Motorizmus

MAN sprístupnil dáta z autonómnych jázd

MAN sprístupnil dáta z autonómnych jázd. MAN Truck & Bus je prvým výrobcom nákladných vozidiel, ktorý zverejnil súbor 747 scén zo senzorov a údajov o vozidle z vývoja jednotiek pre autonómne riadenie.

Pre sektor osobných automobilov už existuje množstvo verejne dostupných súborov údajov. Nie však pre sektor nákladných vozidiel. „S MAN TruckScenes ideme vpred, aby sme túto medzeru vyplnili,“ hovorí Frederik Zohm, člen výkonnej rady pre výskum a vývoj v MAN Truck & Bus.

Otvorená výmena takýchto voľne dostupných a bezplatných súborov údajov medzi rôznymi hráčmi, ako sú výrobcovia, univerzity a vývojári softvéru, ktorí nezávisle od seba pracujú na automatizovanom riadení, urýchľuje vývoj a podporuje štandardizáciu formátov údajov. Umožňuje tiež štandardizované porovnanie výsledkov a metód ako referenciu pre vedecké štúdie a zjednodušuje spoluprácu s externými rozvojovými partnermi. Súbory údajov, ako napríklad MAN TruckScenes, sú dôležitým zdrojom pre vývoj založený na údajoch.

MAN sprístupnil dáta z autonómnych jázd

Vývojová základňa pre autonómnu dopravu

Súbor údajov, ktorý teraz zverejnil MAN, mapuje predovšetkým jazdnú prevádzku na nemeckých diaľniciach a súvisiacich privádzačoch, ako aj v prostredí terminálov. Pokrýva tak dopyt po tzv. preprave z uzla k uzlu medzi logistickými centrami, na ktorú sa MAN zameriava ako na aplikačný scenár pre jazdu bez vodiča. Zostava senzorov pozostáva z údajov zo štyroch kamier, šiestich lidarov, šiestich radarov, dvoch inerciálnych meracích jednotiek na určovanie polohy v okolitom priestore (IMS) a údajov z vysokopresného globálneho navigačného družicového systému (GNSS).

MAN TruckScenes je prvý súbor údajov, ktorý obsahuje 4D radarové údaje s 360° pokrytím, čo z neho robí najväčší súbor radarových údajov s anotovaným 3D ohraničením. Pri vytváraní 747 zahrnutých scén bola pozornosť venovaná aj zachyteniu rôznych poveternostných podmienok. Scény obsiahnuté v rozsahu dátového súboru sú rozdelené do tréningového, testovacieho a validačného dátového súboru. Scény obsahujú údaje snímača a vozidla z jednej jazdnej sekvencie, ako aj zodpovedajúce anotácie.

Poznámky slúžia ako popis jazdnej situácie a zaznamenávajú podmienky prostredia, ako aj označenia predmetov okolo vozidla. To zase tvorí základ pre strojové učenie pri vývoji neurónových sietí pre autonómne riadenie. Používanie verejných súborov údajov tiež umožňuje štandardizované hodnotenie výkonu a kvality rozpoznávania prostredia na splnenie úlohy riadenia. To tiež uľahčuje sledovanie neustáleho zlepšovania výkonnosti rozpoznávania prostredia. MAN TruckScenes sú k dispozícii na stiahnutie na tejto adrese: https://www.man.eu/truckscenes.

Na ceste k autonómnym nákladným vozidlám

MAN Truck & Bus posúva autonómnu jazdu vpred prostredníctvom rôznych výskumných a vývojových projektov. V rokoch 2018 až 2020 MAN v rámci spoločného výskumného a vývojového projektu s Hamburger Hafen und Logistik AG vyvinul a testoval nákladné auto bez vodiča na manipuláciu s kontajnermi v priestoroch prístavu Hamburg. V rokoch 2019 až 2023 sa projekt Anita s partnermi Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences a Götting KG zameral na kompletnú digitálnu integráciu autonómneho nákladného vozidla do logistického procesu manipulácie s kontajnermi z cesty na železnicu.

A od roku 2022 MAN spolupracuje s jedenástimi partnermi v projekte financovania Atlas-L4 na vývoji autonómneho nákladného vozidla na použitie v diaľničnej doprave medzi logistickými uzlami. Projekt tak konkrétne rieši zákon o autonómnom riadení prijatý v Nemecku v roku 2021, ktorý už umožňuje jazdu bez vodiča na vymedzených trasách a s technickým dozorom. Na konci projektu v roku 2025 sú naplánované praktické testovacie jazdy prototypu s dozorujúcim vodičom na diaľnici. Autonómne riadenie nákladných vozidiel má vstúpiť do sériovej výroby koncom dekády.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button