Prvá jazda s BMW X5 xDrive 45e
Nová generácia hybridnej verzie jedného z najpopulárnejších SUV modelov prináša viacero zaujímavých zmien, na ktoré sme sa počas predstavenia novinky v Mníchove bližšie pozreli.
BMW si aj pri X5 dalo záležať, pohľad na ňu evokuje to, čím chce toto auto byť – luxusným športovo-úžitkovým vozidlom. Viac ako atraktívnemu exteriéru sa však poďme venovať tomu, aké zmeny priniesla hybridná X5-ka pod kapotou.
Kombinácia overených technológií
Plug-in hybridný systém pozostáva z dvoch technicky vyspelých technológií. Prvou je 3,0-litrový radový šesťvalcový motor s výkonom 286 k, ktorý nahradil dvojlitrový štvorvalec. Druhou je najnovšia, štvrtá generácia technológie BMW
eDrive, pozostávajúca z elektromotora s výkonom 113 k a lítium-iónovej batérie s kapacitou 24 kWh. BMW sa zameralo aj na manažment energie, aby bola nová X5 45e napriek lepším výkonovým vlastnostiam efektívnejšia.
Poriadna sila
Dojazd na elektrickú energiu je zhruba 87 km, podľa prísnejšieho cyklu WLTP. Kombinovaný výkon systému sa takmer strojnásobil a dosahuje 394 k. Jeho najdôležitejšou prednosťou je však spôsob, akým dokáže pracovať. Vie totiž presne vyhodnotiť jazdnú situáciu a zvoliť najefektívnejší zdroj energie, ktorý využíva. Keď prudko zošliapnete plynový pedál, bude preferovať spaľovací motor, pri jazde s ľahšou nohou sa prikloní skôr k využitiu elektropohonu. Ten sa nám páčil pri jazde rannou mníchovskou zápchou, pre posúvanie sa v dlhej, hustej kolóne je ako stvorený.
Vyladená spolupráca
Nová X5 45e má palivovú nádrž s rovnakým objemom ako benzínová verzia (69 litrov), takže v kombinácii s elektromotorom dokáže zvýšiť dojazd naozaj zásadným spôsobom. Priemerná spotreba podľa WLTP dosahuje 1,7 l/100 km, to sa ale bavíme o prípadoch, kedy systém dokáže využívať aj energiu z batérie.
Slabším miestom výborne fungujúceho systému je práve jej nabíjanie, ktoré má kapacitu 3,7 kWh, takže nabíjanie z 0 na 100 % potrvá 6,8 hodiny. Automobilka sa však netají tým, že novú X5 45e prispôsobila na každodenné používanie a počíta s tým, že ju jej majitelia budú nabíjať doma počas noci alebo cez deň, kým sú v práci.
Dostane vás kam si poviete
Zmeny medzi využívaním spaľovacieho motora, elektromotora alebo ich kombinácie sú tak elegantné a plynulé, že ich ako vodič len veľmi ťažko zaregistrujete. K spomínaným funkciám vylepšeného manažmentu energie patrí napríklad funkcia využívajúca navigáciu. Ak vozidlo vďaka navigácii vie, že vaša cesta končí v meste, prispôsobí využívanie energie tak, aby ste po dojazde do mesta mohli jazdiť s využitím elektrického pohonu.
Má zmysel
Plug-in hybridná verzia si v prípade X5 vyžiadala iba menšie obmedzenia priestoru. Vmestíte do nej 500 litrov batožiny resp. 1 720 litrov ak sklopíte zadné sedadlá. O 150 litrov menší batožinový priestor oproti štandardnej verzii je však detail oproti tomu, čo plug-in hybrid X5 ponúka. Poriadny výkon, dlhý elektrický dojazd a skvelé fungovanie celého systému naozaj stoja za to. A to všetko v luxuse povestnom pre rad X5 a značku BMW.
Vozidlo | BMW X5 xDrive 45e |
Typ spaľovacieho motora | R6 |
Prevodovka | 8-rýchlostná automatická Steptronic |
Zdvihový objem valcov | 2 998 cm3 |
Max. výkon spaľovacieho motora | 210 kW (286 k) pri 5 000 – 6 000 min-1 |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora | 450 Nm pri 1 500 – 3 500 min-1 |
Max. výkon elektromotora | 83 kW (113 k) |
Max. krútiaci moment elektromotora | 265 Nm |
Max. výkon systému | 290 kW (394 k) |
Max. krútiaci moment systému | 600 Nm |
Max. rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,6 s |
Objem batožinového priestoru | 500 / 1 720 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 922 x 2 004 x 1 745 mm |
Rázvor | 2 975 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 510 kg |
Celková hmotnosť | 3 150 kg |