Odvetvie námornej nákladnej prepravy zostáva nestále
Odvetvie námornej nákladnej prepravy zostáva nestále. Hoci súčasné kapacity lodí smerujúcich z Ázie do Európy sú dostatočné, spoľahlivosť plavebných poriadkov sa v posledných mesiacoch mierne zhoršila a očakáva sa nárast cien. Medzinárodný poskytovateľ prepravných a info-logistických služieb, spoločnosť cargo-partner, na túto situáciu reaguje ponukou nových riešení.
Celosvetový dopyt po námornej kontajnerovej doprave zostáva na nízkej úrovni, čo sa odráža aj v štatistikách svetového obchodu, ktoré vo všeobecnosti stagnujú. V prvej polovici roka 2023 bol zaznamenaný extrémny pokles cien. Napriek tomu Drewry World Container Index (WCI) nedávno signalizoval, že niektoré trhy už možno dosiahli dno a pomaly sa začínajú zotavovať, napríklad na transpacifickej trase z Ázie do Severnej Ameriky. Európa a USA by tiež mohli zaznamenať nárast importu.
Napriek nízkemu dopytu môžeme vidieť opätovný nárast preťaženia lodí. Podľa Kiel Trade Indicator 8 % všetkého tovaru odoslaného na celom svete v súčasnosti uviazlo na kontajnerových lodiach. Túto hodnotu možno považovať za nezvyčajne vysokú. To sa odráža aj v spoľahlivosti globálneho prepravného poriadku lodiarov, ktorá po raste z prvej polovice roka 2023 v júni klesla o 2,5 % na 64,3 %.
Najrýchlejšie námorné spojenie pre zásielky z Ázie
Pre spoločnosti, ktoré potrebujú skrátiť tranzitný čas ich zásielok alebo hľadajú komplexné riešenie s door-to-door doručením, skladovaním, distribúciou a colným odbavením, ponúka cargo-partner Adria Express EMERGENCY servis z prístavov Shenzhen, Ningbo a Qingdao.
„Ide o priamy servis cez Koper s tranzitným časom medzi prístavmi už od 19 dní. Okrem celokontajnerových zásielok prevádzkujeme na pravidelnej báze aj vlastný zberný servis s dekonsolidáciou v našom sklade v Ľubľane. Následná preprava tovaru na Slovensko trvá cca 7 dní, “ vysvetlil výhodu servisu Ing. Tibor Majzún, Managing Director cargo-partner na Slovensku.
Preprava nebezpečného tovaru v LCL kontajneroch z Číny
Preprava v zberných námorných kontajneroch je najekonomickejším riešením pri dovoze zo zámoria. Spoločnosť cargo-partner tento spôsob dopravy najnovšie ponúka už aj dovozcom batérií pre elektrické vozidlá, e-bicykle, elektrické náradie a medicínske zariadenia. „Vďaka 40-ročným skúsenostiam a širokej sieti lodiarskych spoločností, s ktorými spolupracujeme, sme dokázali reagovať na dopyt po zbernej preprave nebezpečného tovaru 8. a 9. triedy, ktoré zahŕňajú aj powerbanky, mobily s batériou či svietidlá,“ uviedol Majzún.
Aj pre tento typ tovaru poskytuje cargo-partner door-to-door servis vrátane vyzdvihnutia a konsolidácie z ktorejkoľvek časti Číny. „LCL kontajnery na týždennej báze smerujú z prístavu Šanghaj do Kopra s priemerným tranzitným časom 29 dní. Zberný kontajner sa otvorí až v našom sklade v Budapešti alebo Ľubľane, odkiaľ sa tovar ďalej distribuuje konečným príjemcom,“ doplnil Majzún.
Preprava po železnici ako alternatíva
Železničná preprava je rýchlou, nákladovo efektívnou a ekologickou alternatívou k leteckej a námornej preprave tovaru z Číny na Slovensko. Spoločnosť cargo-partner zabezpečuje prepravu kusových zásielok v zberných kontajneroch, ako aj celokontajnerov po Hodvábnej ceste. Vlastný LCL servis na týždennej báze prevádzkuje z oblasti Šanghaja, Shenzhenu a Ningba do Poľska, kde sa zberné kontajnery dekonsolidujú. „Nakládka a vykládka zberných kontajnerov prebiehajú v našich skladoch v Číne a Poľsku, vďaka čomu vieme garantovať najvyššiu mieru bezpečnosti. Prepravný čas medzi železničnými terminálmi sa pohybuje v rozmedzí 14 až 16 dní, čo klientom umožňuje rýchlejšie doručenie než pri námornom servise a zároveň nižšie náklady, ako by to bolo pri leteckej preprave,“ uviedol Majzún. Poskytovateľ logistiky zároveň zabezpečuje aj vývoz celokontajnerových zásielok zo Slovenska do Číny.