ZSSK nasadila ďalší vlak Panter
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypravila do prevádzky nový vlak typu Panter. Ide o štvorčlánkovú elektrickú jednotku s kapacitou 343 miest, moderným vybavením a nízkopodlažným nástupom. Je prvou z pätice vozidiel dodaných v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti SR. Vlaky budú nasadzované na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji.
Nový Panter je zároveň 35. jednotkou tohto typu v portfóliu ZSSK. Do konca roka 2025 ich bude premávať 39, pričom v roku 2026 sa plánuje dodávka ďalších šesť súprav, čo zvýši celkový počet na 45 kusov – všetky v majetku štátneho dopravcu. Ide o najväčší a najmodernejší typový rad elektrických regionálnych vlakov v histórii osobnej železničnej dopravy na Slovensku.
Viac ako technológia: cesta k spoľahlivej regionálnej doprave
„Chceme, aby bol vlak prvou voľbou ľudí – nielen preto, že je ekologický, ale najmä preto, že je pohodlný, spoľahlivý a dostupný. Dnešný deň je dôkazom, že investície do železničnej dopravy nie sú len investíciou do „železa“ – vlakov a koľají, ale najmä do ľudí a regiónov,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.

ZSSK pri modernizácii cielene posilňuje spoje v regiónoch, kde železnica predstavuje chrbtovú kosť verejnej dopravy. Nové vlaky budú slúžiť na linkách Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa. Do budúcna sa počíta aj s ich rozšírením na východné Slovensko – po dodatočnej montáži zabezpečovacieho systému ETCS
Eurofondy, ktoré menia každodennosť
„Vďaka eurofondom môžeme prinášať konkrétne zlepšenia, ktoré majú priamy vplyv na každodenný život ľudí. Nové elektrické jednotky sú jedným z viditeľných výsledkov Plánu obnovy a odolnosti – prepájajú regióny kvalitnejšou dopravou, zvyšujú komfort a podporujú udržateľnú mobilitu. Je to dôkaz, že európske financie dokážu meniť Slovensko k lepšiemu,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.
Dodávky vlakov Panter financované z eurofondov prebiehajú od roku 2020. Prvých 25 elektrických jednotiek Panter bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022 v rámci projektu financovaného z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Ďalších 9 kusov pribudlo v roku 2023. Aktuálna dodávka 5 jednotiek je súčasťou prvej opcie, druhá opcia na 6 vlakov je naplánovaná na rok 2026.
Slovenská výroba, domáca zamestnanosť
Nové jednotky vznikajú v spolupráci Škoda Group a slovenského podniku ŽOS Trnava. Finálna montáž aj oživovanie prebieha na Slovensku, čo podporuje aj domáci strojársky priemysel.
„Pantery sú najpokročilejšie regionálne elektrické jednotky, ktoré ponúkame. Cestujúci v Česku si ich rýchlo obľúbili a veríme, že rovnaký efekt majú aj na Slovensku. Spolupráca so ZSSK a ŽOS Trnava je ukážkou efektívnej a zodpovednej výroby na Slovensku,“ povedal Tomáš Ignačák, prezident pre región Slovensko/Česko a Stredovýchodná Európa a podpredseda predstavenstva Škoda Group.
„Pre našich zamestnancov je každý vlak dôkazom zmyslu ich práce. Sme hrdí, že nové jednotky opúšťajú linky práve z Trnavy a jazdia priamo na slovenských tratiach,“ doplnil Miloš Kyselica, generálny riaditeľ ŽOS Trnava.
Modernizácia pre ľudí a stabilitu
ZSSK investuje do obnovy vozidlového parku, digitálnych služieb, zjednodušeného cestovania aj do svojich zamestnancov. Vďaka moderným vlakom sa znižuje potreba údržby, zjednodušuje sa obeh vozidiel a zlepšujú sa podmienky pre vlakvedúcich aj rušňovodičov.
„Našim cieľom je, aby každý nový vlak zlepšoval službu – nie ako PR udalosť, ale ako reálna zmena v každodennej práci našich kolegýň a kolegov. A najmä v každodennom živote cestujúceho,“ uzavrel Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Nové jednotky Panter spĺňajú európske normy a predstavujú moderné riešenie pre regionálnu dopravu. Sú nízkopodlažné, klimatizované, vybavené multifunkčným priestorom pre osoby s obmedzenou mobilitou, kočíky aj bicykle, disponujú Wi-Fi pripojením, zásuvkami, kamerovým a informačným systémom, automatickým počítaním cestujúcich, WC bunkami s uzavretými odpadovými systémami. Interiér dopĺňa štýlové LED osvetlenie a veľkopriestorová koncepcia pre pohodlie cestujúcich. Na slovenských tratiach premávajú dve verzie týchto jednotiek – trojčlánkové s dĺžkou 80 metrov (kapacita 247 miest na sedenie) a štvorčlánkové s dĺžkou 106 metrov (kapacita 343 miest na sedenie). Nákup piatich štvorčlánkových súprav je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 42,3 mil. eur.
Súpravy sú jedny z najúspešnejších produktov ŠKODA TRANSPORTATION (v skupine so ŽOS Trnava), pričom rovnaký typ vlakov sa využíva aj v Českej republike a čoskoro budú jazdiť aj Lotyšsku či Estónsku.
OPCIA č. 1 5 ks elektrických jednotiek (k projektu 9 ks elektrických jednotiek)
- financovaný zo zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti SR, komponent 3 Udržateľná doprava
- nasadenie na trate TTSK (Trnava – Galanta a Trnava – Kúty) a BBSK (Banská Bystrica – Zvolen, resp. Banská Bystrica – Zvolen – Nová Baňa).
ZSSK oslavuje tento rok 20 rokov svojej existencie ako národný osobný dopravca. Počas dvoch desaťročí prešla výraznou premenou – od prevádzky zastaraných vozidiel k modernej dopravnej spoločnosti, ktorá dnes investuje do nových vlakov, digitálnych služieb aj rozvoja zamestnancov. Nasadenie ďalšej modernej elektrickej jednotky Panter je symbolom tejto premeny – a zároveň záväzkom, že aj v nasledujúcich rokoch bude ZSSK držať Slovensko v pohybe.