Letecká doprava

Nové letisko pre Varšavu

Nové letisko pre Varšavu. Terminál nového poľského megaletiska navrhne uznávané štúdio Foster + Partners. Letisko bude schopné odbaviť 40 miliónov pasažierov, pričom v budúcnosti sa má ich počet zvýšiť až na 65 miliónov.

Poľský štátny podnik Centralny Port Komunikacyjny (CPK) vybral hlavného architekta, ktorý navrhne terminál pre cestujúcich, železničnú stanicu a prestupový uzol v projekte jedného z najväčších európskych letísk s názvom Solidarność. Zákazku na základe výberového konania získalo konzorcium firiem Foster + Partners a Buro Happold. Ich úlohou bude vytvoriť letisko plne integrované s vysokorýchlostným železničným uzlom.

Jedným z hlavných cieľov terminálu bude jeho modularita a možnosť budúceho rozšírenia, vďaka čomu by letisko malo byť schopné raz dosiahnuť hranicu 65 miliónov odbavených cestujúcich. S otvorením sa počíta v roku 2027, a to pre kapacitu 40 miliónov pasažierov. Prvé koncepty Foster + Partners, predstavené v rámci výberového konania, vyzdvihujú zameranie na zeleň a prirodzené svetlo, rovnako ako na pohodlné a funkčné spojenie troch spôsobov dopravy: leteckej, železničnej a cestnej.

Medzi Varšavou a Lodžou

Na Chopinovom letisku nie je priestor na rozvoj, bez vybudovania nového letiska skolabuje v tomto regióne letecká doprava. Nové letisko CPK sa má nachádzať medzi Lodžou a Varšavou. Presnejšie v obci Baranów v Mazovskom vojvodstve, asi 40 kilometrov juhozápadne od centra hlavného mesta Poľska. Neoddeliteľnou súčasťou projektu bude aj vybudovanie rozsiahlej železničnej siete, a to vrátane tej vysokorýchlostnej s dĺžkou takmer 2000 kilometrov. Letisko sa stane hlavnou základňou leteckej spoločnosti LOT, ktorá už skôr uviedla, že sa bez neho nezaobíde, pretože na súčasnom hlavnom varšavskom letisku nemá možnosť ďalšieho rozvoja. LOT Polish Airlines cieli podľa vlastných slov dokonca na pozíciu európskeho lídra.

Odhadované náklady na výstavbu letiska predstavujú približne osem miliárd eur, celý projekt CPK vyjde asi na 50 miliárd eur. Časť prostriedkov chce štátna spoločnosť získať od súkromných investorov. O spolufinancovanie už prejavila záujem najväčšia poľská stavebná skupina Budimex. S výstavbou by sa malo začať už v polovici budúceho roka. Projektovanie pozemných stavieb vrátane pojazdových dráh dostala na starosť firma Dar Al-Handasah Consultants, ktorá stojí napríklad za letiskami v Dauhe alebo v Dubaji. Štúdio Foster + Partners zase navrhlo napríklad nové sídlo firmy Apple či londýnsky mrakodrap The Leadenhall Building, prezývaný Uhorka.

Dizajn letiska CPK je sústredený okolo veľkého výmenného námestia, oživeného zeleňou a bohatým prirodzeným svetlom. Námestie vytvára spojenie medzi hlavnými druhmi dopravy: leteckou, železničnou a cestnou dopravou. Tým, že tento priestor pôsobí ako ústredný bod v organizačnej schéme, utvára efektívne a ľahko navigovateľné spojenia, čím povzbudzuje cestujúcich, aby si zvolili udržateľné spôsoby cestovania.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button