Logistika a skladovanie

Trendom je vysoký výkon a hospodárnosť

Trendom je vysoký výkon a hospodárnosť. Ak prevádzkujete vonkajšie skladové priestory alebo pracujete na pracovisku v exteriéri, jedným z najužitočnejších zariadení sú vysokozdvižné vozíky. Možno ich dostať v rôznych variantoch a štýloch.

Dobrou alternatívou sú vysokozdvižné vozíky s protizávažím, čo umožňuje bezpečné zdvíhanie a presun ťažších bremien. Vonkajšie operácie si vyžadujú odolnejšie vysokozdvižné vozíky na manipuláciu s tovarom v rôznych podmienkach. Nerovné povrchy, špinavé cesty a vystavenie vlhkosti môžu spôsobiť problémy, ak váš vozový park nie je navrhnutý na použitie v týchto náročných podmienkach.

Dieselový vysokozdvižný vozík GRENDiA EX FD40-55N(B) od firmy Mitsubishi je odolný, spoľahlivý a skonštruovaný tak, aby podával spoľahlivý a špičkový výkon – bez ohľadu na výzvy. Sofistikované motory GRENDiA EX, vyhovujúce norme Euro 3B, spolu s dizajnom s dlhou životnosťou udržiavajú nízke prevádzkové náklady a nároky na údržbu. Tieto dieselové modely využívajú jedinečný bezúdržbový filter pevných častíc, ktorý počas prevádzky automaticky spaľuje sadze, a tak zabraňuje prestojom a oneskoreniam.

Motor GRENDiA EX udržuje hluk a emisie výfukových plynov na minime a zároveň poskytuje lepšiu hospodárnosť. Voliteľný balík Flex Control – vrátane mokrých kotúčových bŕzd – ponúka ďalšie úspory. Chráni prevodovku a zabraňuje pretáčaniu kolies. Zatiaľ čo jej automatické nastaviteľné brzdenie znižuje opotrebovanie bŕzd a „pridržiavanie sa v kopci“ robí prácu na rampách a svahoch rýchlejšou, bezpečnejšou a pohodlnejšou.

Trendom je vysoký výkon a hospodárnosť

Elektrický pohon aj v exteriéri

Najpredávanejšie protizávažové vozíky Linde patria do kategórie nosnosti od 2 ton do 3,5 tony. „V tomto segmente máme k dispozícii modely „H“ so spaľovacím motorom Deutz, najčastejšie požadované vo verzii diesel, tesne nasledované verziou na LPG. Verzia s pohonom na CNG (stlačený zemný plyn) sa predáva menej,“ hovorí Miroslav Babka, produktový manažér spoločnosti Linde MH. Podľa neho ide o robustné vozíky do ťažkého prostredia, v ktorom pracujú hlavne firmy z oblasti výroby stavebných hmôt, strojárstva, drevárstva, recyklácie odpadu a podobne.

„Stále nám rastie popularita elektrickej manipulačnej techniky s označením ,E‘ nielen do vnútorného prostredia, ale aj do bežného exteriéru, či už vo verzii s klasickými olovenými batériami, alebo s bezúdržbovými batériami s technológiou Li-Ion,“ upozorňuje Miroslav Babka. Zároveň ponúka aj špecialitu pre zákazníkov, ktorým nie je ľahostajné životné prostredie. A ktorí by radi zamenili pohon so spaľovacím motorom za elektrinu. Ide o vozíky s označením „X“. Sú vybavené Li-Ion batériami, zväčšenou svetlou výškou, zväčšeným rázvorom náprav a robustnou klasickou zadnou nápravou.

Linde Safety Guard upozorní na prekážku v trase

Trendom je vysoký výkon a hospodárnosť

Táto technika je určená do ťažkého prostredia. Kde doteraz vládli spaľovacie motory a pre štandardné elektrické vozíky bolo toto prostredie nevhodné. Všetky nové vozíky typu H/E/X (pretože majú veľa spoločných čŕt) sa teraz vyrábajú na spoločnej výrobnej linke. Podobne ako je to vo výrobe áut.
Spoločnosť Toyota MH si v produkcii naďalej zachováva široké portfólio čelných vysokozdvižných vozíkov so spaľovacím motorom.

„Obľube sa tešia najmä stroje produktového radu Tonero s pohonom na LPG alebo naftu. Veľmi obľúbená je kombinácia paliva LPG/benzín, kde aj malá rezerva benzínového paliva v nádrži dokáže pohodlne riešiť situácie so studeným štartom motora v zime, prípadne vyprázdnenie LPG fľaše, keď je to najmenej vhodné,“ konštatuje Michal Palenčík, obchodný a produktový manažér spoločnosti Toyota MH. Ako hovorí, všetko sa deje pri dodržiavaní najnovších platných emisných noriem, ktoré výrazne očistili tento segment.

Podľa Palenčíka má elektrický pohon schopnosť plnohodnotne nahradiť vo vonkajšom prostredí spaľovací motor, pričom je potrebné vopred sa zamyslieť nad možnosťou nabíjania v temperovanom priestore a počítať so zvýšenou spotrebou energie pri vykurovaní a klimatizovaní stroja.

Jazdné a ovládacie vlastnosti

Ako to v tomto smere vyzerá s vozíkmi na vonkajšie použitie?
Vozíky Linde sú známe umiestnením naklápacích valcov stožiara na streche ochranného rámu kabíny kvôli lepšej tuhosti konštrukcie, zvyškovej nosnosti, výhľadu či citlivosti pri ovládaní. Vozíky so spaľovacími motormi poháňa úsporný a tichý hydrostatický prevodník s automatickým brzdením, vysokou produktivitou práce a dlhými servisnými intervalmi. Všetky elektrické vozíky poháňajú dva elektromotory v prednej náprave.

„Elektrické vozíky typu ,X‘ do vonkajšieho prostredia majú navyše špeciálnu technológiu vodného chladenia výkonových modulov a na svoj pohon používajú synchrónne reluktančné elektromotory s permanentnými magnetmi so schopnosťou rozbehu z nulových otáčok a s minimálnymi stratami energie,“ vysvetľuje Babka.

Pri pohone so spaľovacím motorom má zákazník Toyoty možnosť vybrať si z dvoch systémov prenosu krútiaceho momentu. V ponuke je hydrodynamický, ale aj hydrostatický prenos. „V prípade vozíkov s elektrickým pohonom technický poradca vždy odporučí techniku podľa pracovného prostredia a požiadaviek zákazníka. Upozorní, ktoré prvky výbavy zvýšia bezpečnosť, produktivitu a komfort manipulácie s nákladom,“ upozorňuje Palenčík. Odborník spoločnosti Toyota posudzuje tiež prínos vhodného prídavného zariadenia, napríklad hydraulický polohovač vidlíc, rotátor a pod. V prípade potreby navrhne odpruženie vidlíc, váhovú a výškovú indikáciu či špeciálne pneumatiky.

IC truck-moving upozorňuje na prechádzajúci vozík svetelným bodom

Dôležité sú bezpečnostné prvky

Bezpečnostné prvky sa vo vozíkoch Linde delia na štandardné, ktoré sú vo vozíkoch vždy, či to predpisy vyžadujú alebo nie, a prvky na vyžiadanie. Jedných i druhých čoraz viac pribúda, preto je aj nehodovosť vozíkov stále nižšia. „Medzi štandardné bezpečnostné prvky patria napríklad Linde Curve Assist – automatické spomalenie pri zatáčaní, automatická parkovacia brzda, alebo Linde Load Assist, ktorý upozorňuje obsluhu na prekročenie nosnosti vozíka. Vodič je okrem toho upozornený na nezapnutý bezpečnostný pás, resp. na nezatvorené dvere kabíny,“ hovorí Babka.

Vysvetľuje, že opcia Linde Safety Pilot varuje vodiča pri manipulácii s preťaženým vozíkom, pri prekročení povolenej výšky zdvihu alebo povoleného ťažiska bremena a vo verzii Active zabraňuje použitiu vozíka v týchto situáciách. Opcia Linde Motion Detection neumožňuje obsluhe cúvať, ak sa za vozíkom pohybuje chodec alebo iný vozík. „Voliteľný Linde Safety Guard existuje vo verzii pre vozíky, pre chodcov i pre nebezpečné križovatky alebo dvere. V tomto prípade sa navzájom zvukovo, opticky a vibráciami upozorňujú na svoju blízkosť ostatní vodiči a chodci, na nebezpečných miestach vozík automaticky spomalí, resp. zastaví, prípadne automaticky otvorí dvere,“ dodáva Babka.

Linde H50
Linde H160

Trendom je vysoký výkon a hospodárnosť

Všetky čelné vozíky Toyota so spaľovacím aj elektrickým motorom sú už v štandarde vybavené bezúdržbovým aktívnym stabilizačným systémom na kontrolu náklonu podvozka, riadenia kolies a stabilizácie zdvíhacieho zariadenia. „Tieto aktívne prvky medzi sebou komunikujú a vyhodnocujú niekoľkokrát za sekundu správanie sa vozíka aj vodiča. Cieľom je zvýšenie bezpečnosti a produktivity práce. Systém ochrany SAS aktívne zasiahne aj v prípadoch, keď hrozí strata kontroly nad strojom a riziko jeho prevrátenia,“ konštatuje Palenčík.

Výrobcovia vysokozdvižných vozíkov dnes pridávajú množstvo ergonomických prvkov na maximalizáciu pohodlia, ovládania a presnosti. Výsledkom je vysokozdvižný vozík, na ktorý sa dá spoľahnúť a ktorý poskytne špičkový výkon bez ohľadu na aplikáciu a za akýchkoľvek podmienok.

Zdroj
transport.sk
Editor
AS, foto: Toyota MH, Mitsubishi

Prečítajte si aj

Back to top button