Logistika a skladovanie

Test Camp Intralogistics 2023

Test Camp Intralogistics 2023. V Dortmunde prebehla trojdňová akcia, kde sa mohli odborníci zoznámiť s najnovšími trendmi v oblasti intralogistiky z celého sveta. Prvýkrát sme sa tejto akcie zúčastnili ako porotcovia súťaže IFOY AWARD.

Viac ako 1200 hostí navštívilo halu 3 na výstavisku Messe Dortmund, aby si prezreli, a hlavne vyskúšali viac ako stovku inovácií zameranú na intralogistiku. Niektoré z nich tu boli odbornej verejnosti predstavené vôbec po prvýkrát. Test Camp Intralogistics je akcia, kde sa všetko točí okolo praktického testovania inovácií a noviniek v sklade a technológie manipulácie s materiálom.

Otestovať je možné obsluhu všetkých typov vysokozdvižných vozíkov, na vlastnej koži je možné okúsiť pomoc exoskeletov, spoznať interakcie s prepravnými vozidlami a logistickými robotmi bez vodiča, či vyskúšať rôzne softvéry. Medzi nimi bolo aj 23 riešení v siedmich kategóriách nominovaných do ankety IFOY AWARD 2023 (pozri vložený článok). Vybrali sme tie najzaujímavejšie.

CROWN SP 1500

U nás nie tak známy americký výrobca nominoval svoju čerstvú novinku, vychystávací vozík SP 1500. Skôr než maximálnym dosahom 11,2 m, pre porovnanie STILL PXV, tiež nominovaný do IFOY AWARD 2023, stanovil sa 14,5 m nový štandard, zaujme SP 1500 predovšetkým úžasnou viditeľnosťou z plošiny vo všetkých výškach. „S takou viditeľnosťou za všetkých okolností som sa ešte nestretol,“ priznal počas brífingu porotcov Theo Egberts, nevoliaci člen testovacieho tímu. Vozík má tiež skvelú ergonómiu s netradičným riešením v podobe polohovateľného hlavného ovládača, ktorý je možné nastaviť do vertikálnej či horizontálnej pozície.

Test Camp Intralogistics 2023

STILL EXH 16

Paletový vozík s nosnosťou 1,6 t vyniká kompaktnými rozmermi, vďaka ktorým je vhodný na prepravu v kamiónoch či na využitie na poslednú míľu. Váži necelých 330 kg a za malý polomer otáčania vďačí integrovanej Li-ion batérii. Výrobca úplne prepravoval ovládacie oje, ktoré je dlhšie a vyžaduje aj menšiu ovládaciu silu. V tomto ohľade výrobca viac myslel na ženy, ktoré čoraz častejšie pracujú v skladoch. Pomerne unikátny (aj keď podľa slov Thea trochu zbytočný) je dotykový displej integrovaný v hlave ovládacieho oja. „Na to už som asi trochu starý, človek musí za vozíkom celkom utekať,“ podotkol s úsmevom na značnú maximálnu rýchlosť 6 km/h.

AGILOX ODM

Všesmerový trojkolesový vozík od rakúskeho dodávateľa, nominovaný v kategórii AGV/AMR vozíky, vyniká predovšetkým skvelou manévrovateľnosťou. Je určený na prepravu malých nákladov s hmotnosťou do 300 kg. Vyniká aj veľmi rýchlou implementáciou do už zavedeného systému k ďalším AGV. Jeho určitou nevýhodou je pomerne úzke zameranie použitia, pretože prepravuje palety s rozmerom 400 × 600 mm, resp. 600 × 800 mm, ktoré nie sú až také bežné. Aj sám výrobca priznáva, že sa hodí hlavne do farmaceutického a elektronického priemyslu.

Test Camp Intralogistics 2023

VOLUME DIVE LAGERSYSTEME

V kategórii intralogistické robotické riešenia nás tento robotický skladovací systém zaujal predovšetkým kompaktnými rozmermi, vysokou mierou flexibility, vysokou hustotou buniek (až 3000) a výškou až 14 m. Táto alternatíva k oveľa známejšiemu riešeniu Autostore používa robotické vozíky schopné jazdiť v koľajniciach rýchlosťou až 3 m/s, ktoré navyše môžu ukladať a vyťahovať koše na celej úrovni naprieč modulmi.

Má totiž rotačnú uchopovaciu jednotku, vďaka ktorej môže naberať a dodávať koše na všetkých štyroch stranách. Zaujímavosťou sú aj otočné kolieska, vďaka ktorým sa môže ľahko pohybovať všetkými smermi. Systém pracuje s tromi typmi štandardných euroboxov s veľkosťou 300 × 200 mm, 400 × 300 mm s nosnosťou 25 kg, resp. 600 × 400 mm s 35 kg. V rámci jednej veže môžu byť zásobníky stohované v rôznych výškach.

ARCOS DS AUTOMOTION

Z troch programov nominovaných do kategórie Intralogistický softvér aj nás, odborných poradcov, najviac zaujal projekt rakúskej firmy Arcos. Ten totiž ponúka platformu na koordináciu AGV a AMR vozíkov, ktoré pre svoj pohyb používajú odlišný systém riadenia a orientácie. Tento program totiž dokáže pomocou tzv. „plánovanej autonómie“ a kooperatívnej navigácie zvýšiť efektivitu tým, že dokáže pre AGV vozíky vytvoriť virtuálny jazdný pruh v tzv. autonómnych zónach, kde sa vozíky voľne pohybujú.

Kooperatívna navigácia zaisťuje autonómne vyjasnenie prednosti medzi vozidlami a nájdenie efektívnych jazdných ciest pre všetkých účastníkov prevádzky, aby nedochádzalo k „zápcham“. AGV sa tak defacto môžu pohybovať autom, informácie o trase dostanú od AMR vozíkov. Vďaka štandardu VDA 5050 je možné tento program ľahko integrovať do existujúcich závodov.

Test Camp Intralogistics 2023

NIMMSTA LIGHT TAG

V kategórii Špecialita roka sme si na „vlastnej ruke“ vyskúšali, ako pomerne jednoducho zvýšiť rýchlosť vychystávania pomocou technológie pick-by-light. Základom riešenia sú múdre hodinky so skenerom, ktoré má pracovník na ruke. Dôležitou súčasťou je prilepený svetelný štítok pri regálovej pozícii, ktorý komunikuje s hodinkami cez bluetooth rozhranie.

V aplikácii Nimmsta je každému svetelnému štítku priradené unikátne miesto uloženia, takže keď sa k nemu operátor priblíži, hodinky a svetelný štítok sa rozsvietia rovnakou farbou a vzorom. Najprv sme si vyskúšali pickovať tovar klasicky len podľa pozície, potom aj so svetelnou pomocou a dosiahnutý čas bol o 57% kratší. Jeden svetelný prúžok stojí 10 eur a výmenná batéria v ňom by mala vydržať až štyri roky. Samotný skener vyjde na 950 eur.

HUNIC SOFTEXO LIFT

Tiež ďalší exponát sme si vyskúšali na vlastnej koži. Exoskelet SoftExo Lift, nominovaný v kategórii Start-up roka, je akýsi oblek, ktorý človeku vďaka systému dômyselne skrytých pružín uľahčuje zdvíhanie a prenášanie ťažkých bremien. To ale môžu byť aj horšie pohybliví pacienti v nemocniciach či v opatrovateľských domoch. Samotné navlečenie exoskeletu je otázkou niekoľkých minút, výrobca ponúka niekoľko veľkostí. Sľubuje, že konštrukcia podporuje svaly nôh a chrbta pri zdvíhaní a prenášaní bremien až o 21 %, čím odľahčuje telu až o 50 %.

A rozdiel je skutočne poznať. Najprv sme si vyskúšali preniesť ťažký balík bez pomoci obleku a následne s ním a rozdiel je to skutočne markantný. Popri pasívnych exoskeletoch boli v Dortmunde vidieť aj aktívne exoskelety. Ďalšie firmy pomocou exoskeletov vybavených celým radom senzorov ponúkajú analýzu pracovných úkonov napríklad na výrobných linkách a firmám navrhujú úpravu pracovných postupov aj ergonómie. Hunic si svoj exoskelet cení na 2700 eur.

Test Camp Intralogistics 2023

Prvýkrát porotcom

Táto akcia je dôležitá aj pre medzinárodnú porotu ankety IFOY AWARD. Jej členom je prvýkrát aj autor článku a šéfredaktor tohto magazínu. Môžu sa tu totiž osobne zoznámiť a vyskúšať si nominované riešenia. Súčasťou poroty je poradný testovací tím zložený z popredných odborníkov, ktorí dlhodobo testujú manipulačnú techniku (existuje normovaný test) a špecializujú sa na skladové riešenia a softvér. Títo poradcovia následne porotcu zoznámia so svojimi meraniami a zisteniami, na základe ktorých potom v kombinácii so svojimi skúsenosťami a zisteniami rozhodujú o víťazoch v jednotlivých kategóriách. Výsledky ankety budú známe v júni a my pri tom pochopiteľne nebudeme chýbať.

Michal Štengl – prvýkrát porotcom ankety IFOY AWARD

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button