Testy autobusov

Setra Multiclass 500 LE – malý, iný, ale šikovný autobus

Setra Multiclass 500 LE – malý, iný, ale šikovný autobus. Nová generácia medzimestského autobusu Setra Multiclass radu 500 LE sa vôbec po prvýkrát dočkala 10,5m variantu 510 LE. Tú sme dôkladne vyskúšali na trasách prímestských liniek v okolí Prahy a Kladna.

Stretnutie s týmto oranžovým autobusom sa odohralo pomerne krátko po tom, čo sme sa s ním zviezli pri prezentácii nových bezpečnostných systémov v Madride. Premiéru mal nový rad 500 vlani.

Prečítajte si aj

Chce to čas

Keď sme novú generáciu videli prvýkrát, pozerali sme s otvorými ústami, čo to tak konzervatívna firma ako Daimler Buses vytvorila. Lenže s odstupom času zisťujeme, že sa nám tá odvaha vlastne ráta. Ale chápeme aj reakcie ľudí na sociálnych sieťach, ktorí nemali šancu autobus vidieť naživo, že celok pôsobí prinajmenšom neobvykle. Najmä pri tejto krátkej variante vyniká to, čo mu fanúšikovia vytýkajú najviac – že Daimler našiel v sklade dva úplne iné autobusy a spojil ich dohromady. Najväčší „poprask“ na sieťach vyvoláva hlavne stĺpik medzi oboma polovicami, takže je len otázkou času, než si šikovné české ručičky poradia a nalepia naň fóliu.

Najkratšia verzia má rázvor 4500 mm a polomer otáčania 17,3 m

Setra Multiclass 500 LE – malý, iný, ale šikovný autobus

Zaplnená medzera

Prevedenie 510 LE s dĺžkou 10,5 m je v modelovom rade MultiClass novinkou, doplňujúcou existujúce portfólio 515, 516 a 518. Rovnako ako pre obdobie mimo dopravnej špičky, víkendovej prevádzky a trasy s malým počtom cestujúcich. Tých môže byť od 18 do 99. Predné nástupné dvere sú široké 900 mm, zadné 1150 mm, nástupná výška vpredu je 307 mm, vzadu 328 mm, podlaha v stredovej uličke je 336 mm vysoko a podesta 297 mm.

Autobus bol osadený sedadlami Transit s čierno-oranžovou textúrou čalúnenie, všetky majú bezpečnostné pásy. Zaujímavosťou bola dvojica sklopných sedadiel pri zadných dverách. V prednej časti má autobus batožinové koše v mriežkovom prevedení a odkladacie priestory na predných podbehoch. Nechýba ani sklopná rampa pre hendikepovaných. O tepelnú pohodu sa starajú dvojité izolačné sklá a výkonná strešná klimatizácia EvoCool Basic s výkonom 32 kW.

Multiclass dostala komplet LED osvetlenie

Setra Multiclass 500 LE – malý, iný, ale šikovný autobus

Triezvo strohý

Zatiaľ čo exteriér je veľmi hravý, pracovisko vodiča naopak úplne strohá, ale maximálne funkčná a vyhovujúca klasika s veľkými a prehľadnými prístrojmi a vhodne rozmiestnenými ovládačmi. Chválime skvelý výhľad z miesta vodiča, rýchlo sme si zvykli aj na príplatkový 360° kamerový systém. Ten sa hodí nielen pri manévrovaní v úzkych priestoroch, ale aj pri predbiehaní, kedy sa aktivujú kamery na tej strane, kde vodič zapne smerové svetlá. V kokpite je dosť priestoru aj odkladacích miest na veci.

Triezvy, ale funkčný Basic Cockpit

„Hadimrška“

Pohon zaisťuje šesťvalec OM 936 s 220 kW (299 k), spojený so spoľahlivým a na prímestské cesty ideálnym planétovým automatom ZF EcoLife 2. Vozidlo má síce hybridný a rekuperačný modul s inteligentným riadením spotreby energie, jeho prínos však vodič vôbec nepocíti, pretože na rozdiel od konkurenčných systémov sa motor vôbec nevypína.

Setra 510 LE si nás ale získala skvelou manévrovateľnosťou a obratnosťou (polomer otáčania 17,3 m), komfortným podvozkom, ktorý sa ani na veľmi zlých cestách III. triedy v okolí Kladna a Prahy nenechal donútiť k žiadnym veľkým vychýleniam, alebo vynikajúcimi LED svetlami (bez príplatku). Našťastie sme neotestovali žiadny zo štandardných asistenčných a bezpečnostných systémov, ktorými je Multiclass prešpikovaná. A tak jediné, s čím sme trochu bojovali, a to do slova a do písmena, je pomerne ťažké riadenie. Myslím, že vodič by si zaslúžil väčšiu pomoc hydraulického riadenia.

Maximálna kapacita cestujúcich je 99

Setra Multiclass 500 LE – malý, iný, ale šikovný autobus

Technické údaje

Názov:Setra Multiclass 510 LE
Motor:R6/vznetový preplňovaný (OM 936)
Zdvihový objem: 7700 cm3
Maximálny výkon: 220 kW (299 k)/2200 min-1
Maximálny krútiaci moment: 1200 Nm/1200 min-1
Prevodovka: A6 (ZF EcoLife 2)
Maximálna hmotnosť:19 500 kg
Rozmery d × š × v:10 510 × 2550 × 3315 mm
Rázvor: 4500 mm
Objem batožinových košov: 0,5 m3
Objem palivovej nádrže: 300 l
Objem nádrže na AdBlue: 53 l

Editor
Peter Magerčiak
Back to top button