Správy | Aktuality | Témy

Ako vzniká náves KRONE

Ako vzniká náves KRONE. Navštívili sme hlavný výrobný závod firmy KRONE, ktorú u nás zastupuje spoločnosť Trailer Partner. Nachádza sa v severonemeckom Werlte a týždenne vyprodukuje takmer 600 návesov. Zvedaví sme boli predovšetkým na lakovňu s kataforéznou linkou, ktorá definitívne odstránila problémy s koróziou.

KRONE Group je rodinná firma, ktorá sa z výrobcu poľnohospodárskych strojov počas päťdesiatich rokov vypracovala na druhého najväčšieho producenta prívesovej a návesovej techniky v Európe s 20 % podielom. Firmu dnes riadi Bernard Krone, zástupca štvrtej generácie tejto rodiny. KRONE Group má aj dnes dve základné vetvy – „zelenú“ (poľnohospodárska technika) a od roku 1970 aj „modrú“, čo sú prípojné vozidlá pre cestnú dopravu. Zatiaľ čo poľnohospodárska technika sa predáva po celom svete, návesy a prívesy, ktoré tvoria dve tretiny obratu skupiny, sa sústredia na trh v Európe a severnej Afrike.

Prečítajte si aj

Päť tovární

KRONE má šesť výrobných závodov. Popri hlavnom vo Werlte sú to Lübtheen, kde vznikajú chladiarenské návesy, v Herzlake sa vyrábajú výmenné nadstavby a suché skrine Dry Liner a v tureckom Tire sa produkujú návesy pre severnú Afriku. V Dinklage má KRONE továreň Gigant na nápravy a najnovšie sa od roku 2019 súčasťou skupiny stala aj značka Knapen Trailers so závodom v holandskom
Deurne na návesy s posuvnou podlahou.

Pohľad na celý areál v KRONE - Werlte.
Pohľad na celý areál vo Werlte

Vyriešený problém

Vo Werlte vznikajú predovšetkým plachtové návesy radu Profi Liner, ktoré sú z ponuky KRONE najpopulárnejšie a najpredávanejšie. Najviac sme boli zvedaví na pýchu závodu, novú lakovňu, otvorenú v roku 2018. Postavená bola za 40 miliónov eur a výrazne zvýšila antikoróznu ochranu návesov, ktorá dovtedy nebola úplne ideálna. Zlepšenie priniesla nielen nová technológia povrchového ošetrenia pomocou kataforézy (KTL), ale napríklad aj vybudovanie skladovacích miest pre rámy. Tie pre KRONE vyrábajú externí dodávatelia z Nemecka (ale aj zo Slovenska), a zatiaľ čo predtým sa skladovali vonku, teraz ich tu môže v teple a suchu visieť až 150. KRONE dokonca uvažuje, že na ne vo Werlte vybuduje automatickú zváraciu linku.

Hlavný bod KTL

Rám sa najskôr odmastí a počas 30 minút nastrieka pomocou oceľových guličiek, ktoré sú proti nemu vystreľované rýchlosťou až 350 km/h. Na konci sa šasi na špeciálnom valci niekoľkokrát otočí, aby sa z neho odstránili všetky guličky a nečistoty. Ďalším krokom je kataforéza (KTL). Každý rám vrátane samostatných dielov sa postupne namáča do 11 vaní, v každej z nich strávi asi 160 až 180 s. Dôležitá je najmä vaňa č.7, kde dochádza k zinkofosfátovaniu, čo je hlavný bod antikorózneho ošetrenia. Ako nám sprievodca vysvetlil, takto ošetrený rám spĺňa podmienky na ochranu konštrukčnej ocele v mori. V poslednej vani sa na rám nanesie „základová“ matná čierna farba.

Až 200 odtieňov

Potom sa rám vysuší a cez ďalší sklad ide do 10 lakovacích komôr, kde sa naňho práškovou metódou nanesie zákazníkom objednaný odtieň. K dispozícii je až 200 odtieňov, v prípade potreby ale dokážu namiešať aj špeciálnu farbu. Lakovanie prebieha automaticky, avšak na ráme sú kritické miesta, ktoré sa kontrolujú a prípadne aj ručne dostriekajú. Nalakované šasi sa vloží do pece, kde lak poriadne zatvrdne. Takto ošetrený ide do skladu, kde visí, kým naň na výrobnej linke nepríde rad.

Podvozkové rámy sa vyrábajú aj na Slovensku.
Podvozkové rámy sa vyrábajú aj na Slovensku

Tri linky, dve smeny

Montáž návesu prebieha na troch linkách. Na jednej sa robia kompletné plachtové návesy, na druhej podvozky pre suché skrine Dry Liner a na tretej podvozky pre dodatočnú montáž v iných závodoch. V prvom kroku sa šasi vo vertikálnej polohe osadí hadicami, elektrokáblami a vzduchotechnikou, následne už v horizontálnej polohe dostane kolesá. Nasleduje inštalácia drevenej podlahy. Potom príde na rad montáž predného a zadného čela, zhrňovacej strechy a bočných plachiet. Urobí sa finálna kontrola a náves je hotový. Takto ich tu v dvoch zmenách od pondelka do piatku (lakovňa ide dokonca na tri zmeny), vzniká cca 570. Časť z nich vďaka importérovi Trailer Partner končí u dopravcov na Slovensku, ktorý sa stará o komplexné predajno-servisné služby a náhradné dielce.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: KRONE
Back to top button