Železničná doprava

Hlavná stanica v Prahe bude križovať tunel

Hlavná stanica v Prahe bude križovať tunel. V Prahe postavia obrovskú podzemnú centrálnu stanicu pod hlavnou stanicou, v ktorej sa budú krížiť dva železničné tunely s celkovou dĺžkou 10,6 kilometra s piatimi podzemnými stanicami. Napríklad aj na Václavskom námestí a v Karlíne.

„Tunely sa pretnú v dvoch úrovniach v centrálnej stanici pod hlavnou stanicou. Jeden povedie pod existujúcimi podchodmi na nástupište, druhý potom bude ešte o úroveň nižšie. Obe časti stanice prepoja tunel s eskalátormi, vestibuly sa budú nachádzať na námestí Winstona Churchilla av novej odbavovacej hale hlavnej stanice,“ povedal minister dopravy Martin Kupka (ODS).

Každým tunelom prejde až 16 vlakov za hodinu v každom smere. Vzniknú podzemné zastávky v Karlíne, na Václavskom námestí a Karlovom námestí a tiež čiastočne zahĺbená zastávka na Florencii. S výstavbou sa počíta v rokoch 2035 až 2047. Financie podľa Kupku môže zabezpečiť aj takzvaná PPP spolupráca, teda zapojenie súkromného kapitálu. Minister počíta tiež s významnou podporou od Európskej únie z nástroja CEF 3 (Nástroj pre prepojenie Európy).

„Nové trasy pomôžu oddeliť diaľkovú a regionálnu dopravu. Tým sa udrží komfort cestovania, navyše pri minimálnom dopade na životné prostredie. Predpokladané celkové náklady tohto variantu sú vo výške 185 miliárd korún,“ vysvetlil riaditeľ odboru prípravy stavieb Správy železníc Pavel Paidar. „Projekt prináša nové koľajové kapacity priamo v centre mesta. Výsledkom bude nielen vyššia atraktivita železničnej dopravy, ale aj uvoľnenie najvyťaženejších úsekov MHD v centre. Posilnená železnica zároveň odvedie časť dopravy z ciest. Menej áut v meste znamená menej emisií, menej hluku a výrazné zlepšenie životného prostredia,“ uviedol námestník pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Hlavná stanica v Prahe bude križovať tunel

S podzemnou železnicou v Prahe počíta vo svojich plánoch aj spoločnosť Penta, ktorá vlastní pozemky v okolí hlavnej stanice, v Karlíne aj na Florencii, vrátane autobusovej stanice. „Plánované železničné spojenie v podzemí Prahy vnímame ako mimoriadnu príležitosť ako v spolupráci s mestom aj Správou železníc rozvíjať ako samotnú hlavnú stanicu, tak aj zastávku Karlín v území existujúcej autobusovej stanice Florenc,“ uviedol obchodný riaditeľ Penta Real Estate Pavel Streblov.

Najväčší problém dopravy v Prahe spočíva v metropolitnom regióne. Z historických dôvodov nie je dostatočne prepojená regionálna a mestská doprava. Nový uzol môže byť prelomový v riešení najväčšieho dopravného problému v hlavnom meste. Štúdia uskutočniteľnosti železničného uzla Praha riešila tri základné návrhy a dodatočne ešte dve modifikácie jedného z nich.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button