Testy nákladných vozidiel

Prvýkrát bezemisne s ťahačom

Prvýkrát bezemisne s ťahačom. Importér značky DAF priviezol do Česka prvý elektrický ťahač postavený na základe radu CF. My sme sa nezmierili len s krátkym zvezením a za jeho volantom sme strávili skoro šesť hodín. A nielen sólo, ale aj s návesom.

Keď sme do redakcie dostali ponuku vyskúšať si ťahač DAF CF Electric, pátrali sme po tom, aký má u nás program. A od Márie van Hout, sales manažérky DAF Trucks CZ, sme sa dozvedeli, že väčšinu zo svojho krátkeho pobytu v Česku strávi v spoločnosti Anexia v Rakovníku. A že vozidlo je potrebné doviezť do Prahy. S Máriou van Hout sme sa preto dohodli, že im ho privezieme a na našom Facebooku urobíme (nielen) pre fanúšikov značky DAF súťaž o krásny model 1:50 DAF CF.

Vozidlo preberáme vo firme Anexia, ktorá ho krátko testovala

Dali mu do tela

Spoločnosť Anexia je významným klientom značky DAF, v Rakovníku okrem iného zaisťuje pre veľkú nadnárodnú firmu prepravu tovaru z jej výrobného závodu do distribučného skladu. Ide síce o veľmi krátku, ale svojím profilom a hmotnosťou nákladu veľmi náročnú trasu. Vozí sa totiž plná povolená tonáž a cestu sprevádza prudký kopec.

V sídle spoločnosti Anexia už na nás čakal Libor Hradil, manažér nákladnej dopravy, ktorý nás zoznámil s krátkymi skúsenosťami s elektrickým modelom DAF. „Vodič bol najviac spokojný s tým, aký odpich auto má, a to aj s plne naloženou súpravou. Ďalej si pochvaľoval úžasné ticho a skvelý brzdný účinok rekuperácie. Zo štyroch úrovní z nášho prudkého kopca stačila len druhá úroveň rekuperačnej brzdy,“ vyzdvihol tri najväčšie benefity CF Electric.

Na druhej strane ale priznal, že v opačnom smere bolo 210 kW elektromotora celkom málo, takže na vrchol sa súprava šplhala sotva tridsiatkou. Na rovinu treba povedať, že toto auto nie je stavané na takú tonáž a kopce. A s úsmevom ešte dodal jeden postreh, vodič sa „sťažoval“, že z výduchov ventilácie neprúdi tak horúci vzduch ako v jeho konvenčnej verzii. Vraj naňho len „dýcha“.

Pracovisko vodiča sa na prvý pohľad nijako nelíši od klasického ťahača
Pákou sa nastavuje úroveň rekuperácie elektromotora

Človek mieni, osud mení

Po krátkej inštruktáži ovládania sme natočili video, v rámci ktorého bola vyhlásená súťaž o model. Pravidlá sú jednoduché. Víťazom modelu sa stane ten, kto sa na našom FB najviac priblíži dojazdu na konci cesty v Jažloviciach. Spokojní s videom sme si sadli za volant. Vozidlo sa kľúčom štartuje na dvakrát. Prvým otočením sa prebudia všetky systémy a v momente, keď sa na displeji objaví Start Electric Driveline, môžete otočiť kľúčom druhýkrát, čím je hnací reťazec pripravený na pohyb.

Na palubnom počítači sme našli informáciu o dojazde, svietila na ňom nula! Podľa údajov výrobcu by sa tam malo zobrazovať minimálne 220 km, čo je garantovaný dojazd s plnými batériami (ich kapacita je 350 kWh) a maximálnou hmotnosťou súpravy 37 ton. Lenže aj po najazdení pár kilometrov svietila pri položke Range nula a nám bolo jasné, že sa na tom nič nezmení (tento konkrétny automobil nemal aktivovanú telematiku a niektoré funkcie palubného počítača – pozn. redakcie). V hlave sa nám zrodil náhradný plán, rozhodli sme sa vyhlásiť súťaž týkajúcu sa zostávajúcej kapacity batérie.

Až keď svieti tento nápis, môže sa štartovať

Pozor, kĺže to!

Z Rakovníka do Žebráka, kde na nás v továrni Schwarzmüller čakal úplne nový plachtový náves s tromi tonami nákladu, sme pôvodne chceli ísť najkratšou trasou po okreskách. Lenže túto cestu cez Křivoklátsko nám Libor Hradil jednoznačne neodporučil, pretože nie je úplne vhodná pre ťahač, obzvlášť keď vonku „leje ako z krhly“. Zvolili sme preto klasiku, vybrali sme sa po D6 do Prahy a potom po D5 smer Plzeň. Z pôvodných 54 km sa stalo 88 km. Zo Žebráka do Jažlovíc je to viac ako 70 km, takže to vyzeralo na nájazd okolo 160 km. „To by sme mali zvládnuť,“ upokojoval som sa v duchu.

Na mokrom povrchu sme si dávali veľký pozor, aby sme s plynovým pedálom zaobchádzali čo najopatrnejšie. Napriek tomu sme cítili, že sa zadné kolesá občas pretočia. Ešte opatrnejší sme boli s voličom pod volantom, ktorým sa aktivuje motorová brzda, resp. úroveň rekuperácie. CF Electric ale rekuperuje už pri zložení nohy z plynu, čo sme využili. Už na prvej úrovni totiž DAF brzdí ako „ďas“. Pomaly sme si zvykali na správanie elektromotora aj na to, že je v kabíne nezvyčajné ticho. Celé auto je tiché, na čo nás upozorňovali aj ľudia vo výrobe. Je „divné“, keď okolo vás prejde nákladné auto a nič neburáca.

Konečne zapriahnuté

Do továrne firmy Schwarzmüller sme prišli za tmy, na palubnom počítači svietila spotreba 0,9 kWh/km, batéria ukazovala nabitie na 75 %, takže sme vedeli, že to zvládneme. Zapojenie návesu sa nezaobišlo bez menších komplikácií, ktoré ale vychádzali z našich nedostatočných skúseností. Po polhodine ale čap konečne pevne sedel v točnici, svetlá svietili, hadicami prúdil vzduch, brzdy brzdili, a tak sme mohli vyraziť.

Vďaka pre elektromotor charakteristickému okamžitému nástupu krútiaceho momentu boli rozjazdy mimoriadne svižné a plynulé. S návesom už na rekuperačné brzdenie nestačilo len zložiť nohu z plynu, museli sme siahnuť na volič. Úplne sme si vystačili s prvou úrovňou. Osobne by sme ale uvítali, keby bol aj brzdový pedál spojený s rekuperáciou.

Sme v cieli

Na rovinke sa priemerná spotreba pohybovala okolo 1 kWh na kilometer, stúpanie za Berounom a Lodenicou zvýšilo spotrebu na 1,3 kWh/km. Najvyššia hodnota (1,5 kWh) svietila na displeji pri posúvaní sa v trojkilometrovej kolóne pred zjazdom na Pražský okruh. Zaujímavé bolo sledovať, že pri ustálenej rýchlosti 80 km/h, čo je maximálna rýchlosť ťahača DAF CF Electric, motor potreboval len 40 a 50 % svojho výkonu.

Do centrály značky DAF sme dorazili o pol ôsmej večer, celkovo sme najazdili necelých 160 kilometrov s priemernou spotrebou 1,22 kW hodiny na kilometer a v batériách nám zostávalo 41 % kapacity. Údaj z palubného počítača potvrdila aj externá nabíjačka po pripojení CCS2 kábla. Jazda s elektrickým ťahačom sa nám skutočne páčila. Nie je to iba o tichu, ktoré v kabíne panuje. Je to aj o skvelom zrýchlení alebo jemnom manévrovaní pri cúvaní alebo pri cúvaní k rampe.

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button