Plne elektrické vozidlo: CITROËN C-ZERO
Nulová spotreba paliva, počas jazdy nulové emisie CO2, nulový škodlivý hluk
Prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú koncom roka 2010 a prudký nárast dodaných vozidiel možno očakávať počas prvého štvrťroka 2011. CITROËN C-ZERO, ktorý vznikol v spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC), je popri modeli CITROËN Berlingo First Electrique druhým elektrickým vozidlom v ponuke značky CITROËN.
CITROËN C-ZERO je vozidlo, ktoré približuje a sprostredkúva nový, pokojný zážitok z jazdy. Rýchlo padne do ruky, prekvapí tichom na palube, ovládateľnosťou a vynikajúcim riešením využitia vnútorného priestoru.
CITROËN C-ZERO je vozidlom, ktoré vynikajúco uspokojí potreby všetkých druhov podnikov – administratívnych, výrobných, ale aj tých, ktoré využívajú veľké flotily vozidiel. Rovnako osloví domácnosti, ktoré hľadajú vozidlo s nízkymi prevádzkovými nákladmi. Celkové náklady na 100 km sa pohybujú okolo hranice 1,5 €.
Vozidlo CITROËN C-ZERO využíva originálnu technológiu, ktorú okrem iného predstavujú aj lítiovo-iónové batérie, pri ktorých značka ťažila zo svojich skúseností, ktoré získala z predaja viac ako 5 500 elektrických vozidiel. V ponuke sa už dlhodobo nachádza model Berlingo First Electrique, ktorý môže značke CITROËN pomôcť k tomu, aby sa stala významným hráčom na trhu s elektrickými vozidlami, ktorému sa v blízkej budúcnosti predpovedá veľký rast.
CITROËN C-ZERO má vo výbave viaceré prvky, ktoré uľahčujú komunikáciu. Medzi nimi nechýba pokrokový balík asistenčných a záchranných služieb CITROËN. Prirodzenou súčasťou výbavy je aj funkcia Bluetooth®.
PLNOHODNOTNÉ VOZIDLO S VYNIKAJÚCIMI JAZDNÝMI VLASTNOSŤAMI V MESTE A JEHO OKOLÍ
CITROËN C-ZERO spája viacero výhod, ktoré mu umožňujú súťažiť o titul ideálneho mestského a prímestského vozidla: ťaží z jedinečného ticha na palube a vysokej funkčnosti, ktorá sa týka užívateľov, aj všetkých ľudí okolo, nevylučuje žiadne škodliviny a pri jazde nevypúšťa žiadne emisie CO2.
CITROËN C-ZERO sa vďaka dĺžke 3,48 m a 9-metrovému polomeru otáčania pohybuje po meste s úplnou ľahkosťou. Jeho výkony (maximálna rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 15,9 sekundy a dynamické zrýchlenie zo 60 na 80 km/h za 3,9 sekundy) spolu s dojazdom 150 km mu umožňujú pokojnú jazdu v mestách aj za ich hranicami. Až 70 percent všetkých európskych jázd počas týždňa nepresiahne 30 km, pričom až 95 percent sa zmestí do 80 km.
Vďaka rázvoru 2,55 m sa do interiéru bez problémov zmestia štyria cestujúci a batožinový priestor ponúka objem 166 litrov. CITROËN C-ZERO okrem toho dostal do základnej výbavy aj viacero bezpečnostných a komfortných prvkov: posilňovač riadenia, ABS, ESP, elektronické rozdeľovanie brzdného účinku, elektricky ovládané okná, 6 airbagov a klimatizáciu.
CRÉATIVE TECHNOLOGIE V PRVOM ELEKTRICKOM VOZIDLE NOVEJ GENERÁCIE
S vozidlom CITROËN C-ZERO sa dá veľmi rýchlo zblížiť: stačí otočiť spínacím kľúčom, ozve sa zvukový signál, rozsvieti sa zelený nápis READY. Potom je auto pripravené na jazdu. Treba už iba presunúť volič podobný automatickej prevodovke do polohy pre jazdu vpred.
Prístrojová doska modelu CITROËN C-ZERO obsahuje okrem tradičných informácií aj ukazovateľ, ktorý zobrazuje stav využívania batérie:
• tmavomodrá časť symbolizuje nabíjanie,
• svetlozelená znamená ekonomickú jazdu,
• biela časť znamená maximálnu spotrebu disponibilnej energie.
Tradičný ukazovateľ stavu paliva nahradil ukazovateľ stavu nabitia batérie. V momente, keď sa začne blížiť hraničná hodnota napätia batérií, chvíľu po tom, ako sa o tom dozvie vodič, nastane obmedzenie energie prúdiacej do príslušenstva a postupne sa zníži aj výkon vozidla, aby sa zaistil maximálny možný dojazd.
Zjednodušenie používania vozidla pri manévroch na naklonenej rovine zabezpečuje asistent pre rozjazd do kopca, ktorý v modeli CITROËN C-ZERO nahrádza automatickú prevodovku.
Plne elektrické vozidlo CITROËN C-ZERO poháňa synchrónny motor s permanentnými magnetmi, ktorý má výkon 47 kW (64 k) v rozpätí od 3 500 do 8 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 180 Nm je k dispozícii od 0 po 2 000 ot./min.
Vzhľadom na charakter motora, ktorý poskytuje maximálny krútiaci moment už od voľnobežných otáčok neprichádzalo použitie klasickej viacstupňovej prevodovky do úvahy. CITROËN C-ZERO preto dostal reduktor so zabudovanými prevodmi a tradičný diferenciál, pričom obe zariadenia sa nachádzajú na zadnej náprave v blízkosti elektrického motora.
Realizovaná technológia umožňuje, že s modelom CITROËN C-ZERO sa dá jazdiť dvoma rôznymi spôsobmi:
• v prvej polovici chodu akceleračného pedálu sa nastavenia starajú o to, že vozidlo sa v premávke pohybuje pokojne a zameriava sa na ekonomickú jazdu s nízkou spotrebou elektriny;
• V druhej polovici chodu má CITROËN C-ZERO k dispozícii všetok výkon a krútiaci moment na dynamickú jazdu, prípadne na manévre, súvisiace s bezpečnosťou jazdy. To je v podstate aj jednoduchší spôsob jazdy ako prvý spomínaný a CITROËN C-ZERO má v tomto prípade už od naštartovania k dispozícii maximálny výkon a krútiaci moment.
Vďaka tomuto dvojitému ovládaniu netreba používať viaceré polohy na jazdu vpred, ktoré by sa venovali napríklad ekonomickej, normálnej alebo dynamickej jazde, prípadne by slúžili ako motorová brzda. Jednoduchosť používania uľahčuje vodičovi život a uprednostňuje pokojnú jazdu, presne v zhode so základnou filozofiou elektrických vozidiel.
CITROËN C-ZERO disponuje systémom na rekuperáciu energie pri spomaľovaní a brzdení, ktorý umožňuje dobíjanie batérií. Množstvo takto získanej energie závisí okrem iného od rýchlosti jazdy a veľkosti tlaku na brzdový pedál. Dobíjanie batérií spôsobuje aj samotná zotrvačná jazda bez stláčania akceleračného pedálu. Takýto spôsob dobíjania batérií má viacero výhod: predovšetkým pôsobí ako motorová brzda, ktorá bez väčších zásahov vodiča prirodzene spomaľuje vozidlo pred zákrutami či semaformi a okrem toho znižuje opotrebenie brzdového obloženia.
Napájanie motora zabezpečuje ostatná generácia lítiovo-iónových batérií, umiestnených v strede vozidla. Batérie sa skladajú z 88 kusov 50 Ah článkov. Celková využiteľná kapacita batérií je 16 kWh a napájajú sa prúdom 330 V.
Lítiovo-iónová technológia umožňuje:
• zníženie hmotnosti batérií vďaka výhodnému pomeru hmotnosť/výkon/kapacita,
• zvýšiť výkon každého článku batérií oproti tradičným technológiám s rovnakými rozmermi,
• odolávať nepriaznivým vplyvom čiastočného nabíjania na životnosť batérií.
Nabíjanie batérií vozidla CITROËN C-ZERO je veľmi jednoduché a dajú sa pri ňom využívať dva spôsoby:
• tradičná elektrická zásuvka, ktorá je k dispozícii v domácnostiach, na komunikáciách alebo v podnikoch: stačí sa pripojiť do 220 V siete. Nabíjanie 16 A prúdom (Francúzsko) do plnej kapacity batérií potom trvá 6 hodín, 13 A prúdom (Spojené kráľovstvo) 7 hodín a nabíjanie 10 A prúdom (Švédsko) zaberie 9 hodín;
• Cez pripojenie do exteriérovej nabíjacej stanici na rýchle nabíjanie, ktorá dodáva jednosmerný prúd 125 A s napätím 400 V a výkonom dosahujúcim až 50 kW. Nabitie na 80 percent kapacity batérií týmto spôsobom netrvá dlhšie ako 30 minút.
Batérie sú navrhnuté tak, aby zvládli 1 500 nabíjacích cyklov.
Rovnako ako v prípade automobilov so spaľovacími motormi, podliehajú testovaniu zameranému na zisťovanie spotreby aj elektrické vozidlá s tým, že v ich prípade sa meria účinný dojazd: v prípade vozidla CITROËN C-ZERO sa homologačná hodnota ustálila na 150 km. Tak ako v tradičných vozidlách ju ovplyvňuje viacero viac či menej podstatných faktorov. Najpodstatnejšími faktormi, ktoré vplývajú na elektrické vozidlá, sú vykurovanie a chladenie, napájanie ostatných elektrických spotrebičov a jazdný štýl, ktorý má, rovnako ako v automobiloch so spaľovacími motormi, najväčší podiel na celkovom dojazde vozidla.
VOZIDLO SPOJENÉ SO SVETOM CEZ SÉRIOVO MONTOVANÝ CITROËN eTouch A BLUETOOTH®
CITROËN C-ZERO bude od začiatku výroby vybavené najnovšími výdobytkami značky na úrovni komunikácie, ktoré sa združujú pod označenie CITROËN eTouch.
CITROËN eTouch je zariadenie, ktoré buď automaticky alebo na pokyn vodiča zrealizuje núdzové volanie a na základe zabudovanej SIM karty (v závislosti od krajiny bezplatne a 24 hodín denne, 7 dní v týždni) aktivizuje a navedie záchranné zložky na presné miesto, kde sa práve nachádza vozidlo, čo v prípade nehody výraze urýchli zásah. Okrem toho sa vodič dostane prostredníctvom internetu aj k dvom ďalším službám: elektronickej servisnej knižke a službe Eco Driving. Umožňujú oboznamovanie vodiča o bezpečnostných alebo mechanických poruchách či o nadchádzajúcich servisných prehliadkach.
Vďaka zariadeniu CITROËN eTouch sa na palubu vozidla C-ZERO, do bezprostredného dosahu vodiča, dostane viacero služieb značky CITROËN.
CITROËN C-ZERO bude mať zabudovanú aj funkciu Bluetooth®.