Letecká doprava

Budúcnosť air cargo?

Budúcnosť air cargo? Futuristické robotické lietadlo „Drone-Liner“ má byť trikrát výkonnejšie ako Boeing 747. Dokáže preletieť tretinu planéty naraz, bez pilota s pomerom užitočného zaťaženia k palivu 4:1 v porovnaní so súčasnými nákladnými lietadlami. To nie je sen, to je vývoj!

V súčasnosti je letecká preprava typizovaných leteckých kontejnerov bežne využívaný koncept, ale lodná doprava je čoraz častejšie využívaná, pretože stojí oveľa menej. Kvôli očakávaniam, že náklady na letecké cargo budú rásť, pustili sa leteckí vývojoví inžinieri do projektu futuristického bezpilotného robotického lietadla, ktoré by malo byť niekoľkonásobne výkonnejšie a s výrazne dlhším doletom. Projekt „Droneliner“ vyletí do nových výšin a bude schopný prejsť takmer tretinu planéty bez medzipristátia. Britská spoločnosť s názvom Droneliner tvrdí, že nielen skráti čas doručenia, ale tiež zníži náklady na leteckú prepravu o 70 %.

Droneliner ako najúspornejšie nákladné lietadlo na dlhé vzdialenosti

Droneliner je transformačný globálny systém leteckej nákladnej dopravy, ktorý prepravuje 40 alebo viac ľahkých 20-stopových prepravných kontajnerov v diaľkovo riadenom lietadle typu roll-on/roll-off. Je to diaľkovo ovládaný dron, ktorý poskytuje celosvetové doručovanie hromadného nákladu v ten istý deň/nasledujúci deň – ale za zlomok nákladov.

Budúcnosť air cargo?

Jedným z najzreteľnejších rozdielov medzi autonómnym nákladným lietadlom Droneliner a existujúcimi možnosťami je tvar. Namiesto obvyklého valcového tela má obdĺžnikové telo s vyhladenými hranami, vďaka čomu sa lepšie hodí na prepravu štandardných prepravných kontajnerov bez plytvania priestorom.
Problémom dnešných nákladných lietadiel je, že neboli navrhnuté na prepravu nákladu, ale na prepravu ľudí. To znamená, že prepravné kontajnery sa jednoducho nezmestia do trupov s okrúhlymi stranami, a teda využitie priestoru nie je optimalizované. Namiesto prepravy tovaru v kovových prepravných kontajneroch má Droneliner v úmysle použiť kontajnery vyrobené z ľahkého plastu a vinylu, aby ušetril náklady na palivo – prázdne odľahčené kontajnery vážia asi o 80 % menej ako štandardné kontajnery.

„Droneliner je navrhnutý ako najúspornejšie nákladné lietadlo na dlhé vzdialenosti. S najväčším pomerom užitočného zaťaženia k palivu, hybridným systémom na podporu vzletu a pristátia bude výrazným pokrokom v air cargo,“ tvrdí firma Droneliner. Zdôrazňuje tiež, že problémy s lodným nákladom siahajú oveľa ďalej ako pri pomaly sa pohybujúcich lodiach.

Existuje mnoho ďalších prekážok, ktoré môžu oneskoriť dodávku nákladu loďou, vrátane zraniteľných dodávateľských reťazcov a upchatých prístavov. Nedávne udalosti ukázali, aké ľahké je pre dodávateľské reťazce zablokovať alebo uzavrieť trasy či prístavy. Aktivity pirátov, pandémie a obavy z infekcie vytvárajú krehké ekosystémy pre tradičné trasy a personálne vybavené prístavy. To môže zvýšiť čas a náklady dodávateľského reťazca. A lodné prístavy sú čoraz rušnejšie a preťaženejšie, pretože kontajnerové lode rastú čo do počtu a veľkosti.

Budúcnosť air cargo?

Dva modely

Droneliner navrhol dva modely nákladného lietadla, DL200 a DL350. DL200 bude schopný pojať 40 ľahkých kontajnerov a maximálne užitočné zaťaženie 200 ton. Zatiaľ čo DL350 ich unesie 70 a maximálne užitočné zaťaženie 350 ton. Boeing 747-8 – jedno z najväčších nákladných lietadiel, aké kedy lietalo – má nosnosť približne 137 ton.

Menšie lietadlo bude mať jeden turbodúchadlový motor. Väčšie bude mať dva, ale majú rovnaký dolet 6 500 námorných míľ čo je 12 038 km. To je viac ako vzdialenosť z Pekingu do Los Angeles a takmer jedna tretina rozpätia Zeme. Obe lietadlá budú vybavené hybridným elektrickým pohonom schopným využívať udržateľné letecké palivá, tvrdí Droneliner. Pretože autonómne nákladné lietadlo nepotrebuje kokpit, predná a zadná časť lietadla sa dá otvárať. Kontajnery sa dajú zložiť do tela z oboch strán, čo umožňuje rýchlejšie nakladanie a vykladanie. Neprítomnosť posádky na palube tiež eliminuje potrebu pretlakovania lietadla, čo ďalej znižuje náklady a hmotnosť.

Vzhľadom na počiatočné riziko spojené s letom s takým obrovským lietadlom bez pilota na palube, bude Droneliner spočiatku používať letiská mimo obývaných oblastí a mimo rušných letísk. Droneliner dokáže znížiť náklady na leteckú prepravu o viac ako 70 % a znížiť ich na úroveň porovnateľnú s námornou prepravou a zároveň skrátiť čas doručenia a znížiť emisie. Vďaka tomu je letecká preprava životaschopnou možnosťou pre oveľa viac tovaru.

Zdroj
transport.sk
Editor
Viliam Bujna, zdroj: Droneliner
Back to top button