Testy nákladných vozidiel

Jazda s Mercedes-Benz eActros 600

Jazda s Mercedes-Benz eActros 600. V polovici prázdnin sme dostali možnosť si v okolí nemeckého Würthu krátko vyskúšať elektrický ťahač Mercedes-Benz eActros 600. Boli to síce ešte predsériové kusy, ale pohon bol prakticky finálny.

Mercedes-Benz eActros 600 mal premiéru ešte ako prototyp v Hannoveri na IAA 2022. Výrobca o tomto nákladnom vozidle od začiatku hovoril ako o prvom ťahači schopnom zvládať aj diaľkové trasy. A to vďaka do tej doby nevídanej kapacite inštalovaných batérií. eActros 600 má totiž tri sady, každú s 207 kWh, celkom tak disponuje 621 kWh, zaisťujúcimi aj klasickej 40-tonovej súprave dojazd až 500 km. Toľko sme po nemeckých diaľniciach a cestách v rámci eActros 600 Driving Experience síce nešli, ale dva trucky to na 15 000 km najazdených v rámci eActros 600 European Tour potvrdili (pozri vložený článok).

Jazda s Mercedes-Benz eActros 600

Takmer finálna

Pred zákazníckym centrom vo Wörthe na nás čakali tri 40-tonové súpravy, zložené z ťahača eActros 600 a naloženého klasického plachtového návesu Kögel. Nová kabína ProCabin je sama o sebe veľmi futuristická, nieto ešte v špeciálnom takmer maskovacom nátere. Ten spolu so špeciálnymi kamerami na dverách (slúžili na kalibráciu asistenčných systémov) naznačoval, že ide o testovacie predsériové prototypy. Avšak ako nás ale ľudia z Daimler Truck niekoľkokrát upozorňovali, pohon už je sériový. A ten sme si mali vyskúšať na testovacej trase dlhej asi 100 km, zloženej z diaľnic, ciest I. aj II. triedy i prejazdov priemyselnými a logistickými areálmi.

Nové prístroje

eActros už dostal modernizovanú generáciu infotainment systému, pracujúceho na novej hardvérovej architektúre. Hlavné palubné prístroje majú upravenú (a prehľadnejšiu) grafiku, čo platí aj pre druhý centrálny displej. Ľudí z Mercedesu tiež musíme pochváliť, že na lištu pod displej dali klasické hardvérové tlačidlá hlavných funkcií. Táto zdanlivá maličkosť zvyšuje nielen užívateľský komfort, ale hlavne bezpečnosť. Vodič totiž za jazdy ľahšie „naslepo“ trafí skutočné ako virtuálne tlačidlá.

Infotainment dostal klasické tlačidlá pre najpoužívanejšie funkcie

Jazda s Mercedes-Benz eActros 600

Plynulý záťah kedykoľvek

Namiesto „vrčania“ naftového motora je po naštartovaní počuť len mierne bzučanie elektrického kompresora. Skôr než celkové ticho, treba vyzdvihnúť plynulý záťah hnacieho reťazca, daný plochou momentovou charakteristikou elektromotorov. Ten len krátko prerušuje radenie štvorstupňovej automatickej prevodovky – dvojka sa radí okolo 20 km/h, trojka v 35 km/h a štvorka v cca 65 km/h.

Prevodovka je súčasťou unikátnej hnacej nápravy, v ktorej sú umiestnené aj dva elektromotory, disponujúce stálym výkonom 400 kW (544 k). V prípade potreby, pri kickdowne, ale dokážu krátkodobo vyvinúť až 600 kW, teda až 816 koní! Dojem z dynamiky závisel aj na zvolenom jazdnom režime. Range, zameraný na čo najdlhší dojazd, znamená obmedzenie na 70 % výkonu motora a najvyššiu rýchlosť 82 km/h, Economy 85 % a 85 km/ha Power 100 % a 90 km/h. A rozdiel v dynamike je skutočne značný.

Hlavné prístroje majú upravenú grafiku

Jazda s Mercedes-Benz eActros 600

PPC pre elektrický pohon

Na trase sme vyskúšali aj funkčnosť prediktívneho tempomatu, ktorý je vyslovene prispôsobený elektrickému pohonu. Predictive Powertrain Control (PPC) automaticky zohľadňuje topografiu, usporiadanie ciest a dopravné značenie pre čo najefektívnejší štýl jazdy. Novo tiež využíva informácie o trase z navigačného systému, aby bolo možné lepšie rozpoznať nadchádzajúce udalosti na trase. Vodič sa tak môže vyhnúť zbytočnému brzdeniu, zrýchľovaniu a radeniu a čo najefektívnejšie využívať energiu akumulátora.

Hornú toleranciu rýchlosti je možné nastaviť na 2 až 10 km/h, dolnú na –1 až –10 km/h pre fázy
plachtenia. Okrem toho je možné určiť, o koľko sa má znížiť rýchlosť pri nájazde do zákruty, a je tiež možné vykonať nastavenie pre dochádzanie do zastavenia pri udalostiach na trase, ako sú značky Stop a Daj prednosť v jazde alebo kruhové objazdy. To platí aj pre tzv. zjazdovú špičku hybnosti, aby sa rýchlosť z úseku smerom z kopca preniesla do nového stúpania. Vodiči sa snažia čo najviac uľahčiť riadenie vozidla s ohľadom na čo najvyššiu efektivitu. Ešte viac tak platí, že eActros 600 potrebuje vodiča, ktorý sa naučí čo najviac využívať aj päťstupňovú rekuperáciu.

V zákazníckom centre vo Würthe vznikla špeciálna expozícia venovaná eActrosu 600

Európou krížom krážom

Aby Mercedes-Benz Trucks dokázal, že je jeho eActros 600 pripravený na nasadenie v bežnej diaľkovej prevádzke, počas 45 dní prešli dve 40-tonové súpravy v rámci eActros 600 European Tour celú Európu. Turné oficiálne odštartovalo z Frankfurtu nad Mohanom 11. júna. Po ceste na sever cez Nemecko, Dánsko a Švédsko dosiahli kamióny práve včas na slnovrat hlavného cieľa prvej etapy: Severného mysu v Nórsku, Nordkappu, najsevernejšieho bodu Európy, kam sa dá dostať po ceste.

Od konca júna sa ďalšia trasa konvoja stočila na juh cez Fínsko, Estónsko, Lotyšsko, Litvu, Poľsko, Českú republiku, Rakúsko, Slovensko, Maďarsko, Chorvátsko, Slovinsko, Taliansko, Francúzsko a Španielsko. Po zastávke v španielskej Tarife, najjužnejšom mieste kontinentálnej Európy, ktoré znamenalo ďalší veľký vrchol cesty, sa trasa uberala opäť severným smerom – späť do Nemecka cez Portugalsko, Francúzsko, Belgicko, Holandsko a Luxembursko. Celkom súpravy navštívili 22 krajín a prešli 15 269 a 15 939 kilometrov.

Zdroj
foto: autor a Mercedes-Benz Trucks
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button