Advertisement
Železničná doprava

Komplexná modernizácia vozidiel ZSSK v pohybe

Komplexná modernizácia vozidiel ZSSK v pohybe. V hre je viac než miliarda eur, ale aj budúcnosť železničnej dopravy na Slovensku.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje komplexnú modernizáciu svojho vozidlového parku. Opatrenia reagujú na dlhodobo neudržateľný technický stav časti vozidiel. V prevádzke sú stále desiatky súprav, ktoré nemajú klimatizáciu, Wi-Fi ani moderné informačné systémy. Hodnota pripravenej investície presahuje jednu miliardu eur. ZSSK počíta s výrazným omladením priemerného veku vlakov a zavedením technológií, ktoré zodpovedajú požiadavkám súčasnej železničnej dopravy.

„Náš cieľ je pragmatický. Zvyšovanie kvality a atraktívnosti železničnej dopravy. Vďaka pripravovanej modernizácii môžeme postupne obmieňať zastarané vozidlá za pohodlnejšie, ekologickejšie a ekonomicky efektívnejšie typy. Hoci prvé kroky sa realizujú už v tomto a budúcom roku, výraznejšie prínosy cestujúci pocítia približne o dva až tri roky. Dôležité je začať, aby sme v budúcnosti zabezpečili čo najvyššiu kvalitu cestovania. Ak dnes neurobíme rozhodujúce kroky, o niekoľko rokov už nebude čo modernizovať a zároveň nebudeme mať na čom jazdiť,“ uviedol Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Moderné vlaky sú jedným zo štyroch pilierov aktuálnej stratégie ZSSK. Zvyšné tri tvoria: stabilita ako zamestnávateľa, kvalitnejšie služby a udržateľné financovanie. Všetky však stoja na základnom predpoklade – že sa dopravcovi podarí zabezpečiť externé financovanie, najmä z eurofondov. Aj tieto projekty by mali byť vo veľkej miere pokryté z eurofondov, avšak dopravca hľadá aj ďalšie možnosti financovania z iných zdrojov.

Komplexná modernizácia vozidiel ZSSK v pohybe

„Rezort dopravy sa bude usilovať o čo najefektívnejšie využitie dostupných európskych zdrojov pri financovaní týchto dôležitých projektov. Verím, že modernizácia vozidlového parku významne zvýši pohodlie cestujúcich a prinesie železničnej doprave novú dynamiku, ktorá osloví širokú verejnosť. Modernizácia je zároveň podmienka pre konkurencieschopnosť železnice. Ak štátny dopravca nebude technicky pripravený, trh ho pri liberalizácii jednoducho obíde. Práve teraz je čas využiť európske zdroje a pripraviť sa na to, čo príde o pár rokov,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Viac ako polovica vozidiel ZSSK je staršia ako desať rokov, pričom priemerný vek dosahuje 16 rokov. Mnohé z týchto vlakov sú poruchové, náročné na údržbu a ich náhradné diely sú ťažko dostupné. Niektoré nočné vozne boli vyrobené ešte v 80. rokoch. Ich výmena už nie je len otázkou zvýšenia komfortu, ale najmä bezpečnej a spoľahlivej prevádzky.

ZSSK preto cielene smeruje k parku, ktorý bude technicky modernejší, prevádzkovo efektívnejší a spoľahlivejší pre každodenné cestovanie. Súčasný modernizačný balík predstavuje základnú podmienku na to, aby dopravca zvládol úlohy aj v liberalizovanom trhu a zároveň dokázal využiť dostupné európske fondy. Projekty musia byť pripravené na realizáciu už v najbližších mesiacoch, pretože rozhodujúce je správne načasovanie.

Dvadsať rokov ZSSK – kontinuita a budúcnosť

Železničná spoločnosť Slovensko je od roku 2005 národným osobným dopravcom, ktorý zabezpečuje prevádzku vlakov vo verejnom záujme na celom území Slovenska. Počas dvoch desaťročí sa ZSSK profilovala ako stabilný partner štátu, ktorý sa opiera o dlhodobé investície, zodpovedný prístup k verejným financiám a neustále zvyšovanie kvality služieb pre cestujúcich. Rok 2025 je pre ZSSK nielen výročný, ale aj rozhodujúci. Modernizačný balík, ktorý spoločnosť pripravila, predstavuje strategický krok pre ďalšie desaťročie železničnej dopravy.

Prihliada na odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), reaguje na reálny technický stav vozidiel a zároveň smeruje k cieľom štátu v oblasti ekologickej dopravy, digitalizácie a zvyšovania atraktivity verejnej dopravy. Dopravca zároveň pripravuje aj ďalšie obstarávania, ktoré bude postupne komunikovať. Moderné vlaky taktiež potrebujú moderné depá na údržbu.

Aktuálne sú rozbehnuté projekty nových moderných stredísk technicko-hygienickej údržby v Žiline a Košiciach, ktoré doplnia už stojace strediská v Humennom, Zvolene a Nových Zámkoch. ZSSK týmto krokom potvrdzuje svoju ambíciu byť moderným, udržateľným a konkurencieschopným dopravcom – dopravcom, ktorý drží Slovensko v pohybe.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button