Logistika a skladovanie

Je budúcnosť nakupovania na internete?

Nakupovanie cez internet, ktoré tiež označujeme ako online shopping alebo e-commerce, sa teší enormnej a stále rastúcej popularite. Presunie sa nakupovanie iba na internet? Nakupujúci oceňujú veľké množstvo výhod, ktoré online nakupovanie prináša. Pre e-shopy a doručovateľské spoločnosti však rastúce požiadavky zákazníkov prinášajú aj nové výzvy, ktoré musia vyriešiť.

Kľúčovú pozíciu e-shopov pre spotrebiteľov potvrdzujú tiež čísla. Podľa údajov Eurostatu viac ako 7 z 10 používateľov v Európe, ktorý za posledných 12 mesiacov použili internet, uskutočnilo aj nákup cez internet. Tento spôsob nakupovania oslovuje najmä mladých používateľov. Vo vekovej skupine 16 až 24 rokov uskutočnilo online nákup 78 % z celkového počtu oslovených, ktorí použili internet. Vo vekovej skupine 25 až 54 rokov to bolo 76 %. Údaje za Slovensko ukazujú, že internet použilo za posledných 12 mesiacov 85 % oslovených, 60 % z nich na internete aj nakupovalo.

Najžiadanejším tovarom pri online nákupoch sú podľa prieskumu Eurostatu oblečenie a športové doplnky (65 %), nasledované cestovaním a dovolenkovým ubytovaním (54 %). Podľa údajov barometra e-shoppingu za rok 2019, ktorý vydala doručovateľská skupina DPD Group, 45 % ľudí pravidelne nakupujúcich online vytvorilo v roku 2019 až 85 % objemu tovarov zakúpených v e-shopoch.

Počet nakupujúcich na internete stále rastie (FOTO: pxhere)

Kompletné služby, maximálna flexibilita

Nakupovanie v e-shope ponúka zákazníkom bohatú ponuku služieb. Dokážu si prezrieť a zakúpiť tovar bez toho, aby museli navštíviť predajňu a môžu si zvoliť z množstva doplnkových služieb, naprieč všetkými odvetviami, od spomínanej módy, cez elektroniku až po objednanie potravín či liekov. „Nakupovanie online je v súčasnosti súčasnej dobe jedným z najbezpečnejších spôsobov, ako si zaobstarať tovar a nákupy cez internet rapídne vzrástli,“ hovorí Tomáš Braverman, šéf nákupného porovnávača Heureka.

Vplyv pandémie bol razantný

Pandémia ochorenia COVID-19 sa veľmi výrazne odrazila aj v online nakupovaní. Tento segment je však jedným z tých, ktorým pandémia pomohla. Ľudia boli nútení omnoho viac času tráviť doma a to sa prejavilo aj v štatistikách online nákupov. Okrem enormného nárastu objednávok sa menia aj kategórie tovarov, o ktoré je záujem.

„Spolu s netradičnou situáciou dochádza k enormnému nárastu v kategóriách, v ktorých to v tejto dobe nebýva bežné. Najväčším skokanom sú domáce pekárne na chleba, záujem o ktoré medziročne vzrástol o tisícky percent. Veľké nárasty pozorujeme v segmentoch z oblasti udržiavania kondície a zdravia – takmer o tisíc percent vzrástol záujem napríklad o činky alebo bežecké pásy, a v oblasti detského tovaru v súvislosti so zatvorením škôl – hračky, vymaľovávanky, knižky. Ďalšie skoky, rádovo v stovkách percent, pozorujeme v kategóriách z oblasti zábavy – televízie, notebooky, herné konzoly, ale aj klasické knihy a e-booky. Súvisí to so zvýšenou potrebou vyplniť väčšie množstvo voľného času, ktorý s karanténou prišiel. O stovky percent narástli tiež zvlhčovače vzduchu, šijacie stroje a tiež investičné zlato a striebro,“ opisuje Tomáš Braverman.

Preferencie online nakupujúcich ovplyvňujú sociálne siete, influenceri ale aj skúsenosti ostatných nakupujúcich (FOTO: pxhere)

Okrem spomínaných tovarov vzrástol na e-shopoch záujem aj o medicínsky tovar ako rúška, dezinfekciu, gumové rukavice, upratovacie prostriedky a mydlá. „Zvýšil sa záujem aj o teplomery, vlhčené obrúsky a ďalšie hygienické potreby. Toto sa však už v posledných dňoch vracia do normálu a ľudia znovu začali nakupovať napríklad elektroniku. Momentálne sú najpopulárnejšie webkamery,“ vysvetľuje Tomáš Braverman.

Existuje typický nakupujúci?

Cenové porovnávače ako je Heureka disponujú dôležitými dátami o zvyklostiach a preferenciách online nakupujúcich. Dá sa teda povedať, ako vyzerá „typický“ slovenský online zákazník? „Heureka sleduje nie len Slovensko a Česko, ale vidí aj do štatistik naprieč CEE regiónom. Na základe týchto dát môžeme hovoriť o tom, že potreby a nákupné správanie v týchto krajinách sú si veľmi podobné. Dalo by sa povedať, že slovenským a českým špecifikom oproti svetu je osobný odber, ale vyslovene špecifická slovenská vlastnosť podľa našich dát neexistuje,“ hovorí Tomáš Braverman.

Počas koronakrízy výrazne stúpol počet nových e-shopov. Mnoho kamenných predajní bolo kvôli obmedzeniam nútených predávať svoj tovar cez internet (FOTO: TASR)

K slovenskému fenoménu podľa neho patrí platba na dobierku, čo sa však rapídne zmenilo s príchodom pandémie. „V momentálnej situácií nie je dobierka ideálnym spôsobom platby. Aj my vyzývame zákazníkov k tomu, aby využívali na e-shopoch predovšetkým online spôsoby platby – či už je to platba kartou online, bankovým prevodom alebo ďalšie metódy.“ Stúpol aj počet zaregistrovaných e-shopov. „Zaznamenali sme výrazne vyšší počet nových registrovaných e-shopov. Často sa jedná o kamenné predajne, ktoré sa potrebujú presunúť do online priestoru,“ objasňuje Tomáš Braverman.

Pandémia nového koronavírusu môže prispieť k rýchlejšiemu presunu kamenných obchodov aj do online priestoru a zmení zrejme aj ďalšie zaužívané zvyklosti zákazníkov. „Očakávame, že súčasná kríza spôsobí rýchlejšiu digitalizáciu firiem a väčší presun kamenných predajní do online priestoru. Tiež môžeme čakať ústup platby na dobierku, keďže veľa ľudí je nútených naučiť sa platiť online,“ uzatvára Tomáš Braverman.

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button