Trendy trhu AIR CARGO prepravy v roku 2024
Trendy trhu AIR CARGO prepravy v roku 2024. Trh leteckej prepravy tovarov sa v roku 2024 stabilizuje, stúpanie a klesanie dopytu po leteckej nákladnej doprave v posledných rokoch dosiahne v roku 2024 rovnováhu.
V AirCargo sa čakáva klasická sezónnosť, pričom ročný dopyt pravdepodobne stúpne o 1 % až 3 %. Napriek tomu si mnohí odborníci myslia, že sadzby zostanú pomerne stabilné, pretože kapacita sa zvýši, keď na trh vstúpi viac nákladných lietadiel určených špeciálne na prepravu leteckej nákladnej dopravy.
Vo väčšine regiónov sveta je podľa správy od DHL Global Forwarding v súčasnosti dopyt a kapacita po leteckej nákladnej doprave vyvážená. Výnimkou sú cesty z Ázie a Tichomoria do Severnej Ameriky, kde dopyt značne prevyšuje kapacitu, a dve obchodné trasy, kde dopyt v menšej miere prevyšuje ponuku (z Ázie a Tichomoria do Európy a zo Stredného východu do Severnej Ameriky).
V samostatnom výhľade dodávateľského reťazca na rok 2024 od UPS sa očakáva silný rast na trasách v rámci ázijsko-pacifického regiónu (v rámci APAC). Očakáva sa aj rast transpacifických prepráv. Sadzby za leteckú nákladnú dopravu sa normalizujú, o čom svedčí aj nárast zmlúv s odosielateľmi a špeditérmi v roku 2024.
Dohody poskytujú spoločnostiam, ktoré sa spoliehajú na globálne dodávateľské reťazce, predvídateľnosť nákladov a rýchlosti. Podniky elektronického obchodu, ktoré dodávajú veľké množstvo balíkov, môžu tiež profitovať, pretože dopravcovia chcú prilákať viac zákazníkov. Balíčkoví a leteckí nákladní prepravcovia tiež hľadajú predvídateľnosť po nestálosti v posledných rokoch.
Trendy trhu AIR CARGO prepravy v roku 2024
Niektorí dopravcovia vkladajú veľké nádeje do druhej polovice roku 2024, a preto je teraz vhodný čas na rokovania o dlhodobých obchodoch. Napríklad v nedávnom článku publikovanom FreightWaves sa uvádzalo, že Alex Fuller, riaditeľ marketingu spoločnosti UPS pre medzinárodnú leteckú prepravu, očakáva výrazný nárast pre leteckú nákladnú dopravu, pričom sadzby podstatne vzrastú v druhej polovici roku 2024. Ak je to tak, potom je vhodné vyjednávať sadzby teraz na dlhšie obdobie.
Vo všeobecnosti rastie dopyt po leteckej nákladnej doprave počas hlavnej sezóny elektronického obchodu a v časoch, keď je námorná nákladná doprava narušená. Takže, trochu ironicky, historicky nízke oceánske sadzby a nadmerná námorná kapacita môžu byť prínosom pre trh s leteckou nákladnou dopravou, ak námorní dopravcovia zablokujú (zrušia) viac plavieb, aby zvýšili sadzby v roku 2024.
Zrušené plavby spôsobujú narušenie dodávateľského reťazca, pretože tovar leží v prístavných termináloch, namiesto toho, aby sa plavil do svojich cieľov. Ak sa teda budú ďalej rušiť plavby, rastúci počet odosielateľov s časovo citlivými dodávkami môže považovať rýchlosť a istotu leteckého nákladu za príťažlivú. To je ďalší dobrý dôvod na preskúmanie dlhodobej dohody s leteckým nákladným dopravcom.
Čierna labuť v Červenom mori
Čierna labuť je metaforou vzácnej, nepredvídanej a následnej udalosti. Od decembra 2023 bolo napadnutých viacero nákladných lodí v Červenom mori. V dôsledku toho väčšina dopravcov zastavila alebo presmerovala lode smerujúce do a zo Suezského prieplavu. V očiach väčšiny manažérov globálnych dodávateľských reťazcov sa to určite kvalifikuje ako udalosť čiernej labute.
Suezský prieplav je životne dôležitá vodná cesta. Ročne touto trasou prejde 17 000 lodí, čo je 10 % svetového obchodu. Lode, ktoré cestujú tam a späť z Ázie do Európy a do určitej miery aj z Ázie na východné pobrežie Severnej Ameriky, musia teraz plávať okolo celej Afriky cez zradné vody obklopujúce Mys dobrej nádeje.
Aj Panamský prieplav funguje so zníženou kapacitou v dôsledku historického sucha v Strednej Amerike. Kríza v Panamskom prieplave sama osebe však ešte nie je udalosťou čiernej labute, ale s obmedzeným prístupom k dvom najdôležitejším lodným kanálom na svete je ľahké vidieť, ako môže dopyt po leteckej nákladnej doprave vzrásť ďaleko za súčasné očakávania.
Najlepší leteckí nákladní prepravcovia
Prvých 14 leteckých nákladných dopravcov predstavuje poradie vo finančnom obrate a prepravených tonokilometrov (FTK).
Rebríček najlepších leteckých prepravcov
- Federal Express
- United Parcel Service (UPS)
- Qatar Airways
- Emirates SkyCargo
- Korean Air Cargo
- Atlas Air
- AirCargo Turkish Airlines
- Cargolux
- China Southern Airlines
- China Airlines
- DHL
- Cathay Cargo
- AirCargo Lufthansa
- Singapore Airlines
Spoločnosti zaoberajúce sa leteckou nákladnou dopravou zvyčajne prepravujú zásielky s vysokou hodnotou alebo časovo citlivé zásielky (známe aj ako expresné), ktoré sa musia rýchlo dostať do cieľa. Existujú dve hlavné kategórie leteckej nákladnej dopravy: všeobecný náklad a špeciálny náklad.
Bežný náklad môže zahŕňať rôzne rýchloobrátkové komerčné tovary (FMCG) – v podstate akýkoľvek typ produktu, ktorý sa potrebuje dostať na miesto určenia obzvlášť rýchlo, ale nevyžaduje si príliš špeciálne zaobchádzanie, napr. veci, ktoré končia na maloobchodných pultoch alebo webových stránkach – prevažne spotrebný tovar.
Špeciálny náklad na druhej strane vyžaduje špeciálne zaobchádzanie a zahŕňa množstvo jedinečných nákladných a kritických zásielok (dokonca vrátane niektorých živých nákladov), ako napríklad: nebezpečný tovar, živé zvieratá, tovar podliehajúci skaze/teplotne kontrolovaný tovar, ľudské pozostatky/orgány či položky vysokej hodnoty/krehkosti. Tento náklad môže cestovať buď osobným lietadlom, alebo špeciálnymi nákladnými lietadlami. Letecká preprava je súčasťou globálnych logistických providerov ako jeden z typov prepravných služieb. Títo sa významne podieľajú na celkovom objeme leteckých prepráv tovarov.
Trendy trhu AIR CARGO prepravy v roku 2024
Rebríček globálnych logistických providerov v leteckej nákladnej doprave
Poradie 2023 | Sídlo | Letecká preprava (metrické tony) |
1 Kuehne + Nagel | Švajčiarsko | 2 232 000 |
2 DHL Supply Chain & Global Forwarding | Nemecko | 1 902 000 |
3 DSV A/S | Dánsko | 1 557 972 |
4 DB Schenker | Nemecko | 1 360 000 |
5 UPS Supply Chain Solutions | USA | 988,880 |
6 Expeditors International of Washington | USA | 869 000 |
7 Nippon Express | Japonsko | 867 038 |
8 Sinotrans Ltd. | Čína | 781 000 |
9 Bollore Logistics | Francúzsko | 708 000 |
10 Kintetsu World Express | Japonsko | 688 823 |
Trendy trhu AIR CARGO prepravy v roku 2024
87 % trhu leteckej nákladnej dopravy je určených pre medzinárodný obchod, a preto majú manažéri globálneho dodávateľského reťazca veľký záujem o trh leteckej nákladnej dopravy. Podľa analýzy trhu leteckej nákladnej dopravy, ktorú nedávno vykonala Medzinárodná asociácia leteckých dopravcov (IATA), takmer 60 % celkového trhu leteckej nákladnej dopravy sa nachádza v regiónoch Ázie a Tichomoria a Severnej Ameriky.
Hlavné trhy leteckej nákladnej dopravy podľa svetového podielu v roku 2023:
32,4 % Ázia a Tichomorie
28,1 % Severná Amerika
21,8 % Európa
13,0 % Stredný východ
2,7 % Latinská Amerika
2,0 % Afrika
Väčšina obchodných ciest súvisiacich s Áziou zaznamenáva rast. Je potrebné poznamenať, že najväčšie ročné miery rastu podľa objemu zaznamenali trh Afriky a Ázie a obchodné cesty na Blízkom východe a Ázii.
Hong Kong je najlepšie letisko sveta v nákladnej leteckej preprave
Medzinárodné letisko Hongkong je obrovským uzlom leteckej nákladnej dopravy. Letisko rýchlym tempom rastie, do konca roku 2024 dokáže pojať približne 10 miliónov ton nákladu, čo je viac ako dvojnásobok súčasnej kapacity akéhokoľvek iného letiska na svete. Význam Hongkongu bude naďalej rásť. Napríklad spoločnosť UPS nedávno oznámila, že na letisku vybuduje veľký expresný nákladný uzol, bude štyrikrát väčšie ako súčasná plocha UPS. Po dokončení v roku 2028 bude mať zariadenie UPS ročnú kapacitu balíkov približne 1 milión ton.
TOP 10 najlepších letísk, ktoré prepravujú najviac leteckého nákladu podľa objemu:
- Hongkong (SAR, Čína)
- Memphis (Tennessee)
- Anchorage (Aljaška)
- Šanghaj (Čína)
- Louisville (Kentucky)
- Incheon (Kórea)
- Tchaj-pej (Taiwan)
- Miami (Florida)
- Los Angeles (Kalifornia)
- Tokio (Japonsko)