, o ktorom dnes na tlačovej konferencii v Bratislave informoval minister dopravy Ján Figeľ. „Spolu takmer 600 km za rok a pol znamená rozhodujúci prínos na zlepšenie pomerov na Slovensku,“ povedal Figeľ, podľa ktorého takáto masívna obnova v minulých rokoch ešte neprebehla. Program, ktorý je zameraný najmä na kompletnú obnovu ciest 1. triedy, v stredu (7.12.) schválila vláda SR. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR ho už ale reálne realizuje. Do roku 2014 počíta program celkovo s obnovou a odstraňovaním nevyhovujúcich parametrov na takmer 700 km ciest 1. triedy.

      
Vybudovať sa má takisto 35 km nových ciest a zrekonštruovať vyše 80 mostov. „Investície do jednotiek sú o tom, aby bolo zároveň menej nehôd, lepšia ekológia, respektíve ochrana životného prostredia, menej škôd a zničených vozidiel a zároveň rýchlejšia a plynulejšia doprava na našich cestách,“ uviedol Figeľ. Podľa Slovenskej správy ciest bolo v roku 2010 viac ako 1135 km ciest 1. triedy v nevyhovujúcom stave, čo predstavuje takmer 36 % z ich celkovej dĺžky. V havarijnom stave je ďalších 186 km, čiže takmer 6 %. „Ak sa riešia len takzvané bodové chyby alebo zosuvy, alebo povodňové škody, neznamená to kompletnú a systémovú rekonštrukciu, respektíve obnovu,“ upozornil Figeľ. Ako dodal, mnohé z vozoviek sa v súčasnosti podobajú na prekážkovú dráhu.

      
Najďalej zatiaľ ministerstvo pokročilo v rámci realizácie programu v Trenčianskom a Nitrianskom kraji, kde je už vysúťažený dodávateľ stavebných prác. Ponúkaná cena 28 miliónov eur je podľa ministra zhruba o tretinu nižšia, než sa odhadovalo. „Všetko toto si Slovensko môže dovoliť kombináciou financií zo štátneho rozpočtu a eurofondov,“ dodal Figeľ.

      
V novembri došlo ku schváleniu vnútornej realokácie prostriedkov v rámci operačného programu Doprava z rýchlostných ciest na cesty 1. triedy, a to vo výške 200 miliónov eur. Celkovo bude môcť takto ministerstvo investovať do pripravených úsekov a rekonštrukcií vyše 700 miliónov eur v období medzi rokmi 2011 a 2014. „Splácame to, čo Slovensko potrebuje aj vďaka možnosti využiť európske financie,“ podotkol Figeľ.
 

Prečítajte si aj

Back to top button