Cestná doprava

Autonómne vozidlá Arocs odpratávajú sneh s presnosťou na jeden centimeter

Automatizované odpratávanie snehu dvoma autonómne jazdiacimi vozidlami Mercedes-Benz Arocs v Immendingene predstavuje úspešnú aplikáciu automatizovaných úžitkových vozidiel v uzatvorených priestoroch.

Výsledkom spoločného projektu inovačnej jednotky pre nové obchodné modely v rámci spoločnosti Mercedes-Benz AG, spoločností Lab1886, a Daimler Truck AG, vynálezcu nákladného motorového vozidla, je produkt, ktorý bude v budúcnosti slúžiť ako riešenie rôznych požiadaviek zákazníkov v oblastiach, ako vnútropodniková logistika a poľnohospodárstvo.

Automatizovanú prevádzku autonómnych vozidiel na odpratávanie snehu na priestorovo obmedzených a neverejných komunikáciách demonštrovali spoločnosť Lab1886, divízia Daimler Trucks a spoločnosť Fraport AG po prvýkrát v októbri 2017 v rámci pilotného projektu v komplexe bývalého vojenského letiska Pferdsfeld. Novo spustená vnútropodniková aplikácia v Immendingene sa zakladá na poznatkoch z tohto projektu.

Autonómne vozidlá Mercedes-Benz Arocs odpratávajú sneh v Immendingene
Vozidlá sa testujú v extrémnych podmienkach v novom veľkoplošnom testovacom areáli. Na tento účel musia byť testovacie plochy s rozlohou približne 20 hektárov vždy očistené od snehu, ľadu a vody. Aby bol areál každé ráno na začiatku testovania suchý a očistený, cez noc sú v prevádzke dve autonómne vozidlá Mercedes-Benz Arocs. Vyškolený odborný personál monitoruje vozidlá priamo na mieste.

Dráha pohybu vozidiel sa stanovuje a udržiava podľa snehových podmienok s presnosťou na jeden centimeter. Takýmto spôsobom sa vozovka precízne očistí aj popri štrku. Automatizované ovládanie odpratávacích zariadení a stratégií bolo vyvinuté v spolupráci s výrobcom zariadení Aebi-Schmidt. Automatizované odpratávanie snehu je jednou z mnohých oblastí použitia technológie AXYARD, ktorú vyvinula spoločnosť Lab1886 spolu s divíziou Daimler Trucks.

Technológia AXYARD
Názov AXYARD symbolizuje automatizované riešenia (A=automated), ktoré možno použiť v rôznych prípadoch (X), v uzatvorených priestoroch (YARD). Použitie technológie AXYARD spočíva v automatizovaní nákladných motorových vozidiel Mercedes-Benz, a to tak, že dané vozidlá sa vybavia snímačmi a riadiacimi jednotkami. Vďaka tomu môžu jazdiť na vopred definovaných trasách v uzatvorených priestoroch a prostredníctvom centrálneho riadiaceho systému môžu byť digitálne ovládané, monitorované a organizované – úplne bez vodiča.

„S technológiou AXYARD ponúkame inovatívne komplexné riešenie pre zákazníkov – podnikateľov. Pomáhame im optimalizovať procesy v ich areáli a zefektívniť prevádzku. Najzaujímavejším prvkom nášho nového produktu sú rôzne oblasti použitia jeho technológie: použitie technológie AXYARD zvyšuje produktivitu napríklad v prístavoch, skladoch alebo poľnohospodárskych prevádzkach,“ tvrdí Susanne Hahn, vedúca spoločnosti Lab1886 Global.

Autonómne vozidlá Arocs odpratávajú sneh s presnosťou na jeden centimeter

Srdcom technológie AXYARD je rozhranie pre nákladné motorové vozidlá s ovládaním na diaľku (RTI): rozhraním pre nákladné motorové vozidlá s ovládaním na diaľku (RTI) možno na diaľku ovládať funkcie vozidla a prenášať údaje. Táto technológia funguje aj v sieti niekoľkých vozidiel. Vozidlá sú vybavené vysoko presnou lokalizáciou pomocou globálneho polohového systému (globálny polohový systém DGPS) a disponujú najmodernejším systémom na komunikáciu medzi vozidlami (V2V).

Súhra inovatívneho rozhrania RTI, ako aj riadiacej jednotky a jednotky ovládania na diaľku umožňuje extrémne rýchly a najmä spoľahlivý prenos údajov medzi vozidlami a infraštruktúrou testovacieho areálu. Funkčnosť systému v reálnom čase zabezpečuje kompletný prenos údajov medzi vozidlami a hlavnou riadiacou jednotkou rozhrania RTI, ktorý sa uskutočňuje každých 0,1 sekundy.

Automatizované jazdenie divízie Daimler Trucks
Dr. Christian Ballarin, vedúci progresívneho inžinierstva pre asistenčné systémy pre vodiča, autonómne jazdenie a konektivitu divízie Daimler Trucks: „Pri automatizovanom jazdení sa zameriavame na dva konkrétne prípady použitia: na klasické použitie na diaľnici a na jazdy v uzavretých oblastiach, takzvaných „Gated Areas“, napríklad s automatizovanými vozidlami na odpratávanie snehu v komplexe bývalého vojenského letiska Pferdsfeld a teraz na testovacej dráhe v Immendingene alebo pri zbere cukrovej trstiny v Brazílii.“

Pokiaľ ide o automatizované jazdenie v klasickej diaľničnej premávke ponúka divízia Daimler Trucks v prípade modelov Mercedes-Benz Actros, Freightliner Cascadia a FUSO Super Great ako prvý výrobca na svete čiastočne automatizované vozidlá (SAE úroveň 2) priamo z výrobného závodu.

Skupina Autonomous Technology Group divízie Daimler Trucks zároveň ženie dopredu vývoj nákladných motorových vozidiel jazdiacich vysoko automatizovane (SAE úroveň 4). Cieľom skupiny je priniesť túto technológiu do konca tohto desaťročia do sériovej výroby. Dôležitým krokom v tomto procese je testovanie na verejných diaľniciach v USA, ktoré bolo spustené na jeseň roku 2019.

Rôzne možnosti použitia: od poľnohospodárstva až po logistiku
Systémy bez vodiča ponúkajú množstvo výhod: vďaka automatizácii možno zvýšiť produktivitu a ušetriť palivo. Vďaka tomu sú zaujímavým riešením pre poľnohospodárstvo alebo logistiku. Okrem použitia v snehu v Immendingene spoľahlivo asistujú od roku 2018 rovnako automatizované nákladné motorové vozidlá z dielne Mercedes-Benz každý deň pri zbere cukrovej trstiny v Brazílii.

V spolupráci
TS Mercedes-Benz

Prečítajte si aj

Back to top button