Logistika a skladovanie

Preprava vlastnými silami alebo externe? Na čo nezabudnúť pri rozhodovaní

Sľubne sa rozbiehajúce start-upy alebo menší podnikatelia často ani neuvažujú o tom, že by mohli využívať služby externých firiem na prepravu svojho tovaru alebo komponentov potrebných na výrobu. Potom je pre nich obvykle prekvapením, že si môžu ušetriť starosti aj náklady. Aspektov pre voľbu interného alebo externého zabezpečenia týchto služieb je však viac.

Pri rozhodovaní, či prepravu outsourcovať, alebo ju riešiť interne, je potrebné zvážiť množstvo pre a proti. Niekedy nie je ľahké uvedomiť si všetky súvislosti, ktoré sú dôležité pre to, aby sme sa rozhodli správne.

Dušan Vilhan, obchodný riaditeľ spoločnosti Geis SK, ktorá pomáha s prepravou a skladovaním tovaru začínajúcim firmám i veľkým korporáciám, k tomu uvádza: „Veľmi často sa stáva, že firmy spočiatku nevedia správne vyhodnotiť náklady na interné zabezpečenie dopravy, zvyčajne ich podhodnocujú.“

Sami sa však pozrite na to, čo je dôležité pri rozhodovaní zvážiť:

1. Zameranie na business

Aby ste mali čas a priestor venovať sa pravému jadru vášho podnikania, outsourcing je ideálnou voľbou. Nepotrebujete žiadne nové zdroje alebo kapacity a zostávate maximálne flexibilní vo vašom odbore.
Spozornieť by však mali firmy, u ktorých hrozí prezradenie know-how.

2. Zmeny v dopyte a sezónnosť

V dnešnej dobe je tiež veľmi dôležité myslieť na rýchle zmeny v dopyte, či už jeho rast, alebo, bohužiaľ, aj pokles. Ako budete reagovať v prípade prudkej zmeny v dopyte? Ako sa pobijete so sezónnymi výkyvmi? Nebude vám chýbať alebo budete mať naopak prebytok personálu a techniky?
Keďže sa fixné náklady na dopravu outsourcingom premenia na variabilné, využitím externého dopravcu môžete mať o starosť menej.

Dušan Vilhan z firmy Geis SK približuje pohľad veľkého hráča na slovenskom trhu: „Naše kapacity sú, vďaka rozsiahlej sieti pobočiek, technickému zázemiu, technológiám a ďalším zdrojom, natoľko rozsiahle, že bez výraznejších problémov dokážeme pokrývať sezónne aj iné nečakané výkyvy. Covid nám v tomto smere priniesol ďalšie nové skúsenosti.“

3. Technické a technologické zázemie

Skladové zázemie, vozový park a jeho modernizácia, sledovanie noviniek na trhu, špičkové technické vybavenie, využívanie najnovších technológií, optimalizácia procesov, riziko výpadku v prípade poruchy zariadenia alebo vozidla – to všetko výrazne ovplyvňuje náklady a čas na prepravu jednej zásielky. Dokážete posúdiť, čo všetko potrebujete a zvládnete to zaistiť vlastnými silami? Koľko vás bude vybrané riešenie stáť? A koľko by to stálo u špecializovanej firmy? Viete, aký prepravný servis očakáva váš zákazník? Dokážete mu ho ponúknuť?

4. Personálne zaistenie

Pohľad z hľadiska personálu, jeho kvalifikácie a kapacity, je veľmi podobný, ako je to pri ostatných zdrojoch. Profesionálny prepravca dokáže zaistiť takmer všetko, na čo si pomyslíte. Rozmyslite si, čo konkrétne potrebujete, koľko vás to bude stáť a či je reálne zvládnuť to interne.
Koľko pracovníkov budete potrebovať? Je dopyt stabilný celý rok/mesiac/týždeň, alebo musíte riešiť výkyvy? Čo keď niekto ochorie? Má váš zamestnanec vedieť zvládať bežnú agendu a k tomu občas zariadi niečo ohľadom prepravy, alebo sa špecializuje iba na prepravu? Viete si takého zamestnanca udržať, aby poskytoval vašim zákazníkom prvotriednu službu?

5. Možnosť rozšírenia kapacít

Predstavte si situáciu, keď sa váš biznis rozbehol do nečakaných rozmerov. Iste máte veľkú radosť, zároveň na vás čaká množstvo nových výziev.
„Presne v tejto chvíli nás oslovuje najviac firiem a žiadajú nás o pomoc s prepravou či už paliet alebo celovozov, zároveň hľadajú aj nové možnosti skladovania. Stále častejšie potrebujú zariadiť napríklad colnú administratívu alebo riešia, ako tovar baliť úspornejšie a rýchlejšie,“
hovorí Dušan Vilhan z Geis SK.
A čo neočakávané výzvy? Kvôli kríze v námornej doprave Geis svojim klientom začal poskytovať aj možnosť kamiónovej prepravy z Číny. Cesta trvá okolo 20 dní, niekedy aj menej. Keď sa zákazník ponáhľa, ale nechce sa mu vynakladať nemalé prostriedky na leteckú prepravu, volí túto možnosť. Dokážete váš tovar prepraviť do Číny alebo späť sami?

6. Špeciálne a neštandardné služby

Potrebujete aj niečo naviac? Viete si s tým poradiť sami, potrebujete konzultáciu alebo priamo poskytnutie odbornej služby?
Ide o špeciálny obalový materiál, neštandardné palety, služby copackaging, služby s pridanou hodnotou (VAS), dokončovacie výrobné práce? Alebo niečo iné? Veľkí prepravcovia sú obvykle na tieto situácie dobre pripravení.
Tomáš Körner, vedúci produktu Obaly zo spoločnosti Geis CZ+SK, približuje, čo všetko je možné: „Preprava krídla ultraľahkého lietadla do zámoria alebo súčasť turbíny remorkéra s hmotnosťou 56 ton? My si poradíme skutočne so všetkým.“
Vo svetle všetkých aspektov rozhodovania je potrebné dobre posúdiť celkovú nákladovú náročnosť, ale aj neekonomické kritériá, ako napríklad administratívnu záťaž a možnosť jej zvládania.

U špecializovaných firiem sa často môžete tešiť aj na spoľahlivosť a férový vzťah. Zásadné sú však skúsenosti, ktoré sú tým, čo významne urýchľuje a zlacňuje celý proces. Niekto iný za vás totiž už mnohokrát vyskúšal, čo funguje a čo nie. Ako hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Geis SK Dušan Vilhan: „Veľký hráč na trhu neznamená nutne továreň s unifikovaným a nepružným produktom či službou. My si naopak na individualizovanom prístupe zakladáme. Nechceme, aby naši klienti boli iba číslom v sklade. Riešime vždy to, čo potrebujú zákazníci a tomu sa plne prispôsobujeme. S našimi kapacitami to nie je nič ťažké. Navyše sa vždy snažíme zákazníkom aj poradiť, pretože nimi vybrané riešenie nemusí byť, podľa našich skúseností, vždy to najefektívnejšie.“

Ing. Dušan Vilhan, obchodný riaditeľ Geis SK

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button