Logistika a skladovanie

Česká pošta dosiahla vlani výrazný rast zisku

Českej pošte (ČP) sa vlani darilo podstatne lepšie, než čakala. Predbežné neauditované výsledky ukazujú, že pred zdanením dosiahol jej zisk 250 a 280 miliónov Kč (10,32 až 11,56 milióna eur).

Vedenie pošty očakávalo profit asi 50 miliónov Kč. Generálna riaditeľka ČP Marcela Hrdá uviedla, že je to výsledok zvýšených obchodných aktivít a podstatného zníženia nákladov vo všetkých oblastiach, ktoré nesúvisia s rozvojom podnikania. Medzi pozoruhodné aktivity patrí doručovanie balíkov s hodnotou do 10.000 Kč. Balíky doručuje ešte v ten deň v prípade, ak ich od zákazníka preberie ráno do 10. hodiny. Firmám ponúka aj doručovanie zásielok do hmotnosti 1000 kg.
      
K úsporám za desiatky miliónov korún viedla revízia dodávateľských zmlúv a nové tendre. V roku 2009 dosiahla pošta prevádzkový zisk 661 miliónov Kč, ale po očistení od mimoriadnych vplyvov klesol na 126 miliónov Kč. Hospodárenie ČP vlani bolo medziročne lepšie o vyše 100 %. ČP znižuje náklady na obnovu pobočiek, ktoré už nevybavuje individuálne, ale podľa stavebného kľúča. Unifikácia znižuje náklady až o 40 %. Tento rok sa plánuje rekonštrukcia asi 50 poštových úradov.

Česká pošta pokračovala v minulom roku v znižovaní počtu zamestnancov. Z jej radov ich odišlo 574, ale aj tak zostáva s takmer 34.400 pracovníkmi kolosom. Na konci roka sa o doručovanie listov a iných zásielok staralo 3359 poštových úradov. Za rok sa ich počet znížil o 13. Činnosť pošty však nie je bezproblémová. Tretina ľudí sa sťažuje, že poštári nenosia balíky domov, ale do schránok vhadzujú len oznámenia o ich uložení, aj keď je ich adresát doma. Tieto sťažnosti sú dlhodobé. Vyplýva to z prieskumu Asociácie pre elektronickú komerciu, ktorá združuje internetových predajcov.
      
Pošta sa bráni tým, že balíkov je viac druhov a nie všetky z nich podľa svojich vnútorných pravidiel musí doručovať až pred dvere príjemcu. Najväčší internetoví obchodníci však potvrdzujú, že využívajú služby, pri ktorých je povinnosť doručovateľov priamo dopraviť zásielku klientovi. Tento rok by však príjmy Českej pošty mohli ešte viac vzrásť. Od 1. januára zvýšila poštovné za obyčajné aj doporučené listy neštandardných rozmerov. Drahším sa stalo aj doručovanie balíkov, prenájom poštových priehradok či služby SIPO.
 

Prečítajte si aj

Back to top button