Motorizmus

Volvo SuperTruck 2

Volvo SuperTruck 2. „Superkamión“ z produkcie americkej divízie ťahačov Volvo vyniká efektivitou vďaka výrazne vylepšenej aerodynamike.

Spoločnosť Volvo Trucks North America predstavila vozidlo, ktoré vyzerá ako koncept či prototyp v maskovacej fólii, ale nie je to tak – ide o produkčné vozidlo druhej generácie s názvom SuperTruck 2, ktorého doménou je nízky odpor vzduchu. Nízkemu odporu, nielen aerodynamickému, a čo najvyššej efektivite bolo podriadené úplne všetko na celej súprave ťahača s návesom. Zakrytovali takmer všetko vrátane náprav (okrem prednej). Nie sú tu žiadne zbytočné prelisy, lišty ani ozdoby, zrkadlá sú nahradené kamerami. Výsledkom je o 134 % vyššia efektivita oproti ekvivalentnému kamiónu z roku 2009, ktorý si Volvo vybralo na porovnanie, keď na SuperTrucku 2 začínalo pracovať.

Popri aerodynamickej úprave dizajnu sa o zvýšenie efektivity postarali modifikácie hnacieho ústrojenstva a nové odľahčené materiály, napríklad kardanový hriadeľ je z kompozitu namiesto ocele. Tiež je tu menej náprav ako pri bežnom americkom kamióne – ťahač má len jednu zadnú nápravu, bežne bývajú dve. Aj vďaka tomu je relatívne ľahký, jeho pohotovostná hmotnosť je 12,2 tony.

Volvo SuperTruck 2.

Mild-hybridná technika

O motorizácii vozidla zatiaľ automobilka neprezradila veľa. Stále je tu osvedčený 11-litrový radový šesťvalec, doplnený o mild-hybridnú techniku pracujúcu so 48-voltovou architektúrou, slúži ako štartovací generátor. Táto funkcia zaisťuje, že rôzne systémy vozidla môžu pracovať nepretržite bez toho, aby motor musel nadmerne bežať na voľnobeh. Vozidlo je navyše schopné pri jazde diaľničnými rýchlosťami znížiť svoju výšku o 76 mm vďaka adaptívnemu, elektronicky riadenému vzduchovému pruženiu.

Pôsobivá spotreba paliva

Volvo SuperTruck 2 prináša pôsobivú spotrebu paliva, a to 14,7 l/100 km, čo predstavuje 170 % zlepšenie oproti vozidlu SuperTruck 1. Na porovnanie, Freightliner SuperTruck 2 dosahuje približne 19,6 l/100 km, kým elektrické nákladné vozidlo Tesla Semi ponúka ekvivalent 9,4 – 6,72 l/100 km. Kúrenie a klimatizácia sú elektrické a na vznetovom motore úplne nezávislé. O vykurovanie kabíny sa stará tepelné čerpadlo a konštruktéri použili aj elektricky ovládané čerpadlo chladiaceho okruhu.

Sedemročný vývoj

Ťahač je výsledkom sedem rokov trvajúceho vývoja, ktorý začal na popud amerického ministerstva pre energetiku. Jasným cieľom bolo maximalizovať efektivitu prevádzky, pri minimalizovaní emisií. Ministerstvo pre energetiku v roku 2016 oslovilo automobilku Volvo s tým, aby vytvorila ťahač s prívesom, pri ktorom dôjde k 100-percentnému zlepšeniu efektivity voči východiskovému prostriedku, ktorým bol kamión z roku 2009. Sami Švédi sa pritom rozhodli, že zadanie splnia na 120 %. Vo finále sa im podarilo prekonať aj tento interný záväzok. A dodávajú, že všetky skúsenosti pretavia do produkčnej verzie.
Volvo SuperTruck 2 predviedli aj na výstave manažmentu American Trucking Associations 2023. Tá sa konala 14. – 17. októbra v Austine (Texas).

American Trucking Associations 2023 - Konferencia ATA-MCE.
Konferencia ATA-MCE 2023

Aerodynamické benefity

Celá súprava ťahača s návesom bola navrhnutá tak, aby plynulo vytláčala vzduch s minimálnym odporom. Výsledkom čoho je o 50 % nižší odpor oproti Volvu z roku 2009. To predstavuje zhruba 20 % zlepšenie aerodynamického odporu v porovnaní s modelom SuperTruck 1. SuperTruck 2 demonštroval potenciál pre výrazné aerodynamické zisky zo zmeny karosérie. Ťahač bol navrhnutý tak, aby sa dal použiť v konfigurácii 6×2 alebo 6×4. Kratšia kabína je ľahká a spárovaná s hliníkovým podvozkom, ktorý využíva ľahký optimalizovaný systém hnacej nápravy s jedným kompozitným hnacím hriadeľom.

Volvo SuperTruck 2 - Aerodynamické benefity.

Americké SuperTrucky

Spoločnosti Volvo, Daimler (ktorý vlastní značky Freightliner a Sterling), Navistar (International) a Peterbilt podpísali partnerstvo na vývoj toho, čo sa nazýva SuperTruck. Volvo, Daimler a Navistar vyrábajú vlastné motory. Peterbilt sa spojil so spoločnosťou Cummins a všetci štyria našli svojich vlastných výrobcov prívesov, s ktorými môžu spolupracovať. Títo štyria tvorcovia debutovali so svojimi SuperTruckmi asi pred šiestimi rokmi. Zatiaľ čo Volvo prišlo s konfiguráciou 4×2, Peterbilt priniesol konfiguráciu 6×4, ktorá využíva ľahké 24,5-palcové kolesá a nápravový systém, ktorý efektívne replikuje zdvíhateľnú nápravu, aby premenil 6×4 na 6×2. Peterbilt tiež umiestnil vodiča dopredu a do stredu kabíny ako v Tesle Semi. Daimler ukázal svoj SuperTruck 2 vo februári a teraz boduje s novým eActrosom 600, Navistar SuperTruck 2 debutoval v júni. Ktorý z nich bude úspešný v sériovej výrobe, ukáže čas…

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Viliam Bujna, zdroj: Volvo Trucks North America
Back to top button