Logistika a skladovanie

Obnova autoparku Slovenskej pošty a ďalšie novinky

Pošta avizuje, že chce zlepšiť podmienky pre doručovateľov. Pripravuje viaceré zásadné novinky.

Slovenská pošta vypíše tender na 500 elektrických áut pre poštu. Dokumentácia k verejnému obstarávaniu je už vo finále a hotová by mala byť do mesiaca. „Ak sa nám to podarí, som presvedčený, že budeme mať najväčší elektro autopark na Slovensku,“ hovorí Martin Ľupták – GR Slovenskej pošty. Na elektormobilite však pracujú už teraz – vo Svidníku opravujú parkovisko pri Slovenskej pošte, miestnemu zastupiteľstvu ponúkli, že tam pošta inštaluje elektronabíjačku aj pre verejnosť.

„S objednávkou 500 elektrovizidiel, bude dôležité aj načasovanie výstavby nabíjačiek pre naše potreby tam, kde ich budeme potrebovať,“ dodáva M. Ľupták. Slovenská pošta už realizovala pilotný projekt, v ktorom si overovala do koľkých kilometrov, v ktorých regiónoch a kategóriách je vhodné elektrické auto prevádzkovať a v akom režime. „Testovali sme ľahké elektrické skútre. Ideme ich kúpiť 30 – 40, doručovateľkám sa to veľmi páčilo,“ dopĺňa M. Ľupták.

„Do konca roku bude 570 motorizovaných rajónov, možností je viac, autá, trojkolky, štvorkolky či elektrických bicykle.“ Referentské autá, pôvodne určené na interné účely pošty, pridelili doručovateľom, aby sa počet motorizovaných rajónov zvýšil. Tento rok sa podarilo zmotorizovať 55 rajónov bez navýšenia počtu áut. Slovenská pošta už dokončila verejné obstarávanie na nákup nákladných áut na prepravu pošty a trvalo to 13 mesiacov, ale už podpísali zmluvy s výrobcami. Zmluvy k nákupu sú zverejnené v Centrálnom registri zmlúv (detaily nájdete ich tu – Tempus Trans , Mercedes Benz , Man Truck & Bus 1 a 2 a 3).

Spoluprácu s AliExpressom a Wishom

Po zavedení cla a DPH na e-shopový tovar z Číny sa výrazne znížil počet čínskych zásielok na zdaňovanie a preclievanie ako pred týmito opatreniami. „Predpokladali sme 50-tisíc konaní mesačne, je ich 10-tisíc. Je to výrazne menej. Predpokladáme, že je to stav dočasný (dovolenky a prvé 2, 3, 4 mesiace) a potom sa to tok tovarov vráti či priblíži k predošlým objemom,“ hovorí M. Ľupták. „Dostal som report za prvých sedem týždňov. Občan si mal možnosť to precliť cez poštu alebo portál finančnej správy. Z 200-tisíc zásielok si 200 spravilo preclenie cez portál finančnej správy a 199 800 cez poštu. Niektorí ľudia boli nahnevaní, vysvetľovali sme, že pošta len realizuje novú legislatívu, a aj tak sme to mnohým nevysvetlili.“

Číňania začali posielať zásielky cez Šalamúnove ostrovy či Kazachstan. Novým podmienkam sa prispôsobili neskutočne rýchlo. Slovenskej pošte zásielky z Ázie s nízkou hodnotou vedia narobiť veľké problémy. Niektoré zásielky ale prichádzajú bez akéhokoľvek konania. AliExpress už pošle rovno zdanený výrobok. Spolupracuje pritom s poštami v okolitých krajinách – má s nimi zmluvu a za ich pomoci priamo odvádza poplatky.

„Veľké e-shopy túto možnosť majú. Preto sme prijali opatrenie, že sa pripojíme k zmluve s českou poštou s AliExpressom a Wishom. Dohoda je v štádiu finalizácie. Plánujeme, že bude účinná od polovice novembra. Ak ste si niečo objednali z Ázie a zásielka prišla z európskeho skladu, na Slovensko neprichádza ako zásielka z tretej krajiny, ale ako zásielka z EÚ. Ide teda do voľného obehu,“ vysvetľuje M. Ľupták. Pripojenie k zmluve s Českou poštou, je jednoduchšie a rýchlejšie sa zrealizuje.

Ak má klient záujem, aby zaňho colné konanie vybavila Slovenská pošta, prostredníctvom mobilného telefónu. Klient realizuje eColné konanie iba vtedy, keď mu pošta pošle avízo k zásielke, kde ho vyzve na doplnenie údajov. Naopak pokiaľ má pošta k dispozícii všetky potrebné údaje k zásielke, colné konanie prebehne „automaticky“ – bez potreby interakcie s klientom alebo jeho aktivity. Ak má klient vo svojom mobilnom telefóne povolené automatické aktualizácie, aplikácia sa mu aktualizuje sama na poslednú dostupnú verziu. Ak nemá povolené automatické aktualizácie, bude mu takáto aktualizácia ponúknutá v App Store alebo v Google Play.

Skončí vyše 90 pôšt

Racionalizácia a zefektívňovanie činnosti pokračuje. Regulátor návrhy schvaľuje priebežne, ak pôjde všetko podľa plánu, do decembra Slovenská pošta zruší 92 pôšt. Obslužnosť daných lokalít poštovými službami to však výraznejšie neovplyvní. Slovenská pošta bude naďalej zabezpečovať doručenia z širším záberom lokality. „Je nutné detailne premyslieť každú trasu, vytvoriť detailnú lokálnu sieť s časovým plánom jednotlivých úkonov, aby všetky činnosti boli harmonizované ako celok. Je to náročné, preto to aj dlhšie trvá,“ uzatvára M. Ľupták.

Ing. Martin Ľupták, riaditeľ Slovenskej pošty

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button