Testy autobusov

Modernizácia zájazdového autobusu Mercedes-Benz Tourismo

Modernizácia zájazdového autobusu Mercedes-Benz Tourismo. Zájazdový autobus Mercedes-Benz Tourismo RHD prešiel modernizáciou, ktorá bola oficiálne predstavená minulý rok na Busworlde a krátko potom aj na Czechbuse. Mohli sme tam vidieť rovnaký 13m exemplár, ktorý sme krátko vyskúšali. A zažili sme jedno naozaj nečakané prekvapenie.

Modernizácia Tourisma prebehla až prekvapivo nenápadne. Na Busworlde aj na Czechbuse bol ten istý autobus tak trochu odstrčený. Zatiaľ čo v Bruseli bol aspoň v hale, aj keď „v tieni“ elektrického a vodíkového eCitara, v Prahe zase stál osamotený na vonkajšej ploche. Dokonca ani počas tlačovej konferencie na Busworlde sa o modernizácii prakticky nehovorilo. To, že prebehla, sme tak spoznali podľa digitálnych kamier namiesto zrkadiel.

Konečne LED

Práve systém MirrorCam bol jedným z hlavných highlightov modernizácie, ktorá prišla v súvislosti s novou normou o kyberbezpečnosti a povinným zavedením niektorých bezpečnostných systémov od roka 2024. V tomto ohľade je však Mercedes-Benz popredu pred všetkými normami a do Tourisma už montuje druhú či tretiu generáciu týchto systémov. Bohužiaľ do Prahy sivý 13m coach prišiel s klasickými zrkadlami. Kamery nestratil, jednoducho ich odmontovali…

Našťastie ostatné prvky modernizácie sme si vyskúšali. V prvom rade novú svetelnú techniku, ktorá kompletne využíva LED. Nielenže hlavné aj koncové svetlá vyzerajú efektne, ale tie predné predovšetkým parádne svietia. Vozovku osvetľujú naozaj úžasne, a to ako v stretávacom, tak aj v diaľkovom režime.

Už aj Tourismo ťaží z výhod LED osvetlenia

Modernizácia zájazdového autobusu Mercedes-Benz Tourismo

Nový infotainment

Vnútri sa toho na prvý pohľad veľa nezmenilo. Teda až na jeden podstatný detail, ktorý ale tak úplne s faceliftom nesúvisí a ku ktorému sa ešte vrátime. Naopak do zoznamu inovácií patrí nový infotainment od firmy Bosch. Má lepšiu grafiku a je aj rýchlejší, ale o veciach ako Apple CarPlay či Android Auto môžeme len snívať. Aspoň že pribudli USB sloty a z 19 na 21“ sa zväčšila uhlopriečka oboch monitorov. Do zoznamu technických noviniek patrí aj nová, ľahšia predná náprava alebo možnosť diaľkového otvárania viek batožinového priestoru. Skvelou záležitosťou je 360-stupňový kamerový systém s veľkým displejom, ktorý zaisťuje perfektný prehľad o okolí autobusu a ktorý oceníte nielen pri manévrovaní, ale aj pri predbiehaní napríklad na diaľnici.

Veľký displej kamerového systému (vľavo) pomáha pri manévrovaní

Plynule a so šiestimi

Ale späť za volant. Miesto klasickej schránky na drobnosti vpravo od volantu totiž bol rad tlačidiel prezrádzajúci, že s 10,7-litrovým šesťvalcom OM 470 vo verzii 315 kW (428 k)/2100 Nm spolupracuje miesto osemstupňovej automatizovanej prevodovky Mercedes-Benz PowerShift klasický planetový meničový šesťstupňový automat ZF EcoLife 2, upravený pre diaľkové autobusy. Táto neobvyklá kombinácia nám priniesla za volantom Mercedesu doteraz nevídané zážitky.

Ten hlavný sa volá plynulosť zrýchlenia bez akéhokoľvek prerušenia toku výkonu, iba niekedy s ľahučkým šklbnutím. Kto išiel niekedy Tourismom či Setrou vie, že PowerShift nie je práve z najrýchlejších. Ten rozdiel oproti ZF súvisí s úplne odlišnými konštrukciami a je naozaj markantný – my sme sa ho nemohli nabažiť. Prevodový rozsah šiestich rýchlostí je úplne dostačujúci, pretože v 100 km/h motor točí okolo 1050 min-1.

Automat ZF EcoLife v diaľkovom Mercedese len tak neuvidíte

Nevie PPC

Planetová prevodovka má však aj svoje ale. Po prvé, zatiaľ nevie spolupracovať s prediktívnym tempomatom a zoradiť podľa GPS. Po druhé, vodič nemá nijako možnosť ručne ovplyvňovať radenie, môže iba blokovať jednotlivé rýchlosti. Radi by sme totiž EcoLife niekedy „popostrčili“, pretože v rýchlostiach okolo 70 km/h pomerne často nechával zaradenú štvorku, ktorá motor držala v 1500 min-1.

Je to však pre všetkých nová skúsenosť, myslené pre ZF aj Tourismo, takže sa dá očakávať, že sa všetko bude postupne zlaďovať. To však bola len taká drobnosť na inak skvelom asi 300 km teste s orientačnou priemernou spotrebou 23,2 l/100 km. Za volantom modernizovaného Tourisma som strávil asi 500 km a hneď by sme s ním vyrazili niekam oveľa ďalej

Celková kapacita 48 sedadiel bola využitá z dvoch tretín

Modernizácia zájazdového autobusu Mercedes-Benz Tourismo

Názov:Mercedes-Benz Tourismo 16 RHD/2
Motor: R6/vznetový preplňovaný (OM 470)
Zdvihový objem: 10 677 cm3
Maximálny výkon: 315 kW (428 k)
Max. krútiaci moment: 2100 Nm/1100 min-1
Prevodovka: A6 (ZF EcoLife 2)
Počet miest na sedenie: 48+2
Maximálna hmotnosť:19 000 kg
Rozmery d × š × v: 13 115 × 2550 × 3680 mm
Rázvor: 6910 mm
Objem batožin. priestoru:12,1 m3
Objem batožin. košov: 1,6 m3
Objem palivovej nádrže:480 l
Objem nádrže na AdBlue:40 l
Maximálna rýchlosť:100 km/h

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Michal Štengl, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button