Motorizmus

Všestranná partia

Fiat patril na pravom brehu Dunaja k najaktívnejším značkám, keď v jeho expozícii sa objavilo množstvo zaujímavých a výstavne nových exponátov. Treba hneď povedať, že taktiež úžitkových.

Keďže sme načreli do sféry úžitkových automobilov, venujme sa tomu, čo ponúka divízia úžitkových vozidiel v rámci koncernu Fiat. Jej názov Fiat Professional sa čnel nad exponátmi vystavenými na pôde 18. ročníka bratislavského autosalónu.
 
Šikovná preprava
 
Hviezdou v úžitkovej expozícii sa zaručene stal Fiat Fiorino. Pochádza zo spoločnej spolupráce s koncernom PSA. Za jeho názvom sa skrýva úplne nová revolučná koncepcia automobilu s tromi tvárami. V rámci Fiatu sú to verzie definované ako úžitkový Van, Combi a Panorama. Verzia Van je klasický malý 2-miestny úžitkový automobil s objemom skrine 2,25 m3. Jeho výhodou je najmä veľmi ľahká ovládateľnosť a manipulovateľnosť, ktorá sa veľmi dobre osvedčí najmä v mestách. Práve v tomto prostredí veľmi často vzniká potreba naložiť čo najväčšie množstvo tovaru do čo najmenšieho priestoru. Tento typ vozidla je ochotný slúžiť tam, kde kapacita prepravného priestoru bežného automobilu už nestačí. Pritom si zachováva operatívnosť v stiesnenejších podmienkach a zaručuje možnosť jednoduchého parkovania. Veľmi zaujímavá je taktiež verzia Combi, ktorá tradične slúži na kombinovanú prepravu ľudí (4 osoby) a nákladu. Vozidlo je zaradené do kategórie N1 s možnosťou odpočtu DPH. Novou kategóriou v tomto segmente je vrcholná verzia Panorama, ktorá slúži na luxusnú prepravu 5 osôb. Určite osloví najmä rodiny so záujmom o priestorné a pohodlné cestovanie pri zachovaní plne porovnateľného komfortu osobného vozidla. Samozrejmosťou je možnosť objednania takých doplnkov, ako je rádio s CD, bezdrôtové prevádzkovanie mobilného telefónu počas jazdy na princípe Bluetooth (systém Blue and ME vyvinutý v spoločnej kooperácii firiem Fiat a Microsoft) alebo automatická prevodovka. Verzie Combi a Panorama budú zaujímavými produktmi v segmente minivanov, ktorému dnes na Slovensku dominujú Škoda Roamster a Ford Fusion. Nové Fiorino je na slovenský trh uvádzané v troch vlnách, základná verzia Van vo februári, Combi v marci a Panorama v septembri 2008.
Na tomto mieste treba pripomenúť aj vysokú technickú úroveň ostatných zástupcov z portfólia úžitkových automobilov. Svedčí o tom aj to, že Fiat Scudo sa hrdí titulom „Van of the Year 2008“.
 
Osobné poslanie
 
V súčasnosti sú veľmi obľúbeným artiklom nákladné verzie osobných automobilov, označené N1. Fiat nenecháva nič na náhodu ani v tomto smere. V spoločnosti vystavovaných automobilov sa ocitli dvaja ašpiranti odhodlaní napĺňať takéto poslanie. Najnovšie ide o Fiat Grande Punto a Fiat Bravo.
Takto sme sa dostali k druhej časti výstavných exponátov. Na čestnom mieste pózoval Fiat 500 v úprave MS Design. Výnimočná popularita tohto retro modelu sa prejavuje na úspešnosti predaja. Svoje kvality obhájil pred odbornou medzinárodnou porotou novinárov a získal titul európske Auto roka 2008. Aj to je výborné vysvedčenie dobrej práce vývojových pracovníkov v koncerne Fiat. Čerstvými prírastkami sú aj športovo-úžitkové Sedici 4×4 1,9 MTJ, Bravo s naftovým motorom 1,6 MTJ, päťdverové Grande Punto vo verzii Sport.
Vo svetle reflektorov sa leskol lak aj na novinke označenej Nuova Croma. Tento nasledovník vyniká novou estetikou a veľkorysejšou ponukou. Pod kapotou má pohonnú jednotku Multijet druhej generácie, na palube ponúka bohatú výbavu, komfort, bezpečnosť a zábavu (infotainment). Okrem toho disponuje priestranným interiérom (rázvor 270 cm) a vysokým stupňom pohodlia aj na dlhých cestách. Vďaka svojmu elegantnému a charakteristickému vzhľadu a niekoľkým estetickým zásahom stylingového centra koncernu Fiat (Centro Stile Fiat) je dnes Nuova Croma ešte dynamickejšia.
Medzi osobité vlastnosti modelu patrí aj veľký priestor nad hlavami pasažierov, veľkoryso riešený priestor medzi prednými a zadnými sedadlami (najväčší vo svojej kategórii). Ďalším silným miestom modelu Nuova Croma je modulárny batožinový priestor, ktorý ponúka objem kufra 500 litrov s možnosťou rozšírenia až do objemu 1610 litrov pri sklopení zadných sedadiel a plnom naložení automobilu až po strechu. Batožinový priestor je okrem iného vybavený aj systémom cargo box, ktorý zvyšuje jeho prednosti. Odnímateľná priehradka, s rovnakým rozmerom ako má kufor auta, vytvára jedinečnú plošinu na úrovni nárazníka. Výrazne tak uľahčuje nakladanie a vykladanie, pričom zároveň funguje ako kryt nižšie položeného úložného priestoru s výškou 16 cm. Do tejto priehradky možno ukladať krehké, resp. hodnotné predmety, ktoré sú tak bezpečne ukryté z dohľadu. Podľa potreby sa dá maximálna kapacita úložného priestoru zväčšiť tým, že kryt cargo boxu uložíte na spodok skrytej priehradky.
NováCroma ponúka dva benzínové motory (1.8 16V s výkonom 140 koní a 2.2 16V s výkonom 147 koní, pričom druhý z nich sa neuvádza na taliansky trh). K dispozícii sú aj tri turbodieselové motory Multijet (1,9 s výkonom 120 alebo 150 koní a 2,4 s výkonom 200 koní), ktoré predstavujú absolútnu technologickú špičku. O kvalite nového modelu svedčí aj 5-ročná záruka (alebo 500 000 najazdených kilometrov) poskytovaná štandardne.

Prečítajte si aj

Back to top button