Elektromobilita

eFleet Day 2023 Truck&Bus o komerčnej doprave

eFleet Day 2023 Truck&Bus o komerčnej doprave. SEVA zorganizovala druhý ročník odbornej konferencie o vývoji a prechode elektromobility v autodoprave, pričom predpokladá, že už budúci rok bude elektromobilita aj na Slovensku nástupom k bezemisnej doprave.

Elektrické fleety, zelené riešenia v synergii s elektrickou flotilou, inteligentné nabíjanie, ale aj príklady z reálneho firemného elektrického fleetu zo Slovenska (DPD, Fatra TIP) či zo zahraničia (Amazon, PSPA, ChargeUP Europe, InPost Poland) – všetky tieto témy zazneli 17. októbra na podujatí eFleet Day 2023 v Šamoríne. Vystavených bolo 59 elektrických vozidiel, medzi nimi prvá verejná prezentácia Hyundai IONIQ 6, zákaznícka premiéra Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro, Škoda ENYAQ iV v špeciálnej úprave ako sanitka, eActros a čerstvé novinky, ako Mercedes EQS SUV, Volkswagen ID. Buzz, aj nákladné vozidlá Scania, Volvo či autobusy eCitaro a MAN.

Elektrifikácia nákladnej a autobusovej dopravy

Na podujatí eFleet Day 2023 Truck&Bus sa v Šamoríne predstavili najzaujímavejšie koncepty elektrifikácie nákladnej a autobusovej dopravy, ktoré majú potenciál už v blízkej budúcnosti prispieť k zásadnému zníženiu emisií z dopravy nielen na Slovensku, ale v rámci celej Európy. Základným predpokladom je budovanie dostupnej a dostatočne výkonnej nabíjacej infraštruktúry a v pilotnej fáze sú nevyhnutné i štátne dotácie, ktoré na Slovensku zatiaľ chýbajú – a bez nich to pôjde len ťažko.

„Jednou z ciest, ako konečne dosiahnuť zníženie emisií v sektore dopravy, je sústrediť sa prioritne na vozidlá, ktoré majú najväčšiu spotrebu a prevažne spaľujú naftu,“ tvrdí riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Upozorňuje, že vo vnímaní odbornej aj laickej verejnosti stále prevládajú pochybnosti a obavy z neznámeho. Zavádzanie ekosystému elektromobility totiž nie je len o uvedení nového typu motora na trh. Predstavuje revolúciu, ktorá sa musí súbežne rozbehnúť vo viacerých oblastiach – napríklad v rámci dostupnosti financovania, dostatočne širokej ponuky vozidiel, spoľahlivej a dostupnej nabíjacej infraštruktúry či interoperability jednotlivých systémov.

„Už dávno sme mali upustiť od predstavy, že kamióny na jedno naštartovanie prejdú z talianskeho Milána až niekde do Serede. 9 z 10 výkonov vo vnútroštátnej preprave tvoria, naopak, jazdy z depa do depa v dĺžke niekoľkých desiatok kilometrov, na čo sú vhodné už dnes dostupné elektrické ťahače a nákladné vozidlá,“

upresňuje Patrik Križanský.

eFleet Day 2023

Elektrobusy jazdia na Slovensku už dlhšiu dobu. Najväčšou prekážkou pre elektrifikáciu nákladnej dopravy je obstarávacia cena vozidiel. Bude nevyhnutné pokúsiť sa o kompenzáciu aspoň časti týchto nákladov prostredníctvom dotačných schém. Použité na to môžu byť aj prostriedky z plánu obnovy a odolnosti, ako to dokazujú príklady z iných krajín EÚ, napríklad aj zo susedného Rakúska.

Tony Sandberg vedie v Scanii Pilot Partner tím, ktorý vyvíja elektrické nákladné vozidlá na mieru podľa potrieb zákazníkov. Vo svojom príspevku opísal súčasný stav, poukázal na rôzne typy kamiónov dostupných na trhu. Predstavil svoj pohľad na budúcnosť bezemisných vozidiel: „Kľúčovým faktorom pre naštartovanie trhu s elektrickými nákladnými vozidlami bude spolupráca s dodávateľmi infraštruktúry, zosúladenie štandardov a v neposlednom rade štátne dotačné podporné programy.“

Scania XT Electric
Scania XT Electric

Ulrich Horn z Daimler Buses sa zameral na budovanie elektrickej autobusovej flotily v mestách a na plánovanie nabíjacej infraštruktúry. Ako príklad udržateľného riešenia uviedol platformu vozidiel eCitaro, v ktorých batériu NMC 3 dopĺňajú vodíkové palivové články, vďaka ktorým sa zvyšuje maximálny dojazd. Horn potvrdil záväzok automobilky Daimler poskytovať zákazníkom ako konečný dodávateľ a integrátor všetky služby a produkty, ktoré so zavádzaním elektrickej autobusovej dopravy v mestách súvisia. Od dodávky autobusov cez nabíjacie stanice, softvérové riešenia až po výstavbu infraštruktúry.

Rastislav Žembery zo ZSE Drive predstavil inovatívne a komplexné riešenia e-mobility v oblasti verejného nabíjania, ako aj privátne a firemné riešenia. Na panelovej diskusii, v ktorej sa hovorilo o riešeniach pre elektrickú nákladnú dopravu a o konkrétnych skúsenostiach užívateľov, sa zúčastnili Otto Mašek z Volvo Group Slovakia, Tomáš Vaculčiak z DB Schenker a Peter Badík z GreenWay Infrastructure. Hovorili o potrebách dopravcov aj o konkrétnych skúsenostiach z prevádzky elektrických nákladných vozidiel v slovenských podmienkach. DB Schenker prevádzkuje elektrické Volvo, ktoré už dvakrát úspešne absolvovalo cestu naprieč republikou s jediným nabíjaním po ceste v trvaní približne 30 minút.

Volvo FL Electric v službách DB Schenker
Volvo FL Electric v službách DB Schenker

V ďalšom programe vystúpili Karol Schmuck z odboru strategických investícií a nadnárodných programov na ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie, Juraj Majera z firmy tirn technology, Vladimír Vajgel z ČSOB Leasing, Tomáš Kuník zo spoločnosti ejoin a Marek Modranský zo SAD Poprad. Hovorili o praktických skúsenostiach s financovaním a zavádzaním bezemisných vozidiel do hromadnej dopravy.

Zdroj
transport.sk
Editor
Viliam Bujna, foto: autor
Back to top button