Vodná doprava

Najväčší lodný výťah na svete

Najväčší lodný výťah na svete. Nový seriál o unikátnych dopravných stavbách začíname lodným výťahom na priehrade Goupitan v čínskej provincii Kuej-čou, ktorý je najväčší na svete. Môže zdvíhať lode s výtlakom až 500 ton do výšky 199 metrov.

Spýtajte sa ktoréhokoľvek inžiniera na najväčšie stavebné diela posledných 20 rokov a možno spomenie francúzsky viadukt Millau (najvyšší cestný most s lanovou konštrukciou), dubajské Palmové ostrovy (najväčšie umelé ostrovy) alebo čínsky národný štadión Vtáčie hniezdo (najväčšia oceľová konštrukcia). Každého však určite zaujme nový moderný zázrak, ktorý pribudol na zoznam – projekt vodnej elektrárne Goupitan (v slovenskej transkripcii Kou-pchi-tchan).

Zdvíhanie lodí cez čínsku vysočinu

Priehrady sa vyznačujú prudkými zmenami úrovne vodnej hladiny a ich rozdiel sa najčastejšie prekonáva pomocou stavidiel, kde sa hladina vody zvyšuje alebo znižuje podľa potreby pre bezpečný prejazd loďou. Na niektorých miestach sa však prietok spôsobený stavbou priehrady zväčšil natoľko, že by si vyžiadal výstavbu mnohých stavidiel, a na niektorých miestach to nie je možné ani kvôli terénu.
Číňania sú skvelými staviteľmi obrovských dopravných stavieb, používajú vyspelú technológiu a tú využili aj na priehrade v provincii Kuej-čou v juhozápadnej Číne, kde postavili lodné výťahy začlenené do vodnej elektrárne Goupitan. Nachádzajú sa na rieke Wu, prítoku rieky Jang-c’-ťiang, výrazne uľahčujú plavbu po vodnej ceste a sú jedným z najzaujímavejších technologických zázrakov na svete. Pomáhajú tu nákladným lodiam na náhornej plošine prekonávať výšku približne 199 m, teda približne 65-poschodovej budovy. Projektovaná kapacita sústavy je 2,928 milióna ton nákladu ročne.

Sústava troch výťahov

Táto náročná stavba bola dokončená v roku 2021 a skladá sa z troch rôznych hydraulických výťahov prepojených plavebnými kanálmi o celkovej dĺžke 2,3 kilometra. Ide o vôbec prvý projekt, ktorý využíva sériu troch výťahov prepojených dvoma medziľahlými kanálmi. Prvý a tretí výťah sú najväčšie na svete s najväčšou silou zdvihu. Druhý dosahuje výšku 127 m, čo z neho robí zase najvyšší samostatný výťah na svete. Každý z nich má nosnosť 1 800 ton a rýchlosť 8 m/min.
Mimochodom, predchádzajúci držiteľ rekordu ako najväčší lodný výťah na svete sa nachádza v čínskom hydroelektrárenskom komplexe Tri rokliny. Ten je iba o 14 metrov nižší ako Goupitan.

Desať minút

Ústav pre prieskum rieky Čchang-ťiang (čiže Jang-c’-ťiang) sa rozhodol rozdeliť systém do troch stupňov, aby maximalizoval efektivitu prepravy znížením rizika kolón. Akonáhle loď prejde prvým výťahom, môže byť vyzdvihnutá ďalšia, zatiaľ čo prvá loď pokračuje v ceste druhým a tretím výťahom.
Každý výťah sa skladá z dvoch radov lanových bubnov a prevodoviek, umiestnených na oboch stranách nádrže na zdvíhanie lodí. Podľa spoločnosti Stromag, partnerskej značky pri vývoji tohto najväčšieho lodného výťahu na svete, konštrukcia dokáže zdvihnúť alebo spustiť 500-tonové plavidlo (odhadovaná priemerná hmotnosť osobných lodí) za 10 minút, čím sa skráti doba prekonávania priehrady.

Inžiniersky počin 21. storočia

Náročný inžiniersky a konštrukčný projekt Goupitan umožňuje veľkým nákladným lodiam prekonávať čínsku vysočinu a spojením východných a západných miest cez vnútrozemie skracuje cestu domácemu i medzinárodnému obchodu.
Na vysokej efektivite výťahu sa svojimi odbornými znalosťami a riešeniami významne podieľala aj spoločnosť Timken. „Je to vzrušujúce,“ hovorí Wendy Wangová, aplikačná inžinierka spoločnosti Timken zo Šanghaja. „Výrobca prevodoviek Chongqing Gear si vybral našu spoločnosť Timken ako svojho jediného technického partnera pre ložiská do všetkých prevodoviek, ktoré pomáhajú ovládať všetky tri lodné výťahy. Je to jedna z najnáročnejších aplikácií, na ktorých sme sa kedy podieľali.“

Náklady na výstavbu predstavovali cca 870 miliónov dolárov

Komplexná podpora od návrhu po inštaláciu

Vzhľadom na zložitosť troch samostatných zdvíhacích systémov navrhla spoločnosť Timken rôznorodú kombináciu 16 súprav valčekových, guľkových a kuželíkových ložísk. To zahŕňalo zákazkové tenkostenné guľkové ložiská veľkého priemeru, valčekové ložiská veľkého priemeru a presné kuželíkové ložiská s usporiadaním do X, ktoré spĺňali požiadavky spoločnosti Chongqing Gears na vysoké zaťaženie. Wangová poznamenáva, že popri podpore potrieb spoločnosti Chongqing Gear zvažovali inžinieri v Timkenu aj všetky aspekty efektivity systému až po zníženie počtu dielov, ktoré by obsluha musela mať po ruke pre údržbu.
Podniky Timkenu v Číne, Taliansku, Rumunsku a USA – všetky s jedinečnými výrobnými možnosťami – vyrábali a dodávali ložiská podľa plánu. Keď nastal čas montáže, bol na mieste prítomný technický manažér Timkenu, ktorý dohliadal na správnu inštaláciu všetkých ložísk.

Zdroj
China Daily, foto: China Daily
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button