Logistika a skladovanie

Májové ekonomické novinky z Poľska

Advertisement

Aj tento mesiac vám v spolupráci s Poľským veľvyslanectvom na Slovensku prinášame súhrn najzaujímavejších ekonomických správ, ktoré sa týkajú Slovenska a Poľska.

Hnacou silou otvorených ekonomík Poľska a Slovenska je export

Poľská ekonomika je šiestou najväčšou v Európskej únii. Doteraz poľské firmy ešte nikdy neexportovali tak veľa, ako je tomu v súčasnosti. V prvom štvrťroku 2021 dosiahla hodnota exportovamých tovarov viac ako 300 mld zlotých (takmer 70 mld eur), čo je medziročný nárast o 8,3 %. Štvrtina poľského exportu smeruje na nemecký trh. Novinkou však je, že sa Poľsko stalo tretím najväčším dodávateľom Nemecka. Zaradilo sa na tretie miesto, čím na štvrté miesto odsunulo USA. Na prvých dvoch miestach sú Čína a Holandsko. Celkovo dosiahol v pandemickom roku 2020 poľský export sumu takmer bilión zlotých (viac ako 222 miliárd eur).

Rebríček poľského exportu vedú hydina a tabakové výrobky, ktorých je Poľsko najväčším producentom v Európe, nasledované LCD televízormi. Značnú časť poľského exoprtu ďalej tvoria automobily, autobusy (Solaris), elektrické vlakové súpravy a električky (PESA). Zabudnúť netreba ani na nábytok, obzvlášť kancelársky. Poľská firma Nowy Styl je jedným z najväčších výrobcov v Európe. Práve na stoličkách od firmy Nowy Styl budú sedieť fanúšikovia futbalu počas MS v Katare.

Pre Slovensko je nemecký trh na prvom mieste v slovenskom exporte s podielom 22 %. Po ňom nasleduje Česká republika s podielom 10,5 %. Tretím najväčším odberateľom slovenských tovarov je Poľsko s podielom 8 % a v roku 2020 do Poľska smerovali tovar za 6 miliárd eur. Vzájomná poľsko – slovenská obchodná výmena od roku 1993 neustále rastie (s jedinou výnimkou v krízovom roku 2009) a v roku 2018 prekročila hodnotu 10 miliárd eur. Prepojenie oboch trhov potvrdzujú aj mnohé poľské značky, ktoré sú svojimi investíciami prítomné a aktívne aj na Slovensku.

Pandemická situácia je motorom rozvoja e-služieb verejného sektora

Poľsko obsadilo 9. miesto v rebríčku OSN, hodnotiaceho digitalizáciu verejnej správy, pričom pred dvomi rokmi bolo na 31. mieste.  Za týmto posunom nahor stojí efektívne zavádzanie online služieb pre občanov. Napríklad zavedenie služby Internetové konto pacienta, vďaka ktorému lekár vystavuje elektronickou formou nielen recept, ale aj konzultácie a odporúčania k špecialistom.  Službu aktívne využíva 5 miliónov Poliakov a záujem o ňu stále rastie. Ďalšou skupinou služieb elektronicky poskytovaných občanom, sú služby matriky, nahlasovanie zmien / rodinného stavu, nové doklady, darovanie, atď. Občan jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom dokáže z domu vybaviť mnohé úkony. Poľsko tak výrazne uľahčilo prístup občanov k vybavovaniu administratívnych záležitostí bez nutnosti obsluhy nových hardvérov a softvérov.   V rámci hodnotenia OSN Poľsko predbehlo aj vysoko rozvinuté krajiny, napr. Francúzsko.

Iniciatíva Troch morí vytvára rámec pre zvyšovanie spolupráce v oblasti investícií a inovácií

„Región Trojmoria bude hrať kľúčovú úlohu vo výstavbe Európy zajtrajška, preto posilňujeme digitálny pilier tejto spolupráce“ – sú slová splnomocnenca vlády Poľskej republiky pre Iniciatívu Troch morí (Trojmoria) a zároveň štátneho tajomníka Ministerstva zahraničných vecí Poľskej republiky Pawła Jabłońského. Predniesol ich počas konferencie organizovanej v rámci digitálneho projektu Trojmoria – CEE Digital Coalition. Vyslovil sa tiež v prospech urgentnej potreby investovania do nových technológií. Dobehnúť tak štáty západnej Európy, ktoré už pred niekoľkými rokmi začali investovať do digitalizácie – vo finančníctve, bankovníctve, službách. Vďaka investíciám tak majú aj krajiny Trojmoria obrovskú šancu na rýchly rozvoj v prospech cyber- komfortu a cyber- bezpečnosti.

Jedným z kľúčových projektov je rozvoj dopravných spojení na trase Sever – Juh. Takým je Via Carpatia, ktorá rýchlostnou cestou spája pobaltské krajiny, Poľsko s odbočkou na hranicu s Bieloruskom, Slovensko, Maďarsko na juh až do Turecka. Poliaci plánujú svoj úsek Via Carpatia odovzdať do prevádzky v roku 2026 a vzhľadom na veľkú intenzitu výstavby sa nepredpokladá omeškanie. Na hraniciach so Slovenskom je však otázne, kam sa doprava, v objeme predpokladaných 20 000 vozidiel denne, napojí. Úsek dlhý 155 km nie je na Slovensku prioritou.  Ak však vznikne lievik so začiatkom na hranici štátu, dotkne sa to samospráv aj občanov. Zahraniční investori si kvôli chýbajúcej dopravnej infraštruktúre môžu vybrať inú krajinu, čo priamo ovplyvní firmy pôsobiace na východnom Slovensku. 

Iniciatíva Troch morí/ Iniciatíva Trojmoria je projekt iniciovaný v roku 2016, ktorého strategickým cieľom je posilnenie jednoty Európskej únie a euroatlantického priestoru. Tvorí platformu spolupráce 12 krajín ležiacich medzi Jadranským, Baltským a Čiernym morom. Spolu s Poľskom a Slovenskom sú jej členmi Rakúsko, Česko, Chorvátsko, Rumunsko, Slovinsko, Bulharsko, Estónsko, Litva, Lotyšsko a Maďarsko. Kľúčovými témami sú posilnenie spolupráce v rámci výstavby infraštruktúry, energetiky, hospodárstva regiónu strednej Európy, ako neoddeliteľnej súčasť Európskej únie. Dôležitým aspektom je vytvorenie fondu Iniciatívy Trojmoria za cieľom urýchliť vyrovnávanie rozdielov medzi „starými“ a „novými“ členmi EÚ. 

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Veľvyslanectvo Poľskej republiky na Slovensku
Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button