Testy osobných vozidiel

Elektrická evolúcia legendárneho MINI

Elektrická evolúcia legendárneho MINI. MINI má s elektrifikáciou skúsenosti už od roku 2019, no jeho najväčší model Countryman sa predstavil v plne elektrickej verzii po prvýkrát. Toto kompaktné SUV si zachovalo ikonický dizajn a typickú hravosť za volantom, ale zároveň rozšírilo rodinu elektrických modelov MINI. Je nový elektrický Countryman stále pravým MINI, alebo sa vydal úplne novým smerom?

Značka MINI vznikla v reakcii na palivovú krízu v roku 1956, ktorá viedla k rastúcemu dopytu po úsporných a kompaktných vozidlách. Odpoveďou British Motor Corporation bol Morris Mini Minor, ktorý navrhol Alec Issigonis. Jeho inovatívne riešenia, ako priečne uložený motor a pohon predných kolies, umožnili maximálne využitie vnútorného priestoru a vytvorili základ pre moderné mestské vozidlá. Mini sa rýchlo stalo ikonou vďaka svojej výbornej ovládateľnosti a nízkej hmotnosti, pričom modely Cooper a Cooper S triumfovali na Rallye Monte-Carlo a upevnili jeho športový imidž.

V roku 1994 značku prevzalo BMW s cieľom zachovať jej charakter a zároveň ju modernizovať. V roku 2001 bolo predstavené nové MINI, ktoré si uchovalo ikonický dizajn, no prinieslo vyšší komfort a bezpečnosť. Neskôr sa ponuka rozšírila o modely Clubman, Convertible a v roku 2010 o prvé kompaktné SUV značky – MINI Countryman, ako reakciu na rastúcu popularitu SUV. Ako prvé MINI ponúklo pohon všetkých kolies ALL4.

Druhá generácia z roku 2017 bola priestrannejšia a priniesla plug-in hybridnú verziu Cooper SE ALL4. Tretia generácia, uvedená v roku 2023, priniesla výrazné zmeny v dizajne, technológiách a pohonných jednotkách. Najzásadnejšou novinkou je plne elektrická verzia MINI Countryman SE ALL4, ktorá kombinuje väčší priestor s čisto elektrickým pohonom.

V roku 2024 sa tento model stal prvým plne elektrickým kompaktným SUV značky, čím výrazne rozšíril ponuku MINI. Od pôvodného mestského auta z roku 1959 až po dnešné kompaktné SUV ukazuje evolúcia modelu Countryman, že ikonický štýl MINI dokáže ísť ruka v ruke s technologickým pokrokom a udržateľnou mobilitou.

Dospelejší a robustnejší

Nový Countryman si zachováva ikonické dizajnové prvky značky, no zároveň prešiel výraznou modernizáciou. Dizajn pôsobí dospelejšie a robustnejšie, pričom sa kládol dôraz na minimalizmus a technologické inovácie. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou narástol, čo sa prejavilo väčším priestorom v interiéri. Karoséria je čistejšia, bez zbytočných línií, s dôrazom na aerodynamiku.

Predná časť vozidla si zachováva ikonickú šesťuholníkovú masku chladiča, ktorá je v prípade elektrickej verzie takmer úplne uzavretá, čím sa znižuje aerodynamický odpor. Výrazné LED svetlomety ponúkajú tri individuálne režimy osvetlenia, ktoré umožňujú prispôsobiť svetelný podpis vozidla podľa preferencií vodiča. Matrix LED technológia selektívne vypína segmenty svetlometov, čím minimalizuje oslnenie ostatných vodičov.

Bočný profil pôsobí robustnejšie, pričom zvýraznené blatníky a plastové ochranné panely dodávajú autu SUV charakter. Charakteristickým prvkom je plávajúci C-stĺpik, ktorý opticky oddeľuje strechu od zvyšku karosérie a dodáva autu dynamickejší vzhľad. Vylepšená aerodynamika prispieva k úspornejšej jazde. Testovaný model bol vyhotovený v ikonickej farbe British Racing Green IV s čiernou strechou a vybavený 19-palcovými diskami.

Najvýraznejšou dizajnovou zmenou je prepracovaná zadná časť. Dominantným prvkom sú nové LED svetlá, ktoré ponúkajú tri rôzne svetelné podpisy a sú inšpirované britskou vlajkou Union Jack. Zadný nárazník je širší a masívnejší, čo opticky rozširuje vozidlo. Integrovaný strešný spojler prispieva k lepšej aerodynamike a znižovaniu odporu vzduchu. K dispozícii je aj elektricky ovládané veko batožinového priestoru pre väčšie pohodlie pri nakladaní.

Minimalistický, digitálny a priestrannejší

Interiér, navrhnutý podľa konceptu „Charismatic Simplicity“, prináša čisté línie, menej rušivých prvkov, kvalitné ekologické materiály a dôraz na digitálne technológie. Dominantným prvkom palubnej dosky je 9,4-palcový OLED dotykový displej. Slúži ako hlavné ovládacie centrum vozidla, pričom väčšinu funkcií možno ovládať dotykovými gestami alebo hlasovými príkazmi.

Vo vozidle sa zachovalo len minimum fyzických tlačidiel. Pod displejom sa nachádza ovládacia lišta s parkovacou brzdou, otočným ovládačom štartovania, režimami MINI Experience alebo kompaktným voličom radenia. Pod touto lištou sa nachádza priestor na bezdrôtové nabíjanie a menší odkladací priestor na drobnosti. Súčasťou stredovej konzoly sú držiaky na poháre, menší otvárací box a lakťová opierka, ktorá neponúka úložný priestor.

Testovaný model bol vybavený paketom XL, ktorý prináša vyšší komfort a technologickú výbavu. Výrazným prvkom je panoramatické strešné okno, ktoré dodáva interiéru vzdušnosť. Športové predné sedadlá John Cooper Works sú vyhrievané, elektricky nastaviteľné a poskytujú vynikajúcu bočnú oporu. Pred vodičom sa nenachádza tradičný prístrojový štít, ale len head-up displej, ktorý premieta kľúčové informácie priamo do zorného poľa. Toto riešenie umocňuje minimalistický charakter interiéru.
Prémiový audiosystém Harman/Kardon sa staral o kvalitný zvuk, zatiaľ čo atmosféru dotváralo ambientné osvetlenie nasvecujúce prístrojovú dosku spoza centrálneho displeja.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou ponúka nový model viac priestoru. Zadné sedadlá poskytujú viac miesta na nohy aj hlavu, pričom operadlá sú sklopné v pomere 40:20:40. Batožinový priestor ponúka 460 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 450 litrov. Testovaný model bol navyše vybavený ťažným zariadením s výsuvnou hlavou.

Interiér nového Countrymana ponúka vyváženú kombináciu digitálnych technológií, prémiových materiálov a praktických riešení. Je priestrannejší, komfortnejší a technologicky vyspelejší, pričom si zachováva jedinečnú atmosféru typickú pre MINI.

Zábava za volantom zostala

Srdcom Countrymana je plne elektrický pohon s výkonom 306 koní a 494 Nm, vybavený dvoma elektromotormi – jedným na prednej a druhým na zadnej náprave, čím sa dosahuje inteligentný pohon všetkých kolies ALL4. Tento systém zabezpečuje vynikajúcu trakciu a stabilitu na rôznych povrchoch. Dynamika jazdy je výrazná najmä vďaka okamžite dostupnému krútiacemu momentu, ktorý poskytuje hladkú a plynulú akceleráciu bez oneskorenia.

Batéria má kapacitu 66,5 kWh a s efektívnou rekuperáciou dokáže vozidlo podľa WLTP prejsť až 407 km v kombinovanom režime a v mestských podmienkach až 490 km. Spotreba v meste sa pohybovala okolo 19 kWh, na diaľnici tesne nad 20 kWh pri 110 km/h a 23 kWh pri 130 km/h. Priemerná spotreba bola 21 kWh/100 km. Rekuperačné brzdenie sa automaticky prispôsobuje jazdným podmienkam, pričom vodič si môže manuálne upraviť jeho intenzitu podľa preferencií.

Nabíjanie je rýchle a efektívne – na DC rýchlonabíjačke s výkonom 130 kW je možné batériu nabiť z 10 % na 80 % za približne 30 minút. Pre domácich používateľov alebo nabíjanie na verejných AC staniciach je k dispozícii palubná nabíjačka s výkonom 22 kW, ktorá umožňuje úplné nabitie batérie za necelé 3,5 hodiny.

Aj ako elektromobil si Countryman zachováva typický jazdný charakter značky MINI. Podvozok je naladený tak, aby ponúkal stabilitu pri vyšších rýchlostiach, no zároveň si zachoval typickú agilitu a hravosť. Vďaka nízkemu ťažisku, spôsobenému umiestnením batérie do podlahy, sa auto správa sebavedomo v zákrutách a poskytuje veľmi dobrú spätnú väzbu vodičovi. Testovaný model bol vybavený jazdnými režimami MINI Experience Modes, ktoré umožňujú prispôsobiť charakter vozidla podľa aktuálnych potrieb vodiča. Režim „Go-Kart“ prináša ostrejšiu odozvu pedálu a dynamickejší prejav, zatiaľ čo režim „Green“ optimalizuje spotrebu a maximalizuje dojazd.

Elektrický Countryman SE ALL4 sa tak vyznačuje nielen rýchlou a tichou akceleráciou, ale aj výborným vyvážením medzi športovou jazdou a komfortom. Jazda v meste je plynulá a svižná. Na diaľnici auto pôsobí stabilne a ticho, pričom systém pohonu všetkých kolies prispieva k istote aj na mokrom alebo klzkom povrchu.

Pokročilá bezpečnosť

OLED displej s funkciou MINI Navigation Augmented Reality premieta navigačné pokyny priamo na cestu, čím uľahčuje orientáciu vodiča v reálnom čase. Vďaka tomu sa vodič dokáže lepšie sústrediť na jazdu bez nutnosti sledovať tradičné mapy na displeji.

Driving Assistant Professional ponúka široké spektrum pokročilých asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť a komfort pri jazde. Adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred vami a v prípade potreby vozidlo úplne zastaví a následne sa automaticky rozbehne. Asistent riadenia a udržiavania v jazdnom pruhu s rozšírenými funkciami pomáha vodičovi udržať vozidlo v strede jazdného pruhu, pričom dokáže vykonať aj asistovanú zmenu pruhu a aktívne zabrániť kolízii s inými vozidlami. Asistent núdzového zastavenia sleduje pozornosť vodiča a v prípade zdravotnej indispozície dokáže vozidlo bezpečne zastaviť a aktivovať výstražné svetlá.

Systém ďalej zahŕňa asistenta pre výjazdy z diaľnice a tak pomáha vodičovi s výberom správneho výjazdu, pričom deteguje medzery v premávke a zabezpečuje optimálnu rýchlosť pre asistovanú zmenu pruhu smerom k výjazdu. Asistent parkovania Plus umožňuje automatizované parkovanie, čím výrazne uľahčuje manévrovanie v úzkych priestoroch. Vďaka senzorom a kamerám systém dokáže autonómne zaparkovať vozidlo do pozdĺžnych aj priečnych parkovacích miest, pričom vodič nemusí zasahovať do riadenia.

Moderné technológie v MINI Countryman SE ALL4 tak výrazne prispievajú k bezpečnosti a pohodliu jazdy, či už pri dlhých cestách na diaľnici, v mestskej premávke alebo pri parkovaní.

Technické údaje

Názov: MINI Countryman SE ALL4
Motor: 2x synchrónny elektromotor
Prevodovka:1-st. automatická
Max. výkon:225 kW (306 k)
Max. krútiaci moment: 494 Nm
Max. rýchlosť: 180 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,6 s
Kapacita batérie: 66,5 kWh
Spotreba WLTP: 18,1 kWh/100 km
Dojazd WLTP: 407 km
Spotreba v teste: 21 kWh/100 km
Dojazd v teste: 420 km
Pohotovostná hmotnosť: 2 075 kg
Celková hmotnosť: 2 570 kg
Rozmery d × š × v: 4 445 × 2 069 × 1 635 mm
Rázvor: 2 692 mm
Batožinový priestor: 460 l/1 450 l
Základná cena:od 38 250 EUR bez DPH
Cena testovaného vozidla: 52 301 EUR bez DPH

Prečítajte si aj

Back to top button