Logistika a skladovanie

Geis: Paletový trh a jeho paradox

Geis: Paletový trh a jeho paradox. Prečo je použitá paleta drahšia ako nová? Aj trh s paletami a ďalším obalovým materiálom prešiel za posledné dva roky náročnou skúškou.

Covid, rast dopytu, uzávierky v Číne, clo na dovoz dreva z Kanady do USA a následne zvýšený dopyt európskeho dreva za oceánom, vojna na Ukrajine, energetická kríza a mnohé ďalšie udalosti priniesli množstvo problémov, ktorým musia firmy pri zháňaní paliet čeliť. Ako sa situácia postupne mení a dôjde konečne k stabilizácii?

V druhom covidovom roku, konkrétne v lete 2021, začala byť situácia na trhu s paletami pomerne dramatická. Reálne hrozilo, že suroviny na výrobu paliet nebudú dostupné. Pomohol tomu aj veľký vývoz dreva do zahraničia. Odborníci na obalový materiál priznali, že za celú svoju kariéru nikdy taký nedostatok nezažili. Koniec 2021 a začiatok 2022 bol však optimistickejší. So stabilizáciou dodávateľsko-odberateľských reťazcov prišla aj stabilizácia paletového trhu. Cena surovín neklesala, ale ani nerástla tak rýchlo, ako doteraz. Materiálu bol dostatok.

Drevený obalový a transportný materiál, foto: Geis CZ s.r.o.

Geis: Paletový trh a jeho paradox

Koniec februára bol však, bohužiaľ, v znamení začiatku vojny na Ukrajine, ktorá optimistický vývoj scenára na mnohých trhoch opäť zmenila. Ukrajina a susedné Bielorusko sú totiž drevárskymi veľmocami, ktoré dodávajú podstatnú časť surovín na paletový trh. Cena transportnej europalety sa tak medziročne viac ako zdvojnásobila, a to aj v situácii, keď už pred rokom bola jej cena pomerne vysoká.

Aj ostatné drevené produkty pre transport tovaru výrazne zdraželi – rezivo, OSB dosky, preglejka a ďalšie. Aktuálne sú drevo a výrobky na báze dreva najdrahšie v histórii a každý týždeň zdražujú. Našťastie, je ho však aspoň dostatok. Minuloročný nedostatok dreva na slovenskom trhu mal za následok aj to, že sa začali hojne objavovať palety „falšované“ – nezodpovedajúce norme.

Väčšinou práve z Ukrajiny a Bieloruska. Tento problém sa začiatkom vojny síce eliminoval, nové falošné europalety k nám z východu neprichádzajú, ale tie z vlaňajška sú u nás samozrejme aj naďalej. Falošné europalety nesú rôzne označenia – EUR II. akosti, nesušená EUR, odľahčená EUR. Také značenie je však proti predpisom. Žiadna z paliet, ktorá nespĺňa jasne danú normu EUR palety, nesmie vo svojom názve toto označenie používať.

Normovaná EUR paleta, foto: EPAL

Geis: Paletový trh a jeho paradox

Veľkým problémom sú aj klince, ktoré v paletách tvoria nenahraditeľný spojovací materiál. Ich cena extrémne rastie. A hlavne, nie sú dostupné. Klince síce tvoria len nízke jednotky percent z ceny palety, ale bez nich palety vyrobiť nemožno. Zvyčajne sa dovážajú z Ukrajiny, Bieloruska a Ruska. Tomáš Körner, vedúci produktu Obaly Geis CZ + SK, hovorí: „Geis má dostatočné zásoby všetkých potrebných surovín a materiálov pre bezproblémové dodávky paliet a dreveného obalového materiálu pre svojich kľúčových a dlhodobých zákazníkov. Neustále sa na nás navyše obracajú ďalší a ďalší klienti, ktorým sa snažíme vyjsť v ústrety a naše zdroje neustále dopĺňať a navyšovať. Bohužiaľ, nie vždy je to možné.“

Z europaliet sa jednoducho stal nedostatkový tovar. Veľa zákazníkov bolo zvyknutých, že v rámci optimalizácie nákladov využívali použité EUR palety (A – málo opotrebované, tzv. svetlé; B – viac opotrebované, tzv. tmavé). Úplne logicky predpokladali, že použité palety sú lacnejšie a dostupnejšie ako palety nové. Trh s tými použitými teda intenzívne pracoval a ich cena sa zvyšovala. Sezónne teda, paradoxne, dochádza k situáciám, keď dodávka nových paliet na trh je cenovo na rovnakej, alebo dokonca nižšej úrovni, ako trhová cena paliet použitých (v triede A).

Tomáš Körner, vedúci produktu Obaly Geis CZ + SK, foto: Geis CZ s.r.o.

A čo bude ďalej??

Akákoľvek predikcia je v dnešnej dobe veľmi ťažká, lepšie povedané, nemožná. Ako hovorí Tomáš Körner: „Vždy ide skôr o želanie než o seriózny výhľad. Môj názor je, že ceny nemôžu rásť donekonečna a že sa aktuálne nachádzame, prípadne, čoskoro nachádzať budeme, na cenovom vrchole. Zásadné zníženie cien sa rozhodne očakávať nedá, ale stabilizácia reálna je. V dnešnej turbulentnej dobe si však nemôžeme byť istí vôbec ničím a ako sme už niekoľkokrát zistili, zajtra nás môže prekvapiť okolnosť, o ktorej dnes nemáme ani zdanie. Som životný optimista, a preto verím v upokojenie a stabilizáciu trhu.“

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button