Testy autobusov

Modernizovaný Crossway stále favoritom

Modernizovaný Crossway stále favoritom. V roku 2021 prešiel medzimestský autobus Iveco Crossway modernizáciou a v rámci segmentu sa i naďalej drží na poprednom mieste. Predchodcu sme už otestovali, a tak sme boli zvedaví, čo priniesli inovácie.

Crossway je súčasťou výrobného programu Iveca už mnoho rokov. V roku 2021 si pripísal 50 000 vyrobených kusov. A aj rok 2022 bol pre modelový rad Crossway rekordný, vo Vysokom Mýte totiž vyrobili 4 767 kusov tohto autobusu. Model Crossway je k dispozícii so štandardnou výškou podlahy aj ako čiastočne nízkopodlažný Low Entry.

V ponuke sú celkovo štyri verzie: Pop (školský autobus), Line (medzimestská preprava na krátke a stredné vzdialenosti), High Value (nadstavba Line s individuálnymi výduchmi klimatizácie a individuálnym osvetlením) a nami testované Pro, ktoré ponúka vyšší komfort pre medzimestské linky na dlhšie vzdialenosti a príležitostne môže plniť úlohu zájazdového autobusu.

K modernizácii radu Crossway Iveco pristúpilo v rámci prechodu na emisnú normu Euro 6 Step E. Vonkajší dizajn preto neprešiel zmenami, tie sa udiali na vystužení rámu v oblasti vodiča, aby autobus plnil prísnejší predpis EHK R29, upravujúci bezpečnosť vodiča. Veľmi vkusné je farebné zladenie interiéru testovanej verzie Pro. Tá ponúka maximálnu kapacitu až 55 miest, testovaný autobus mal 49 sklopných sedadiel Spacio Line.

Vzdialenosť medzi nimi bola vďaka tomu dostatočná aj pre kolená cestujúcich väčšieho vzrastu. Sedadlá majú koženkové čalúnenie v dvojfarebnej kombinácii, a to svetlobéžovej a tmavosivej, ktorá pôsobí veľmi atraktívne. Sedačky sú vybavené sklopnými stolíkmi a podnožkami. Pre drobnú batožinu Crossway ponúka stropné koše s objemom 2,8 m3, väčšiu batožinu možno uložiť do batožinového priestoru pod podlahou s objemom 5,7 m3.

Nová je prístrojová doska aj volant

Modernejší a praktickejší

Najviditeľnejšiu inováciu predstavuje úplne nové pracovisko vodiča. Ako prvé si všimnete nový multifunkčný volant z ťahača Iveco S-WAY, ktorý má skvele tučný veniec. Zaslúžil by si väčší rozsah nastavenia v krajnej pozícii pri vystupovaní. Úplne nový je prístrojový štít s veľkým grafickým 7″ displejom uprostred. Ten je rozdelený na tri polia, uprostred sa zobrazuje rýchlosť, v pravom poli zaradený prevodový stupeň a v ľavom má svoje miesto palubný počítač. Hneď vedľa neho je tzv. ekonometer, čo je farebná stupnica ukazujúca priemernú spotrebu.

V rámci modernizácie dostal Crossway aj novú automatickú prevodovku ZF Ecolife 2, druhou možnosťou je Voith DIWA NXT. Avšak testovaný autobus nemal ani jednu z nich, k dispozícii bol klasický manuál. V prípade verzie Crossway Pro by sme však viac ocenili automat. Radenie šesťstupňovej prevodovky išlo veľmi stuha, a navyše vydávalo pazvuky, najmä keď bolo vozidlo „studené“. Situáciu mierne vylepšovali medziplyny pri radení nahor aj nadol. Autobus mal najazdených iba 2 000 kilometrov, zrejme preto bola prevodovka tuhšia.

Tradičná kritika smeruje k ľavému zrkadlu, ktoré sa počas jazdy vo vyšších rýchlostiach klepe a vydáva nepríjemný zvuk. Nezmenil sa asi ani dodávateľ stieračov, ktoré sa tiež dosť trasú. Trochu nám chýba predchádzajúci systém vykurovania miesta vodiča, ktorý mal radiátor pod sedačkou a horúci vzduch prúdil rovnomerne. Teraz je výduch umiestnený iba vľavo od vodiča, takže zatiaľ čo sa ľavá časť tela vyhrieva, pravá je chladnejšia. Cestujúci si však účinné vykurovanie skutočne pochvaľovali. Rovnako ako príjemnú atmosféru, ktorú vyvolávalo nočné LED osvetlenie.

Farebný displej má veľkosť 7″ a dobré rozlíšenie

Spotreba nesklamala

Crossway Pro sme otestovali na ceste z Prahy do Náchoda s približne 40 ľuďmi na palube. Riadil sa veľmi príjemne. Aj v 100 km/h zostáva veľmi stabilný, miera hluku od podvozka je logicky o niečo vyššia ako v klasickom zájazdovom autobuse s vyššou podlahou. Crossway poháňa 9-litrový šesťvalec Cursor, ktorý potrebuje viac otáčok než objemnejšie motory.

V 100 km/h na šestke točí 1 400 otáčok. Zelené diódy nahrádzajúce klasické zelené pole otáčkomera pokojne niekedy svietia až do 1 600 otáčok. Autobus poháňala výkonnejšia verzia motora s 294 kW (400 k) a 1 700 Nm, ktorý zaisťuje solídnu dynamiku a rozumnú spotrebu. Tá sa pohybovala medzi 22 a 24 l/100 km, výsledná hodnota sa po 600 kilometroch ustálila na 22,9 l pri priemernej rýchlosti 66 km/h.

Modernizovaný Crossway stále favoritom

NázovIveco Crossway Pro 12 m
MotorR6/vznetový preplňovaný (Cursor 9)
Zdvihový objem valcov8 700 cm3
Maximálny výkon 294 kW (400 k)/2 200 min-1
Maximálny krútiaci moment1 700 Nm/1 200 min-1
Prevodovka M6 ZF 6S 1911BO Ecoshift
Počet miest na sedenie49 + 1
Maximálna hmotnosť 19 000 kg
Rozmery (d × š × v) 12 097 × 2 550 × 3 460 mm
Rázvor6 200 mm
Objem batožinového priestoru5,7 m3
Objem batožinových košov2,8 m3
Objem palivovej nádrže 430 l (310 + 120 l)
Objem nádrže na AdBlue80 l
Maximálna rýchlosť100 km/h

Zdroj
transport.sk
Editor
Text a foto: MŠ

Prečítajte si aj

Back to top button