Železničná doprava

InnoTrans 2024 ukázal budúcnosť železničnej dopravy

InnoTrans 2024 ukázal budúcnosť železničnej dopravy. Na železničnom veľtrhu InnoTrans 2024 v Berlíne sa zúčastnilo približne 170 000 návštevníkov zo 133 krajín. Svoje najnovšie produkty a služby prezentovalo 2 940 vystavovateľov z 59 krajín.

Veľtrh InnoTrans 2024 privítal okolo 600 nových vystavovateľov, čím sa do zoznamu vystavovateľov dostali nové krajiny, ako Maroko, Malajzia, Indonézia a Južná Afrika. Na 3 500 metroch trate vystavovatelia predstavili 133 exponátov – lokomotív a vozňov. Hlavnými témami tohtoročného veľtrhu boli udržateľnosť, elektrifikácia, digitalizácia a umelá inteligencia.

Svetové inovácie

InnoTrans 2024 ukázal budúcnosť železničnej dopravy

InnoTrans 2024 predstavil 220 svetových inovácií v piatich segmentoch: železničná technika, železničná infraštruktúra, verejná doprava, interiéry a stavba tunelov. Medzi najvýznamnejšie patrili lokomotívy poháňané batériou a palivovými článkami, algoritmy cestovného poriadku založené na AI, komunikácia vozidlo-zem s podporou MCX a inovatívne riešenia pre bezbariérový prístup k vlakom a okná odolné voči grafitom. Návštevníkom bol k dispozícii komplexný sprievodca svetovými inováciami World Innovation Tours, návštevníci sa mohli pripojiť ku komentovaným prehliadkam stánkov vystavovateľov.

Vzhľadom na rastúci význam AI v dopravnom priemysle bola prvýkrát predstavená nová výstavná sekcia AI Mobility Lab, kde sa prezentovalo 42 vystavovateľov zo 17 krajín, ktorí predstavili svoje najnovšie riešenia v oblasti umelej inteligencie, robotiky, ochrany dát a kybernetickej bezpečnosti. Návštevníci mali možnosť vidieť praktické ukážky AI aplikácií, ako sú napríklad prediktívna údržba železničnej infraštruktúry, automatizované systémy riadenia vlakov či inteligentné platformy na riadenie dopravy.

Digitalizácia a udržateľnosť boli prítomné vo všetkých segmentoch veľtrhu. Mnohé spoločnosti predstavili inovatívne riešenia na zníženie emisií a zvýšenie energetickej efektívnosti vrátane batériových a vodíkových pohonných systémov. Niektorí výrobcovia vlakov a lokomotív ukázali nové modely s hybridným pohonom, ktoré kombinujú elektrický pohon s batériami alebo palivovými článkami. Tieto technológie umožňujú prevádzku na neelektrifikovaných tratiach bez emisií, čo je kľúčové pre dosiahnutie cieľov v oblasti klimatickej neutrality.

V oblasti udržateľnosti sa pozornosť sústredila na cirkulárnu ekonomiku a možnosti recyklácie materiálov používaných v železničnej doprave. Niektoré spoločnosti predstavili inovatívne materiály, ako sú kompozity a ľahké kovy, ktoré znižujú hmotnosť vozidiel a tým aj spotrebu energie. Diskutovalo sa aj o využití obnoviteľných zdrojov energie na železničných staniciach a v infraštruktúre.

Rušne

Z oblasti hnacích koľajových vozidiel pre nákladnú dopravu zaujal posunovací rušeň Modula výrobcu Vossloh Rolling Stock, ktorý tentoraz prišiel vo verzii BFC – kombinujúci batériový pohon s vodíkovými palivovými článkami. Tým sa rozšírila ponuka rušňov na batériový a dieselový pohon (BDD, 50 týchto rušňov si objednal DB Cargo s opciou na ďalších 200) a na elektrický a batériový pohon (BBE, 45 rušňov objednala lízingová spoločnosť Railpool s opciou na 152 ďalších a 50 tiež kupuje lízingová spoločnosť Northrail).

Spoločnosť Siemens Mobility opäť priniesla svoj duálny Vectron, ktorý vo farbách DB Cargo dorazí v počte 150 kusov a ďalších 250 príde v opcii. Prítomný bol tento rušeň aj v bielej farbe s červeným pruhom DB, a teda určený pre osobnú dopravu, kde by sa malo objaviť 21 kusov.

Stadler predstavil šesťnápravový rušeň Class99, ktorý cez lízingovú spoločnosť Beacon Rail obstaráva britský nákladný dopravca GB Railfreight v počte 30 kusov. Aj tento rušeň má pohon cez pantograf a je vybavený plnohodnotným dieselovým motorom, pričom sa predpokladá, že by mal dosiahnuť úsporu až 58 % emisií v porovnaní s dnešnými klasickými dieselovými lokomotívami na britských železniciach.

Český výrobca CZ LOKO, ktorý aj pre nášho dopravcu ZSSK CARGO modernizuje rušne radu 742 na radu 742.6, predstavil novú vlajkovú loď, a to tiež dvojzdrojový rušeň DualShunter 2000 s vysokou kabínou. Napájaný je pre striedavé napätie z pantografu na streche, ale má aj plnohodnotný naftový motor.
Alstom prišiel s čisto elektrickým rušňom Traxx DC3 electric vo viacsystémovej verzii, určený je pre už čoskoro schválený celý západno-východný koridor krajín.

InnoTrans 2024 ukázal budúcnosť železničnej dopravy

Zaujímavosťou bolo aj španielske Talgo, ktoré je známe skôr vysokorýchlostnými jednotkami, no tu prezentovalo rušeň Travca pre osobnú dopravu. Svoj viacsystémový rušeň Griffin pre rýchlosť 200 km/h pre poľského osobného dopravcu PKP Intercity predstavil aj poľský výrobca Newag, sídliaci neďaleko slovenských hraníc. Verziu na striedavé napätie plánujú okrem Poľska, podobne ako predtým šesťnápravový rušeň Dragon, schváliť aj pre premávku na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Rakúsku a Nemecku.

Dopyt po nových rušňoch v Európe je veľký, objednávky sa uzatvárajú už na rok 2028. Tieto exponáty dokazujú, že trend dvoj- a viaczdrojových rušňov jednoznačne prevláda, a kým nové diesle sa už prakticky nevyrábajú, všetci stavili na hybridné a kombinované pohony.

Vozne

V oblasti nákladných železničných vozňov na výstave dominovala slovenská Tatravagónka. Predstavila vozeň Grainbox, na ktorom sa môže nadstavba na obilie oddeliť, stohovať a vagón použiť na iné intermodálne účely. V rámci intermodálu predstavila spoločnosť vozeň Light eighty, ktorý dosahuje rýchlosť až 160 km/h, čím chce konkurovať cestnej doprave na rýchlych tratiach. Pre oblasť prepravy nových elektromobilov Tatravagónka uviedla aj vozne Laaers a Laados, ktoré odvezú elektrické osobné automobily alebo dodávky.

TransANT predstavil vozeň na prepravu šrotu, vyrobený v ukrajinskom DAS Dniprovagonmash, český Nymwag uviedol košový vozeň na cestné návesy aj cisternový vozeň, Greenbrier zasa vozeň na sypké hmoty, obilie a, samozrejme, modulárny intermodálny vozeň.

V tejto oblasti je jasný trend oddeľovania nadstavieb od plošinového vozňa, čo zvyšuje modularitu, rýchlosť prekládky a využiteľnosť koľajového vozidla. V portfóliu výrobcov si však svoje miesto stále zachovávajú vozne na prepravu najťažších a najčastejších komodít, ako sú obilniny či kvapaliny, keďže ich objemová výhoda hrá v ucelených vlakoch prím.

Osobná doprava

Spoločnosť Siemens Mobility predstavila vo farbách Českých dráh netrakčnú jednotku Vectrain. Tú tvorí rušeň Vectron s rýchlosťou 230 km/h, vozne typu Vectouro a riadiaci vozeň, čo umožňuje ľahké obraty na koncových staniciach. Z Česka bude do sveta čoskoro jazdiť 20 deväťvozových súprav. CRRC prinieslo novú jednotku CINOVA, Hitachi Rail vynovenú verziu vysokorýchlostného vlaku Frecciarossa 1000, Stadler dvojposchodovú jednotku KISS pre rakúske ÖBB. Alstom predstavil dvojposchodovú jednotku Coradia Stream HC pre dopravcu LNVG.

Nechýbalo ani Mireo či vysokorýchlostné Velaro pre Egypt od Siemensu alebo batériová jednotka FLIRT od švajčiarskej spoločnosti Stadler. Tá sa postarala aj o najväčšiu novinku v tomto segmente, keď priniesla jednočlánkovú jednotku RS ZERO, ktorá je nasledovníkom jednotiek RS1. Tým dáva na stôl ponuku aj pre malé regionálne a málo vyťažené trate. Dnes sa už však ponúka bez naftového motora a k dispozícii je len batériový alebo vodíkový pohon. Škoda Group predstavila novú električku Škoda ForCity Smart 41T pre Bonn, kde dodá celkovo 28 kusov. Dizajn električky bol ocenený prestížnou medzinárodnou cenou Red Dot Award 2024.

TransANT

Spoločnosť OLTIS Group v Berlíne propagovala informačné systémy pre manažérov železničnej infraštruktúry, prevádzkovateľov dopravy a logistiky, telematické aplikácie na plánovanie, riadenie a vyhodnocovanie dopravy, pokročilé technológie na monitorovanie zásielok, vozidiel atď., úspešne realizované implementácie v súlade s normami TAF/TAP TSI a rôzne softvérové riešenia pre dopravu, zasielateľstvo, skladovanie a intermodálnu dopravu. Najbližší veľtrh InnoTrans sa uskutoční na výstavisku Messe Berlin o dva roky, a to od 22. do 25. septembra 2026.

Editor
Peter Magerčiak
Back to top button