Vodná doprava

Elektrický trajekt China Zorrilla

Elektrický trajekt China Zorrilla. Austrália spustila na vodu najväčšiu elektrickú loď na svete. Meria 130 metrov a uvezie 2 100 cestujúcich.

Austrálska lodenica Incat sa pochválila najväčšou elektrickou loďou sveta. Spustila na vodu elektrický trajekt China Zorrilla. Trajekt ponúka najväčší bezcolný nákupný priestor s rozlohou 2 300 m2.
China Zorrilla je 130 metrov dlhý a 32 metrov široký katamarán, ktorý bude slúžiť ako trajekt medzi Buenos Aires a pobrežím Uruguaja. Jeho paluba pojme až 2 100 cestujúcich a 225 automobilov, čo z neho robí dokonca najväčší elektrický dopravný prostriedok vôbec – nielen medzi loďami. Jeho názov nemá nič spoločné s Čínou, ale je holdom slávnej uruguajskej herečke, režisérke, scenáristke a producentke.

Elektrický trajekt China Zorrilla

Batéria s kapacitou 40 MWh

Loď má k dispozícii batériový systém od firmy Corvus Energy s hmotnosťou cez 250 ton a s kapacitou viac ako 40 MWh, čo zodpovedá dennej spotrebe stoviek bežných domácností. Akumulátory napájajú osem elektrických vodných dýz od fínskej firmy Wärtsilä, ktoré umožnia lodi prekonať rieku Río de la Plata za zhruba 90 minút rýchlosťou až 25 námorných uzlov (cca 46 km/h). Trajekt bude nabíjaný zo špeciálnych nabíjačiek s výkonom až 36 MW. Na tak veľký nabíjací výkon museli prístavy dostať vlastné vyrovnávacie batériové bloky a zosilnené prípojky do rozvodnej siete. Nabíjanie batérií bude trvať okolo 40 minút a bude prebiehať na oboch koncoch trasy.

Pôvodný plán počítal s pohonom na skvapalnený zemný plyn (LNG), ale vďaka odvážnemu rozhodnutiu a vizionárskemu prístupu šéfa Incatu Roberta Clifforda bola loď prepracovaná na plne elektrický pohon. Tento krok je významným posunom smerom k udržateľnej doprave na mori, pretože lodná doprava predstavuje asi 3 % svetových emisií CO2. Elektrifikácia trajektov tak môže prispieť k plneniu nových medzinárodných klimatických cieľov a znižovaniu emisií v súlade s iniciatívami Organizácie Spojených národov.

Elektrický trajekt China Zorrilla

Plavba aj supermarket

Ľahká hliníková konštrukcia lode, ktorá oproti oceľovým plavidlám rovnakej veľkosti váži približne o polovicu menej, výrazne znižuje energetickú náročnosť prevádzky. Váži 250 ton. To je kľúčové najmä pri trajektoch, ktoré často kotvia a potrebujú rýchle dobíjanie. Súčasná technológia umožňuje dojazd 80 až 160 kilometrov, ale očakáva sa rýchly rozvoj, ktorý by mohol do budúcna predĺžiť dojazd na niekoľko stoviek kilometrov.

Interiér lode China Zorrilla ponúkne cestujúcim nielen komfort, ale aj zábavu – na palube vznikne najväčší bezcolný nákupný priestor na trajekte na svete s rozlohou 2 300 m2. Je to ako vziať menšie nákupné centrum a umiestniť ho priamo na vodu. Dokončovacie práce a integrácia batérií budú pokračovať ešte niekoľko mesiacov, nasledovať budú skúšobné plavby na rieke Derwent v Tasmánii. Prevádzkovať ju bude juhoamerická spoločnosť Buquebus.

Tento projekt potvrdzuje, že veľké elektrické lode nie sú len víziou budúcnosti, ale sú pripravené na nasadenie v praxi. Incat tak upevňuje pozíciu Austrálie a Tasmánie ako lídra v oblasti inovácií a udržateľnej námornej dopravy. Ako hovorí generálny riaditeľ Incatu Stephen Casey: „Nestaviame len loď, staviame budúcnosť.“ Tasmánsky premiér Jeremy Rockliff označil projekt za dôkaz toho, že malý ostrovný štát dokáže tvoriť riešenia s globálnym dopadom. Podľa odhadov by mohla loď znížiť emisie oxidu uhličitého až o 37 545 ton ročne v porovnaní s tradičnými plavidlami poháňanými fosílnymi palivami. Náklady na jej postavenie, vrátane inštalovania dvoch supernabíjačiek, sa priblížili hranici 190 miliónov dolárov.

Zdroj
Incat
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button