Železničná doprava

Starostovia horných Kysúc sú sklamaní z diskusie o železničných tratiach

Starostovia a primátori mikroregiónu horné Kysuce sú sklamaní, že ich doteraz nikto seriózne neoboznámil so stavom a aktuálnym zámerom na regionálnych železničných tratiach Čadca – Makov a Čadca – Skalité.

Skonštatovali to v komuniké zo zasadnutia mikroregiónu horné Kysuce. Zahmlievanie pripravovaných jednostranných zámerov vychádzajúcich „od zeleného stola“ hodnotia ako nezodpovednú hru s osudmi ľudí v regiónoch, už aj tak postihnutých vysokou mierou nezamestnanosti. „A mnohými inými rozhodnutiami, ktoré prehlbujú rozdiely v kvalite životnej úrovne a otvárajú nožnice regionálnej disparity. Mikroregión vyzýva všetky kompetentné inštitúcie, aby pri ozdravných plánoch mysleli najmä na verejný záujem a charakter dopravnej obslužnosti, kde absentujú komplexné riešenia napríklad formou integrovaných dopravných systémov a ich jednoznačná koordinácia,“ uviedli v komuniké.
      
Prehodnotiť redukciu železničnej dopravy požiadali vládu SR aj poslanci zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK). Ich návrh podporuje aj predseda ŽSK Juraj Blanár. „Spoje sú rušené bez akejkoľvek analýzy, ktorá by zmenila dopravné prúdy. To znamená, kto sa bude starať o cestujúcich, ktorí nebudú prepravovaní po zrušení železnice. Pravdepodobne vláda predpokladá, že to bude samosprávny kraj, a to zásadne odmietame. Pretože to bude mať dopad nielen na rozpočet ŽSK, ale zároveň aj na zvýšenie hustoty dopravy a zníženie dostupnosti v prípade mimoriadnych situácií. Neviem si predstaviť, ako sa ľudia budú presúvať za nevyhnutnou zdravotnou starostlivosťou v prípade veľkej havárie. Pretože tam nie je možnosť obchádzky,“ povedal Blanár.
      
Starostka Skalitého Andrea Šimurdová považuje za najvážnejšiu chybu, že so samosprávou a územnou samosprávou nikto nediskutoval. „V podstate sme sa to dozvedeli z médií. Zháňame informácie, vyvolávame rokovania, navrhujeme stretnutia, dávame stanoviská. Ale ako by nás nikto nechcel počúvať. To je druhá tragédia, ktorá Kysuce postihuje. Najprv diaľnice, teraz vlaková doprava. Je to pre mňa naozaj nepochopiteľné, že sa rozhoduje od zeleného stola. Keď sa rušili regionálne trate v roku 2003, nevznikla žiadna úspora, ale deficit narástol o 300 miliónov slovenských korún,“ dodala Šimurdová.
      
Podľa starostu Makova Mariána Masnicu sa napriek rôznym návrhom doteraz nikto neodhodlal zrušiť prepravu na trati Čadca – Makov. „Malo by to nedozerné následky. Na trati Čadca – Makov bolo v roku 2010 prepravených viac ako 459.000 ľudí, na trati Turzovka – Makov vyše 138.000 ľudí. Teraz je tu zámer zrušiť železnicu a týchto cestujúcich prehodiť na zodpovednosť ŽSK. Ak by došlo k zrušeniu železnice, už ju nikto nikdy neobnoví. Bola postavená za cisára, prežila dve svetové vojny, normalizáciu a všetky procesy. A teraz to ideme rušiť, pričom nikto neberie do úvahy, že regionálnu dopravu treba začať riadiť a koordinovať,“ uzatvoril Masnica.
 

Prečítajte si aj

Back to top button