Vodná doprava
Daewoo postaví pre Maersk 10 kontajnerových lodí s kapacitou 18.000 TEU
Juhokórejský výrobca lodí Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering získal od dánskej spoločnosti A.P. Moller-Maersk objednávku na 10 veľkokapacitných kontajnerových lodí.
Kontrakt má hodnotu 2 miliardy USD (1,47 miliardy eur). Uviedli to koncom tohto týždňa tri zdroje blízke informáciám. A.P. Moller-Maersk je vlastníkom najväčšej spoločnosti na svete v oblasti kontajnerovej prepravy Maersk Line. Kontrakt okrem toho zahŕňa aj opcie na ďalších 10 lodí, z ktorých každá je schopná prepraviť 18.000 štandardných 20-stopových kontajnerov (TEU). V prípade nákupu všetkých lodí bude mať kontrakt hodnotu viac než 4 miliardy USD. „Kontrakt už podpísali, pričom oficiálne oznámenie sa plánuje na budúci týždeň,“ uviedli zdroje.
Plavidlá, ktoré sú zhruba o tretinu väčšie než súčasné najväčšie kontajnerové lode, pomôžu firme Maersk vyťažiť maximum z rastúceho vývozu z Ázie do Európy a do Spojených štátov. Podobný trend ako Maersk nastúpili aj ďalšie prepravné spoločnosti, napríklad Neptune Orient Lines či Zodiac Maritime Agencies, ktoré minulý rok objednali lode s kapacitou viac než 10.000 kontajnerov.
Podľa analytikov sa dajú očakávať objednávky aj od ďalších spoločností. „Lodiarske firmy musia objednávať teraz, ak nechcú mať v roku 2014 nedostatok prepravných kapacít,“ povedal Hur Sung Duck, analytik finančnej spoločnosti HI Investment & Securities v Soule. Podľa neho v roku 2014 začnú lodenice dodávať na trh väčšinu v súčasnosti objednaných lodí. Maersk minulý mesiac informoval, že svetový trh s kontajnerovou prepravou by mohol tento rok vzrásť o viac než 8 %, čo je lepšia prognóza než v novembri 2010, keď ešte počítal s rastom trhu zhruba o 6 %.
Plavidlá, ktoré sú zhruba o tretinu väčšie než súčasné najväčšie kontajnerové lode, pomôžu firme Maersk vyťažiť maximum z rastúceho vývozu z Ázie do Európy a do Spojených štátov. Podobný trend ako Maersk nastúpili aj ďalšie prepravné spoločnosti, napríklad Neptune Orient Lines či Zodiac Maritime Agencies, ktoré minulý rok objednali lode s kapacitou viac než 10.000 kontajnerov.
Podľa analytikov sa dajú očakávať objednávky aj od ďalších spoločností. „Lodiarske firmy musia objednávať teraz, ak nechcú mať v roku 2014 nedostatok prepravných kapacít,“ povedal Hur Sung Duck, analytik finančnej spoločnosti HI Investment & Securities v Soule. Podľa neho v roku 2014 začnú lodenice dodávať na trh väčšinu v súčasnosti objednaných lodí. Maersk minulý mesiac informoval, že svetový trh s kontajnerovou prepravou by mohol tento rok vzrásť o viac než 8 %, čo je lepšia prognóza než v novembri 2010, keď ešte počítal s rastom trhu zhruba o 6 %.