Logistika a skladovanie

Automatizácia logistiky v automotive

Automatizácia logistiky v automotive. Automobilový priemysel čelí pre pandémiu a konflikt na Ukrajine veľkým zmenám.

Automatizácia logistiky v automotive prináša dobré výsledky. Automobilový priemysel čelí pre pandémiu a konflikt na Ukrajine veľkým zmenám, ktoré vznikajú v dôsledku vzostupu nových technológií a silnej potreby zamerať sa na environmentálne riešenia bez fosílnych palív. Na automotive logistiku negatívne vplývajú nepravidelné tovarové toky.

Pre DHL Supply Chain je výzvou hľadať flexibilné riešenia v automotive logistike. Cestou je udržanie pravidelných dodávateľských tokov a zvýšenie automatizácie. Toto však nie sú jediné výzvy, ktorým budú výrobcovia vrátane automobiliek v budúcnosti čeliť.

Odborníci na logistiku v automotive sú presvedčení, že treba vziať na vedomie úlohu, ktorú logistika zohráva, pokiaľ ide o udržateľnosť. Podľa nich existujú možnosti, ako podporiť automobilový priemysel pri zvyšovaní povedomia o životnom prostredí. Ako zdôrazňuje Dietmar Stens, výkonný viceprezident Global Solutions Design v DHL Supply Chain, existujú aspekty, ktoré ovplyvňujú automotive a vytvárajú vzájomné závislosti. Výrobcovia a ich dodávatelia smerujú exponenciálne k mobilite bez emisií prechodom na elektrifikáciu a nefosílne palivá.

„Logistika v automobilovom priemysle nebola nikdy ľahkou disciplínou, predovšetkým vzhľadom na výkon, presnosť, dochvíľnosť a, samozrejme, tiež vzhľadom na efektívnosť. V posledných 12 mesiacoch je to ešte zložitejšie, pretože sme v situácii, v ktorej sme nikdy neboli, a podmienky, v ktorých pracujeme, sa menia z hodiny na hodinu. O to dôležitejšie je poskytnúť služby a riešenia, ktoré sa dokážu s touto situáciou vyrovnať. Navyše je nevyhnutné pristúpiť k tejto situácii ako k výzve a príležitosti nájsť nové riešenia a byť ešte efektívnejší ako kedykoľvek predtým,“ vysvetľuje Petr Staněk, automotive mobility director Central & Eastern Europe, DHL Supply Chain.

Rastie význam regionálnych riešení

Nezávislé regionálne stratégie budú mať v automobilovom priemysle čoraz väčší význam. Globálne logistické toky, ktoré sa v dôsledku pandémie zmenili na nepravidelné, zhoršujú odolnosť tohto odvetvia. Kľúčová preto bude lokalizácia dodávateľských reťazcov. Priemysel nie je na konci digitalizácie. S nárastom automatizácie a konektivity vo veľkom investuje do umelej inteligencie a strojového učenia.

V dobe, keď sú akcelerátorom všetkého dáta, výrobcovia ďalej migrujú na modely viac zamerané na služby a zákazníka, čo vedie k zmene maloobchodných modelov. S cieľom zabezpečiť udržateľnosť priemyslu je potrebné zohľadniť aj dodávateľské reťazce. Poskytovatelia logistických služieb predstavujú pre zákazníka predĺženú ruku.

Od návrhu dodávateľského reťazca cez digitálny maloobchod a trh s náhradnými dielmi až po riešenia pre elektronické vozidlá alebo udržateľnú logistiku. V tom všetkom je spoločnosť DHL Supply Chain schopná pomôcť s riešeniami na mieru. Napríklad nastavením flexibilných a decentralizovaných dodávateľských reťazcov s cieľom umožniť rýchlejšie dodanie zákazníkom prostredníctvom elektronického obchodu.

Automatizácia logistiky v automotive

Ale tiež prispôsobením logistiky meniacim sa požiadavkám, ktoré idú ruka v ruke napríklad s elektrickou mobilitou. Na zníženie uhlíkovej stopy poskytuje DHL transportné riešenia, ktoré redukujú emisie, alebo služby s pridanou hodnotou, ako recyklácia náhradných dielov v obehovom hospodárstve. DHL Supply Chain vykonáva internú logistiku pre Volkswagen Slovakia v Bratislave.

Logisticky zabezpečuje výrobu všetkých produktov, ktoré má VW Slovakia vo svojom výrobnom programe. Ide o tieto aktivity: riadenie nákladnej dopravy do závodu, predpríjem, príjem materiálu, vykládka dopravných prostriedkov, kontrola identity materiálu, naskladnenie materiálu, vyskladnenie materiálu podľa výrobného plánu, dovoz materiálu v správnom čase a množstve na miesto spotreby, sekvencia na presne stanovené autá na základe jednotlivých taktov výrobného cyklu, predmontáže pre rôzne úseky výroby, riadenie obalového hospodárstva či nakládka dopravných prostriedkov späť k dodávateľom.

Volkswagen Slovakia využíva rôzne typy vozíkov, ktorých je dnes už viac ako sto. Ide o osvedčené modely Still MX-X, FM-X a RX 20. Najväčšie zastúpenie majú elektrické čelné vozíky RX 20. Využívajú sa aj robustnejšie elektrické vozíky RX 60 s nosnosťou až do 8 ton. Dlhodobé snahy o zabezpečenie budúcnosti spoločnosti Volkswagen Slovakia vyústili do pridelenia výroby novej generácie modelov Volkswagen Passat a ŠKODA SUPERB. Štart produkcie plánujú na rok 2023. To by však automobilka nezvládla bez efektívnej logistiky, ktorá sa prispôsobí náročnému obdobiu.

V súčasnosti viac ako pätina spoločností v automobilovom sektore rieši logistické problémy spôsobené konfliktom medzi Ruskom a Ukrajinou, ako je nedostatok komponentov. Konflikt má vplyv na lodnú, železničnú a leteckú nákladnú dopravu, spôsobuje problémy v európskom automobilovom dodávateľskom reťazci v čase, keď boli zásoby už aj v dôsledku pandémie nízke a automobilky sa stále spamätávali z nedostatku čipov a prudko stúpajúcich cien energií. Okrem kvalitného niklu od invázie prudko vzrástla aj cena kovov používaných pri výrobe automobilov, od hliníka v karosérii až po paládium v katalyzátoroch.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button