Testy nákladných vozidiel

Nový Actros: Plný noviniek

Nový Mercedes-Benz Actros priniesol celú paletu inovatívnych novniek. Sadli sme si zavolant a vyskúšali ich na cestách.

Hovorí sa, že je lepšie raz zažiť ako sto krát počuť. Pri novej generácii modelu Actros to platí dvojnásobne. Čítať o všetkých novinkách, ktoré nový Actros prináša je skvelé, no keď ich zažijete v praxi, uchvátia vás. Nám sa to podarilo počas novinárskej prezentácie v Španielsku.

Multimediálny kokpit

Navonok sa nová generácia od tej predchádzajúcej radikálne neodlišuje. Ani na to nie je dôvod, Actros má stále aktuálny a moderný dizajn. Zmeny však prichádzajú keď sa posadíte za volant.

Prvou ktorú zaregistrujete je nový interiér. Pred vodičom je namiesto klasickej palubnej dosky s budíkmi displej s vysokým rozlíšením. Zobrazujú sa na ňom všetky údaje týkajúce sa jazdy. Vodič si prehľadné zobrazenia dokáže meniť podľa seba, najdôležitejšie ale je, že celý systém sa ovláda veľmi jednoducho a intuitívne. Po 10 minútach vysvetľovania jeho funkcií sme si ho sami dokázali prispôsobiť a meniť podľa našich preferencií. V štandardnej výbave má displej rozmer 10 palcov, rozšírená verzia za príplatok má väčší 12-palcový displej.

Okrem primárneho displeja má vodič po svojej pravej ruke aj sekundárny 10-palcový displej, pomocou ktorého ovláda asistenčné systémy a prvky multimediálneho systému. Môže ho ovládať dotykom, pomocou pevných tlačidiel pod ním alebo tlačidlami na volante. Aj s týmto displejom sa pracuje veľmi jednoducho a intuitívne. Pre ešte väčší komfort a pohodlie vodiča ovládače na ľavej strane volantu ovládajú ľavý (primárny) displej, ovládače vpravo slúžia na ovládanie pravého (sekundárneho) displeja.

Systém MirrorCam

Sediac za volantom nového Actros-u vás ako ďalší upúta systém MirrorCam, ktorý nahrádza konvenčné spätné zrkadlá. Namiesto nich sú na ľavom aj pravom stĺpiku pripevnené dva 15-palcové displeje, na ktorých vidíte čo sa deje za vami. Vďaka kamerám umiestneným vyššie ako bývajú spätné zrkadlá, vám MirroCam poskytuje lepšiu viditeľnosť.

Prvé kilometre sú novým pocitom, musíte si zvyknúť, že za oknom jednoducho nie je spätné zrkadlo. Po chvíli však ani nevnímate, že sa pozeráte na displej a nie do spätného zrkadla. Navyše má MirroCam mnoho ďalších výhod.

Dokážete si označiť koniec návesu, vďaka čomu je cúvanie na rampu neuveriteľne jednoduché. Vďaka vyššiemu umiestneniu kamier omnoho lepšie vidíte aj pri zalomení návesu. Rovnako MirroCam vďaka označeniu konca návesu uľahčuje predbiehanie a zvyšuje bezpečnosť eliminovaním mŕtveho uhla.

Využijete ho aj v noci, ak sa vám zdá, že sa v okolí vozidla niečo deje. Aktivovaním obrazu z MirrorCam získate prehľad bez toho, aby ste museli odhrnúť záclonky.

Active Drive Assist

Prelomovou novinkou je aj systém Active Drive Assist (ADA). Vďaka kamere a radaru dokáže sledovať čiary na vozovke, sám udržať vozidlo v jazdnom pruhu, brzdiť či pridávať rýchlosť.

Pracuje veľmi plynule a vozidlo drží v strede jazdného pruhu. Prípadné korekcie sú veľmi jemné, takže máte dojem, že sedíte v triede S a nie v nákladnom vozidle. Systém ADA sleduje čiary na ceste aj po deaktivácii, a ak by hrozilo, že vozidlo pre nečinnosť vodiča môže opustiť svoj jazdný pruh, systém zasiahne aby ho v jazdnom pruhu udržal. Z pohľadu bezpečnosti ide o zásadný prínos.

Active Brake Assist 5

Systém Active Brake Assist piatej generácie (ABA 5) posúva možnosti bezpečnosti na ďalšiu úroveň. Okrem zabraňovania kolíziám s vozidlami a prekážkami na ceste významne chráni aj najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky – chodcov a cyklistov.

Do rýchlosti 50 km/h dokáže sám núdzovo brzdiť ak do dráhy vozidla spredu alebo zboku vstúpi chodec či cyklista a rovnako dokáže zareagovať v prípade, že chodec alebo cyklista náhle zastaví. Systém vodiča najskôr na hroziace nebezpečenstvo upozorní vizuálne a zvukom, ak vodič nereaguje, vozidlo zastaví sám.

Nízka spotreba vďaka Predictive Powertrain Control

Adaptívny tempomat je dnes v cestnej nákladnej doprave samozrejmosťou, aj tu ale Mercedes-Benz ide ďalej. Predictive Powertrain Control (PPC) sa okrem signálu zo satelitu spolieha aj na digitálne mapy s presnou topografiou, polohami križovatiek, kruhových objazdov či dokonca dopravných značiek.

Systém je unikátny v tom, že dokáže veľmi efektívne pracovať okrem diaľnic aj na regionálnych cestách. Actros to demonštroval na 6 km dlhom kľukatom úseku so stúpaniami, klesaniami a ostrými zákrutami.

Po nastavení parametrov vodičom sa o všetko ostatné stará vozidlo. Ak vie, že je pred vami ostrá zákruta, proaktívne spomalí už pred ňou, aby nemusel zbytočne brzdiť a zákrutou prejde najvyššou povolenou rýchlosťou, ktorú pozná z dopravnej značky a z údajov satelitu. Po skúsenosti s týmto systémom a jeho výbornou prácou sme boli nadšení.

Budúcnosť je tu

V tesnej konkurencii sa značke Mercedes-Benz podarilo potvrdiť svoju pozíciu. Mnohé inovácie, ktoré prináša nový Actros, sú úplnou novinkou. Od digitálneho kokpitu, cez systém MirrorCam až po asistenčné systémy. Actros určuje smer akým sa bude vyvíjať pokrok v cestnej nákladnej doprave.

Prečítajte si aj

Back to top button