Cestná doprava

Desať nákladných vozidiel na palivové články smeruje na európske cesty

Spoločnosť Hyundai Motor Company vypravila prvých 10 kusov nákladných vozidiel Hyundai XCIENT Fuel Cell na cestu do Európy. Prvé sériovo vyrábané nákladné vozidlo s pohonom na vodíkové palivové články smerujú do Švajčiarska. Zákazníci ich do služieb nasadia v septembri tohto roka. Do konca roka poputuje do Švajčiarska podľa plánov automobilky celkom 50 vozidiel XCIENT Fuel Cell. Do roku 2025 ich chce Hyundai vyrobiť až 1 600 a splniť tak svoj záväzok chrániť životné prostredie a technologickými inováciami znížiť uhlíkovú stopu.

Nákladné vozidlá XCIENT Fuel Cell

XCIENT poháňa systém zložený z vodíkových palivových článkov s výkonom 190 kW. Tvoria ho dva duálne 95 kW vodíkové zásobníky. Sedem veľkých palivových nádrží má spolu kapacitu 32,09 kg vodíka, čo dáva modelu XCIENT na jedno natankovanie dojazd 400 km. Toto riešenie je špecificky prispôsobené potrebám komerčných zákazníkov a zároveň zohľadňuje nabíjaciu infraštruktúru pre vodíkové vozidlá vo Švajčiarsku. Tankovanie vozidla trvá od 8 do 20 minút.

Technológia palivových článkov je podľa automobilky Hyundai veľmi dobre prispôsobená pre komerčné využitie v doprave a logistike, pretože poskytuje dlhý dojazd a krátke časy dotankovania. Duálny systém pohonu poskytuje dostatok energie na poháňanie ťažkých nákladných vozidiel aj v takom členitom teréne, aký na vozidlá čaká vo Švajčiarsku. Okrem vozidiel XCIENT Fuel Cell vyvíja Hyundai Motor aj ťahač pre diaľkovú prepravu, ktorý dokáže prejsť na jedno nabitie až 1 000 km. Bude vybavený pokročilým systémom palivových článkov s vysokou odolnosťou a výkonom. Určený je pre globálny trh, vrátane severnej Ameriky a Európy.

Hyundai XCIENT je prvým sériovo vyrábaným nákladným vozidlom s pohonom na palivové články na svete (FOTO: Hyundai Motor)

Zelený vodíkový ekosystém

Hyundai Motor Company vytvorila v roku 2019 spolu so švajčiarskou firmou H2 Energy joint-venture podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), ktorý bude vodíka s týmto pohonom prenajímať zákazníkom pre komerčné využitie na báze pay-per-use, teda zákazníci zaplatia iba za to, keď vozidlá využívajú, nebude od nich vyžadovaná žiadna vstupná investícia ani iné vstupné náklady. Hyundai si Švjačiarsko pre svoje vodíkové vozidlá vybral z viacerých dôvodov. Jedným z nich je švajčiarska cestná daň, ktorá sa nevzťahuje na vozidlá s nulovými emisiami. To dostáva náklady na kilometer prevádzky nákladného vozidla s palivovými článkami na úroveň porovnateľnú s prevádzkou klasických dieselových nákladných vozidiel. Hyundai využíva pre pohon tzv. čistý vodík, teda vodík získaný zo zelených zdrojov. Švajčiarsko má jeden z najvyšších podielov elektrickej energie získanej z vodných elektrární a to umožňuje aj čistú produkciu vodíka. Po rozbehnutí projektu vo Švajčiarsku chce Hyundai pokračovať v takýchto projektoch aj v ďalších krajinách Európy.  

Prvé vozidlá sú už na ceste do Švajčiarska (FOTO: Hyundai Motor)

Obchodný model pre vodíkovú infraštruktúru

Použitím vozidiel s pohonom na vodíkové palivové články v komerčnej doprave chce Hyundai dosiahnuť stabilný dopyt po vodíku ako palive. Jeho partnerská spoločnosť Hydrospider zase výrobou priemyselného vodíka zabezpečí stále dodávky. Vznikne tak obchodný model využitia vodíkového pohonu, ktorý je ekonomicky životaschopný a môže rásť. Takto chce Hyundai vybudovať vodíkovú infraštruktúru vo Švajčiarsku. Rozvinutá infraštruktúra navyše podporí využitie vodíka aj v osobných vozidlách. Do tých sa síce vodík tankuje pod vyšším tlakom (700 barov oproti 350 barom, ktoré si vyžaduje tankovanie do nákladného vozidla), doplnenie technológie tankovania pod vyšším tlakom k existujúcej infraštruktúre je však ekonomicky menej náročné.  

Do konca tohto roka chce automobilka dodať do Švajčiarska 50 vozidiel XCIENT (FOTO: Hyundai Motor)

Kvalitná a hustá infraštruktúra zmierni obavy z dojazdu, čo môžeme v súčasnosti pomaly sledovať v oblasti elektromobility. S pribúdajúcimi nabíjacími bodmi naprieč cestnou sieťou postupne klesajú obavy ľudí z využitia elektromobilov na dlhšie vzdialenosti.

Cestou palivových článkov

Hyundai Motor Group predstavil svoj dlhodobý plán Fuel Cell Vision 2030 ešte v decembri 2018Do roku 2030 chce ročne vyrábať 700 000 kusov vozidiel, ale aj lodí, vlakov, dronov či generátorov poháňaných vodíkom. Okrem nákladných vozidiel XCIENT vyrába Hyundai aj druhú generáciu vodíkom poháňaných SUV vozidiel NEXO. Do roku 2025 chce značka predávať 670 000 elektrických vozidiel ročne, vrátane 110 000 vozidiel s pohonom FCEV.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button