Logistika a skladovanie

DACHSER oslavuje deväťdesiatku

Jubilujúci DACHSER oslávil 90 rokov od svojho vzniku. Napriek pandémii pokračuje v solídnych výsledkoch, čo potvrdzuje a upevňuje jeho pozíciu na trhu. Medzinárodný logistický provider DACHSER začal písať svoju históriu v roku 1930. Celosvetovo zamestnáva rodinná spoločnosť Dachser so sídlom v nemeckom Kemptene 31 000 ľudí a má zastúpenie v 44 krajinách sveta.

DACHSER potvrdil stratégiu udržateľnosti

DACHSER má teraz 393 pobočiek na celom svete a o plynulý chod dodávateľských reťazcov sa starajú obchodné divízie pozemných prepráv European Logistics a divízie leteckých a námorných prepráv DACHSER Air & Sea Logistics. DACHSER hneď na začiatku prvej vlny pandémie zaviedol striktné preventívne opatrenia na zaistenie bezpečnej prevádzky svojich pobočiek, prevádzok a skladov. Spoločnosť rozdelila zmeny a vytvorila oddelené pracoviská pre záložné tímy, umožnila a technicky zabezpečila prácu z domu pre zamestnancov, kde to umožňoval charakter ich práce, a v kanceláriách inštalovala ochranné deliace priečky. Samozrejmosťou sa stalo nosenie rúšok, zvýšenie frekvencie upratovania, dodržiavanie rozostupov a presun komunikácie na online platformy. V súčasnosti má DACHSER na Slovensku 5 pobočiek, v ktorých pracuje vyše 200 zamestnancov.

Turbulentné medzikontinentálne prepravy

Diaľkové medzikontinentálne prepravy vlani zažili a doteraz zažívajú turbulentné obdobie. Najmä nákladné letecké prepravy zaznamenali extrémny prepad v dôsledku drastického zníženia kapacít na trhu. Viac ako kedykoľvek predtým DACHSER pre svojich zákazníkov v kritických logistických situáciách hľadal alternatívne možnosti. Divízia DACHSER Air & Sea Logistics veľmi rýchlo zareagovala na nedostatok kapacít pre letecké cargo zásielky a už vo februári zaviedla vlastný letecký charter, a to na linke Šanghaj – Frankfurt a späť. Vzhľadom na vysoký dopyt po leteckom spojení medzi kontinentmi spustila v roku 2020 ešte ďalšie dva pravidelné chartre a jeden letecký most medzi USA, Latinskou Amerikou, Európou a Čínou.

Vývoj v oblasti leteckých prepráv priamo ovplyvnil námorné prepravy – trh zaznamenal náhle zníženie voľných kapacít a raketový nárast cien. DACHSER Air & Sea Logistics preto začal ponúkať nový produkt rejdárov – „garantovaný“ námorný servis, a z niektorých ázijských destinácií sa výrazne viac tovaru prepravovalo do Európy po železnici. Spoločnosť tiež rozšírila ponuku služby na LCL linkách, ktoré sa tento rok tešili zo zvýšeného dopytu. Rozdiely v ponuke a dopyte v námornej doprave naďalej zvyšujú ceny. Koronavírusová kríza nešetrila ani námornú dopravu. Vďaka obmedzeným kapacitám, zvýšeným sadzbám a digitalizácii prepravných spoločností je trh zložitejší a nestabilnejší ako kedykoľvek predtým, vysvetľuje v rozhovore Rolf Mertins, Head of Global Ocean Freight DACHSER Air & Sea Logistics.

Trh námornej dopravy bol vždy charakterizovaný vysokou volatilitou, ale COVID-19 situáciu ešte zhoršil. Pán Mertins, aká je súčasná situácia na trhu námornej dopravy?

Minulý rok došlo k mnohým zmenám – a to platí aj pre námornú dopravu. V minulosti sme vždy mohli plánovať nákupy prepravného priestoru na základe skúseností a údajov z predchádzajúceho roka. V dôsledku pandémie koronavírusu sme museli tieto predpoklady doslova hodiť cez palubu. V poslednom štvrťroku 2020 sa produkcia v Ázii vrátila na pôvodnú úroveň a dopyt po preprave kontajnerov prudko vzrástol. Prepravná kapacita však bola hlboko pod úrovňou predchádzajúceho roka. Okrem nedostatku prázdnych kontajnerov vo výrobných závodoch v Ázii zostali z dôvodu lockdownu obmedzené plavebné poriadky a tým aj prepravná kapacita. Nedostatok kontajnerov ovplyvňuje najmä prepravy do USA, ale aj zásielky do Európy, pretože návrat prázdnych kontajnerov z USA trvá najmenej o šesť až desať dní dlhšie než v období pred koronavírusom. Príčinou sú obmedzenia v súvislosti s chorobou COVID-19 v prístavných termináloch, nedostatok vodičov nákladných vozidiel a tiež meškanie pri vykládke lodí, pretože infikované posádky lodí sú opakovane umiestňované do karantény a lode musia následne zakotviť. Veľa lodí je navyše dočasne vyradených z prevádzky, aby boli ich motory doplnené katalyzátormi na zníženie emisií. To všetko znamená, že nákladového priestoru je nedostatok a rozdiely v dopyte a ponuke naďalej až „astronomicky“ zvyšujú ceny.

Rolf Mertins

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Dachser Slovakia

Prečítajte si aj

Back to top button