Právom najpopulárnejší model
Právom najpopulárnejší model. Model Duster patrí medzi ťahúňov predaja značky Dacia. Dodať môžeme iba jediné – Duster je hviezdou právom.
V rámci svojej poslednej modernizácie dostal tento SUV model malé vylepšenia exteriéru, napríklad svetlá s novým svetelným podpisom v tvare písmena Y alebo chrómové prvky na prednej maske. Iné sú aj svetlá vzadu. Nejde o nijaké revolučné zmeny, no tie ani neboli v pláne. Veď predsa načo meniť niečo, čo je obľúbené a dobre sa to predáva. Malé vylepšenia úplne postačili.
Modernejší interiér
Zmeny vo vnútri sú už teda o niečo nápadnejšie. Začnime veľmi dobrým posedom za volantom, vďaka ktorému sa nielen cítite pohodlne, no zároveň máte výbornú viditeľnosť z miesta vodiča, ktorú dopĺňa veľmi dobré umiestnenie spätných zrkadiel. Kožený volant je na dotyk veľmi príjemný, má nové tlačidlá ovládania, ktoré sú podstatne krajšie ako v prípade predchodcu. Prístrojová doska s analógovými budíkmi je doplnená TFT displejom, ktorý sa nachádza v strede medzi otáčkomerom a tachometrom. Poskytuje všetky základné údaje. Menej spokojný sme boli s nočným svietením. Pri prepnutí zo stretávacích svetiel na diaľkové svetlá je zmena minimálna. Halogénové svetlá majú svoje limity.
Sedadlá sú pohodlné a interiéru nechýba praktickosť, napríklad v podobe posuvnej lakťovej opierky medzi prednými sedadlami. Fyzické ovládanie klimatizácie má štýlové chrómové prvky, prebraté z modelov Renault. Tlačidlami ovládate aj niekoľko ďalších vecí, ako napríklad aktiváciu jazdného režimu Eco alebo vypínanie systému start-stop. Multimediálny systém využíva 8-palcový dotykový displej, no najmä dostal rýchlejší softvér s lepšou odozvou na dotyky. Ikonky sú veľké a teda celé ovládanie je jednoduché a intuitívne. Ani v Dusteri nechýba funkcia Apple CarPlay alebo Android Auto.
Dynamickejší, než očakávate
Motor dostal veľmi slušný jazdný výkon. Akcelerácia vás prekvapí, a to nielen pri štartoch z miesta, ale aj pri jazde po diaľnici. Najsilnejší motor ale dostanete iba spolu s najvyššou výbavou. Pričom z výborného pocitu trochu uberá radenie automatickej dvojspojkovej prevodovky EDC, ktorá občas váha s radením a pri razantnom, prudkom zošliapnutí plynového pedála ju šokujete natoľko, že doslova váha, čo zaradiť. Pri pokojnej, predvídavej jazde teda zvláda svoju prácu omnoho lepšie. Zaujímavosťou je, že ak by ste mali záujem o verziu 4×4, bude vám musieť stačiť manuálna 6-stupňová prevodovka.
Pozitívom je aj kvalitné odhlučnenie, motor ani pri vysokých otáčkach zásadne neprehlušuje dianie v kabíne. Prekážať vám bude skôr aerodynamický hluk a hluk od kolies. Napríklad veľkým plusovým bodom tohto auta je vyladenie podvozka. Ten je ale na deravé slovenské cesty ideálny. Základná cena nami testovanej verzie (1.3 TCe 110 kW 4×2 vo výbave Prestige) štartuje na sume 19 390 eur, čo je pomerne dosť, no Duster vám za tieto peniaze ponúka stále veľmi veľa. Mimochodom, aj nový Duster je možné objednať si so vstavaným pohonom na LPG už z výroby.
Právom najpopulárnejší model – Dacia Duster
Vozidlo | Dacia Duster |
Motor | TCe 150 |
Druh paliva | benzín |
Prevodovka | 6-stupňová automatická EDC |
Zdvihový objem valcov | 1 332 cm3 |
Max. výkon | 110 kW (150 k) pri 5 250 – 6 000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 250 Nm 1 700 – 3 250 min-1 |
Max. rýchlosť | 199 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,7 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 6,2 l/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 7,6 l/100 km |
Objem batožinového priestoru | 478/1 478 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 341 x 1 804 x 1 693 mm |
Rázvor | 2 673 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 338 kg |
Celková hmotnosť | 1 778 kg |
Cena základného modelu | od 13 490 eur |
Základná cena testovanej verzie (Prestige) | 19 590 eur |