Logistika a skladovanie

Pripravte svoj dodávateľský reťazec na vplyv čínskeho nového roka

Čínsky nový rok (ČNR) sa začína začiatkom februára. Tradične ide o významnú udalosť, ktorá však ovplyvňuje globálny trh nákladnej dopravy z dôvodu predĺženia štátnych sviatkov. Znamená to, že podniky budú zatvorené, továrne ukončia prevádzku a dopravcovia znížia kapacitu v reakcii na nižší dopyt.

Tento rok sa vzhľadom na bezprecedentne náročné trhové podmienky očakáva, že vplyv ČNR bude väčší ako zvyčajne. Zistite všetko, čo potrebujete vedieť o ČNR, čo to pre vás znamená, a hlavne, ako sa môžete pripraviť na minimalizáciu vplyvu na váš dodávateľský reťazec.

Číňania 1. februára roku 2022 privítajú Rok tigra. Na čínskej pevnine sa v predvečer ČNR začína týždeň trvajúci štátny sviatok. Dátumy štátnych sviatkov ČNR na všetkých miestach DACHSER v Číne sú nasledovné:
• Čína: 31. januára − 6. februára:
• Hongkong: 1. februára − 3. februára
• Taiwan: 31. januára − 4. februára

Čo sa deje počas čínskeho nového roka?

ČNR je najväčším sviatkom v Číne. Podľa čínskeho lunárneho kalendára symbolizuje koniec zimy a začiatok nového roka. Ľudia sa pred prvým dňom čínskeho nového roka vracajú do svojich rodných miest na rodinné stretnutia a oslavy a po sviatkoch cestujú späť do miest, aby opäť začali pracovať.

Väčšina podnikov vrátane štátnych služieb v Číne bude počas uvedených oficiálnych sviatkov zatvorená a niektoré výrobné závody môžu byť zatvorené dlhšie alebo môžu byť znovu otvorené len s nevyhnutným počtom zamestnancov. Normálna úroveň produkcie sa zvyčajne obnoví po štyroch až šiestich týždňoch.

Všetky colné úrady v celej Číne budú zatvorené len počas vyššie uvedených štátnych sviatkov. Ak zásielka smerujúca z východu dorazí do Číny počas štátneho sviatku ČNR, nebude k dispozícii žiadna colná deklarácia ani inšpekcia.

Aký vplyv má čínsky nový rok na logistiku prepravy?

Zatiaľ čo prevádzka továrne bude počas ČNR pozastavená, obchodníci zvýšia objednávky, aby doplnili svoje zásoby. Vplyv ČNR sa preto prejaví v predsviatočnom období, keď továrne pracujú na plný výkon, aby dokončili objednávky pred zatvorením.

Vyššia produktivita vytvára ďalší tlak na prepravnú logistiku. V súčasnosti je preťažený dodávateľský reťazec výzvou pre takmer všetky priemyselné odvetvia a nápor nákladnej dopravy ČNR ešte viac zintenzívni rozbúrený logistický trh.

Zhodou okolností sa zimné olympijské hry v roku 2022 budú konať od 4. do 20. februára v čínskom hlavnom meste Peking. Hoci zatiaľ nebolo vydané žiadne oficiálne oznámenie o dopravných obmedzeniach, očakáva sa, že niekoľko dní pred podujatím a počas neho budú sprísnené bezpečnostné kontroly a zavedené obmedzenia týkajúce sa nebezpečného tovaru. Ich vplyv je však zatiaľ neistý.

Napokon, náhly výskyt prípadov Covid môže spôsobiť ďalšie poruchy, ako sú uzávierky ciest, zrušenie letov a nedostatok pracovných síl, ak sú prevádzkovatelia alebo vodiči v karanténe. Preto je dôležité, aby ste so svojím logistickým partnerom vypracovali dlhodobý strategický plán, ktorý minimalizuje narušenie vášho dodávateľského reťazca nielen počas ČNR, ale aj v roku 2022 a neskôr.

Aktualizácia trhu vedúca k ČNR

ČNR má tradične významný vplyv na kapacitu všetkých druhov prepravy − leteckej, námornej, železničnej a cestnej. Logistický trh bude počas tohtoročnej nákladnej horúčky pred príchodom ČNR čeliť veľkým výzvam. Ak budete sledovať aktuálny vývoj na trhu, budete môcť rýchlo reagovať a primerane plánovať.

V prípade leteckej nákladnej prepravy sa očakáva, že súčasná mimoriadna sezóna bude pokračovať až do konca januára, pred začiatkom sviatkov ČNR. Celkovo sa trh stále stretáva s nedostatkom kapacít, najmä v rámci rôznych karanténnych politík súvisiacich s hrozbou variantu Omicron, čo vedie k väčšej neistote a volatilite. Napríklad v Hongkongu bolo v decembri zrušených mnoho osobných letov kvôli problémom s rotáciou posádok, čo malo za následok aj zníženie kapacity nákladnej dopravy. Mnohé nákladné lietadlá musia v nasledujúcich mesiacoch prejsť údržbou po dlhom čase prevádzky, čo tiež ovplyvní dostupnú kapacitu na trhu.

Súčasný trh námornej nákladnej prepravy je v podobnej situácii ako trh leteckej nákladnej prepravy. Prepravné služby sú stále narušené a mnohé lode zostávajú prázdne v dôsledku preťaženia prístavov. Od decembra až do začiatku ČNR boli pozastavené feeder linky z južnej Číny do delty Perlovej rieky a späť, čo malo za následok dlhší tranzitný čas cestnou prepravou.

Železničný cestovný poriadok na rok 2022 ešte nebol zverejnený. Na základe údajov z minulosti bude železničná preprava k dispozícii ako zvyčajne až do posledného týždňa pred začiatkom ČNR. Cestovné poriadky sa môžu upraviť podľa pokynov železničných prevádzkovateľov. Prepravné služby v Číne budú od 20. januára 2022 náročné, a preto sa očakáva všeobecné zvýšenie sadzieb. Počas štátneho sviatku ČNR sa nebude poskytovať železničná doprava.

Na základe historických skúseností a s vylúčením neistôt súvisiacich s Covidom sa očakáva, že nákladná doprava smerom na západ aj na východ sa obnoví na 80 % normálnej úrovne dva týždne po ČNR a plne sa obnoví začiatkom marca.

Čo sa dá urobiť teraz?

• Vytvorte si dlhodobý plán a čo najskôr nám oznámte odhad vašej objednávky, aby sme mohli naplánovať naše zdroje a včas splniť vaše požiadavky;
• Vytvorte si zásoby; továrne zvyčajne obnovia normálnu úroveň výroby štyri až šesť týždňov po ČNR;
• Plánujte dlhšie tranzitné časy; globálny trh nákladnej dopravy je už pred ČNR bezprecedentne preťažený, preto je dôležité vypracovať strategické plánovanie dodávateľského reťazca s vašim dôveryhodným logistickým partnerom;
• Naplánujte odlety z terminálov v Číne niekoľko dní pred sviatkom ČNR, 28. januára 2022, a uistite sa, že váš výrobný plán vyhovuje časovým intervalom pre prílety;
• Preclite zásielku hneď, ako budú k dispozícii povinné údaje, a uistite sa, že máte dostatok času na získanie záverečnej colnej správy pred očakávaným časom odchodu.
• Kontaktujte zástupcu spoločnosti DACHSER. Naši skúsení odborníci na logistiku vám pomôžu nájsť najlepšie riešenia prispôsobené vašim potrebám.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TS

Prečítajte si aj

Back to top button